ویژگی های تسبیحات حضرت زهرا(علیه االسلام)

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

درمان سنگینی گوش؛با تسبیحات حضرت زهرا(علیه االسلام)



بنا بر روایات تسبیحات حضرت فاطمه(علیه االسلام) بر بیماری
هاى جسمى نیز موثر بوده و باعث

ویژگی های تسبیحات حضرت زهرا(علیه االسلام)

درمان سنگینی گوش؛با تسبیحات حضرت زهرا(علیه االسلام)


بنا بر روایات تسبیحات حضرت فاطمه(علیه االسلام) بر بیماری
هاى جسمى نیز موثر بوده و باعث درمان بیمارى گوش شده است.یکى از یاران امام صادق(علیه‏ السلام) نزد امام آمده و از سنگینی و کم ‏شنوایى گوش خود، به حضرت شکایت کرد. امام صادق(علیه ‏السلام) به او فرمود: «علیک بتسبیح فاطمه علیه االسلام.» (۱)
چه چیز مانع تو است و چرا غافلى از تسبیح حضرت فاطمه(علیه االسلام)؟ آن مرد پرسید: قربانت گردم،

تسبیح فاطمه چیست و چگونه است؟

امام فرمود: سى و چهار مرتبه «الله ‏اکبر»، سى و سه مرتبه «الحمدلله» و سى و سه مرتبه «سبحان‏الله» که صد عدد مى‏شود.آن مرد گوید: «فما فعلت ذلک الا یسرا حتى اذهب عنى ما کنت اجده»(۲)؛ من این کار را در اندک زمانى انجام دادم و کم‏شنوایى‏ و سنگینی گوشم رفع شد.

پینوشتها:
۱- بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۳۳۴، ح ۲۰ .
۲- همان، حدیث ۲۱ .
تسبیح زهرا علیه االسلام؛ هدیه آسمانى


