ثواب شرکت در تشییع جنازه!!!

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

ثواب شرکت در تشییع جنازه!!!

مرگ یکی از بزرگترین رویدادهایی است که هر یک از مخلوقات، خواه ناخواه با آن مواجه خواهند شد. و هنگامی که این اتفاق بزرگ به وقوع پیوست نزدیکان و آشنایان طبق مراسم خاصی جناز ه فرد را به خاک سپرده و با این عمل  از اجر معنوی برخوردار می‌شوند.

مرازم گوید: امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود: بر شما باد به نماز خواندن در مساجد و......
 
 
 

ثواب شرکت در تشییع جنازه!!!

مرگ یکی از بزرگترین رویدادهایی است که هر یک از مخلوقات، خواه ناخواه با آن مواجه خواهند شد. و هنگامی که این اتفاق بزرگ به وقوع پیوست نزدیکان و آشنایان طبق مراسم خاصی جناز ه فرد را به خاک سپرده و با این عمل  از اجر معنوی برخوردار می‌شوند.

مرازم گوید: امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود: بر شما باد به نماز خواندن در مساجد و خوش رفتارى با مردم، و به پا داشتن شهادت (براى اثبات حق)، و شرکت در تشییع جنازه، زیرا شما ناگزیر به مردم نیازمندید، و هیچ کس در زندگى‏ اش از مردم بى‏ نیاز نیست. (آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام (ترجمه وسائل )/ 19)

 ثواب تشییع جنازه

ابو جارود از امام محمّد باقر علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: از جمله فرازهایى که در مناجات (حضرت) موسى علیه السّلام با پروردگار وجود داشت این بود که: پروردگارا! ثواب و پاداش کسى که بیمارى را عیادت کند چیست؟ خداى عزّ و جل فرمود: فرشته‏اى را در قبر بر او (عیادت‏ کننده) مى‏ گمارم که تا روز محشر از او عیادت کند. موسى علیه السّلام عرض کرد: پروردگارا! پاداش کسى که مردگان را غسل مى‏دهد چیست؟ فرمود: او را از (آلودگى) گناهانش مى‏ شویم، تا همانند روزى که از مادر زاده شده است (پاک و پاکیزه) باشد.

حضرت موسى علیه السّلام باز پرسید: پروردگارا! پاداش کسى که جنازه مرده‏اى را تشییع مى‏ کند، چیست؟ خداوند فرمود: فوجى از فرشتگانم را به همراه پرچم هائى بر آنان مى‏ گمارم، که از گورشان تا محشر بدرقه کنند. موسى علیه السّلام باز پرسید: پروردگارا! پاداش کسى که خانواده داغدارى را تسلیت و دلدارى دهد، چیست؟ خداوند فرمود: در سایه خود بر سر او مى‏ گسترانم در آن روزى که سایه‏اى جز سایه (لطف و بخشش) من نیست.( پاداش نیکی ها و کیفر گناهان /ترجمه ثواب الأعمال / 490 )   

امام صادق علیه السّلام مى‏فرماید که: یادکردن موت و به یاد موت بودن، مى‏ میراند و بر طرف مى‏ کند شهوتها و خواهشهاى نفس را، و قلع مى‏ کند. هر چه را که مورث غفلت است. و قوّت مى‏ دهد میل به جانب خدا را، و دل را نرم مى‏ کند، و آثار و علامات هوا و هوس را درهم مى‏ شکند، و آتش حرص را خاموش مى‏ کند، و دنیا را در نظر او بى‏ قدر و بى ‏اعتبار مى‏ کند

 آداب تشییع جنازه

و در صحیح از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه علیه منقول است که حضرت سیدالمرسلین صلى اللَّه علیه و آله پیاده مى‏ رفتند در عقب جنازه شخصى از انصار صحابه گفتند یا رسول اللَّه سوار نمى‏ شوید حضرت فرمودند که خوش نمى‏آید مرا که سوار شوم و فرشتگان پیاده راه روند اما در وقت برگشتن سوار شدن کراهت ندارد. چنانکه در حدیث موثق از آن حضرت صلوات اللَّه علیه منقولست که سوار شدن در وقت رفتن مکروه است مگر با عذرى و در برگشتن سوار شدن مکروه نیست. (لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه /ج‏2)   

ابو جعفر باقر (علیه السلام) گفت: راه‏پیمائى با جنازه در پیشاپیش آن و پشت سر آن یکسان است.و فرمودند : هر کسى که دوست دارد همراه فرشتگان محافظ (کرام الکاتبین) جنازه را تشییع کند باید در دو طرف شانه مرده حرکت کند. (گزیده کافى /ج‏2/ 144)    

 تا نیمه راه گورستان‏

ابو جعفر باقر (علیه السلام) جنازه مردى از قریش را تشییع مى‏کرد و من نیز در ملازمت آن سرور بودم. عطاء بن اسلم، فقیه مکه نیز در راه‏پیمائى با جنازه ‏شرکت داشت. زنى از بستگان مرده، شیون کشید و عطا به او گفت: یا ساکت مى‏ شوى و یا این که ما بازمى‏ گردیم. آن زن ساکت نشد و عطا از مشایعت جنازه بازگشت. من به ابو جعفر باقر گفتم: عطا، بازگشت. ابو جعفر پرسید: چرا؟ من قصه را شرح دادم.

ابو جعفر گفت: «همراه من بیا. اگر ما شیوه باطلى را در کنار سنت بر حق مشاهده کنیم، و به خاطر آن شیوه باطل، سنت بر حق را ترک نمائیم نمى‏ توانیم حق هیچ مسلمانى را ادا کنیم».

 من در ملازمت آن حضرت به تشییع جنازه ادامه دادم تا موقعى که بر جنازه نماز خواندیم. صاحب عزا خدمت ابو جعفر باقر آمد و گفت: اجر و پاداش شما با خدا باد. شما باز گردید، که توان پیاده روى ندارید. خداوند شما را رحمت کناد. ابو جعفر امتناع کرد و باز نگشت.من گفتم: صاحب عزا که اجازه مى‏دهد شما باز گردید، من نیز حاجتى دارم که مى‏خواهم از شما سۆال کنم، چرا باز نمى‏گردید؟ ابو جعفر گفت: با من بیا. ما با اجازه این مرد نیامده‏ایم که با اجازه او بازگردیم. ما جویاى اجر و پاداش الهى بودیم. پاداش الهى به اندازه‏اى تحصیل مى‏شود که با جنازه همراهى کنیم.

موسى علیه السّلام باز پرسید: پروردگارا! پاداش کسى که جنازه مرده‏اى را تشییع مى‏ کند، چیست؟ خداوند فرمود: فوجى از فرشتگانم را به همراه پرچمهائى بر آنان مى‏ گمارم، که از گورشان تا محشر بدرقه کنند. موسى علیه السّلام باز پرسید: پروردگارا! پاداش کسى که خانواده داغدارى را تسلیت و دلدارى دهد، چیست؟ خداوند فرمود: در سایه خود بر سر او مى‏ گسترانم در آن روزى که سایه‏اى جز سایه (لطف و بخشش) من نیست

ثمره تشییع جنازه

علاوه بر پاداش معنوی که تشییع جنازه به همراه دارد می توان بزرگترین و اساسی ترین فایده آن را یاد مرگ دانست. حضرت امام صادق علیه السّلام مى‏ فرماید که: یادکردن موت و به یاد موت بودن، مى ‏میراند و برطرف مى‏ کند شهوت ها و خواهش هاى نفس را، و قلع مى‏ کند. هر چه را که مورد غفلت است. و قوّت مى‏ دهد میل به جانب خدا را، و دل را نرم مى‏ کند، و آثار و علامات هوا و هوس را در هم مى‏شکند، و آتش حرص را خاموش مى‏ کند، و دنیا را در نظر او بى‏قدر و بى ‏اعتبار مى‏کند. (مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان/ 506 ) 

حضرت ختم رسالت پناه صلّى اللَّه علیه و آله، که فرموده است: «فکر ساعة خیر من عبادة سنة»، یعنى: فکر کردن یک ساعت، بهتر و فاضلتر است از عبادت یک سال. امّا فکرى که از براى آخرت و از براى بى‏اعتبارى دنیا باشد و فکر مردن و فکر کوچ کردن از دنیا، و واکردن طنابهاى خیمه ‏هاى دنیا و زدن خیمه در آخرت باشد، نه فکر دیگر.

و معلوم است که هر که فکر مردن مى‏ کند و مردن نصب العین او است و از مردن غافل نیست، گفتار و کردارش البتّه نیکو خواهد بود و پیرامون بدى نخواهد گشت.

 پی نوشت ها:

1.سیرت پاکان، محمد جواد صاحبی

2.مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان

3.گزیده کافى  /  ج‏2

4.لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه /ج‏2

5. آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام (ترجمه وسائل )

6.پاداش نیکیها و کیفر گناهان /ترجمه ثواب الأعمال

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...