ستارگان درخشانتر از همیشه تاریخ در آسمان مدینه پرتو افشانى مى‏کردند. شمیم عطر محمدى - صلی الله علیه و آله - در کوچه‏ هاى مدینه پراکنده بود و یاس علوى، آنگاه که به معراج نماز مى‏رفت، نورش براى اهل آسمان مى‏ درخشید و بر چهره اهل زمین نور مى‏ پراکند.در آن هنگام فاطمه علیه االسلام ار سختى کارهاى خانه در زحمت‏ بود.(۱) امیرمؤمنان علیه السلام آنگاه که چنین دید به فاطمه توصیه کرد، نزد پدر برود و خدمتکارى درخواست کند تا در امور منزل یار و همکارش باشد.(۲)وقتى پیامبر صلی الله علیه و آله از خواسته آنان آگاهى یافت، فرمود: «اى فاطمه چیزى به تو عطا کنم که از خدمتکار و دنیا با آنچه در آن است، ارزشمندتر است؛ بعد از نماز سى و چهار مرتبه «الله اکبر» و سى و سه مرتبه «الحمدلله‏» و سى و سه مرتبه «سبحان الله‏» بگو و آن را با لا اله الا الله ختم کن. این کار برایت از چیزى که مى‏ خواهى و از دنیا و آنچه در آن است، بهتر است.‏» (۳)
تسبیح حضرت فاطمه علیه االسلام در هر روز، به دنبال هر نماز، نزد من از هزار رکعت نماز (مستحبى) در هر روز، محبوب‌تر است.
در آن لحظه که این هدیه آسمانى به فاطمه علیهاالسلام عطا شد، فرمود: «از خدا و رسول خدا راضى شدم.» (۴)
درک هدیه بزرگى که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به فاطمه علیهاالسلام اعطاء کرد، بالاتر از طاقت غیر معصوم است، به گونه‏اى که انسان از وصف آن عاجز مى‏ماند و فقط از سرچشمه گفتار معصومین علیه السلام است که تا اندازه‏اى مى‏توان از برکاتش بهره‏مند شد.
امام باقر علیه السلام درباره تسبیح حضرت فاطمه علیه االسلام مى‏فرماید: «خداوند متعال با هیچ ستایشى، بالاتر از تسبیحات فاطمه زهرا علیه االسلام عبادت نشده است. و اگر چیزى افضل از آن وجود داشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را به فاطمه علیه االسلام اعطاء مى‏ کرد.» (۵)
تسبیح حضرت فاطمه علیه االسلام که به مناسبت مداومت آن حضرت در انجام آن به وى منسوب گردید، در واقع تسبیح حق تعالى است! حضرت امام خمینى در کتاب اربعین حدیث چنین مى‏ نگارد: «... پر واضح است که تسبیح و تقدیس حق تعالى مستلزم علم و معرفت ‏به مقام مقدس حق و صفات جلال و جمال اوست.» (۶)
تسبیح عبادتى برگزیده است که هر کس در سیر معنوى خویش به قدر طاقت و معرفتش از آن بهره مى‏ گیرد و ائمه؛ قبل از خلقت عالم مادى، به تسبیح ذات اقدس حق مشغول بودند .
حضرت امام خمینى؛ در باب اشاره به مقامات ائمه در کتاب اربعین حدیث چنین مى‏ نگارد: «براى اهل‌بیت عصمت و طهارت، علیهم الصلوه والسلام، مقامات شامخه روحانیه‏اى است در سیر معنوى الى الله، که ادراک آن علما نیز از طاقت ‏بشر خارج و فوق عقول ارباب عقول و شهود اصحاب عرفان است؛ چنانچه از احادیث ‏شریفه ظاهر مى‏ شود که در مقام روحانیت ‏با رسول اکرم صلی الله علیه و آله شرکت دارند و انوار مطهره آنها قبل از خلقت عوالم، مخلوق اشتغال به تسبیح و تحمید ذات مقدس داشتند.» (۷)
روزى امام صادق علیه السلام ابو هارون را مخاطب ساخت و از تعلیم تسبیح حضرت فاطمه به کودکان سخن گفت: «اى ابو هارون، ما تسبیح فاطمه علیه االسلام را به فرزندان خود سفارش مى‏ کنیم همچنان که آنها را به نماز توصیه مى‏ کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن. زیرا هر بنده‏اى که بر آن مواظبت و مداومت کند، عاقبتی نیکو خواهد داشت.»
تسبیح از جهتى دیگر عبادتى عمومى بین تمام مخلوقات است. حضرت امام؛ در این باره مى‏ فر ماید: «آیه شریفه [و یسبح لله ما فى السموات و الارض] دلالت کند بر تسبیح جمیع موجودات حتى نباتات و جمادات و تخصیص آن به ذوى العقول از احتجاب عقول ارباب عقول است.» (۸)
و باز مى‏ فرماید: «بالجمله، سریان حیات و تسبیح شعورى علمى اشیاء را باید از ضروریات فلسفه عالیه و مسلمات ارباب شرایع و عرفان محسوب داشت، ولى کیفیت تسبیح هر موجودى و اذکار خاصه‏اى که به هر یک اختصاص دارد، و این که صاحب ذکر جامع انسان است و سایر موجودات به مناسبت نشئه خود ذکرى دارند.» (۹)
معنای تسبیح حضرت زهراعلیهاالسلام
- الله اکبر، اولین ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام: در تسبیح فاطمى علیهاالسلام، انسان با گفتن «الله اکبر» به نهایت عجز خود اعتراف مى‏کند و به ناتوانیش به درگاه الهى بارها اقرار مى‏کند.
جمیع بن عمیر گوید: در محضر امام صادق علیه السلام بودم، حضرت از من پرسید: جمله «الله اکبر» یعنى چه؟ گفتم: یعنى خدا از همه چیز بزرگتر است، حضرت فرمود: مطابق این معنى، خدا را چیزى تصور کرده و سپس مقایسه با سایر اشیاء کرده‏اى و او را بزرگتر از آن چیزها تصور نموده‏اى. عرض کردم: پس معنى الله اکبر چیست؟ حضرت پاسخ داد: معنایش این است که؛ «الله اکبر من ان یوصف؛ خداوند بزرگتر از آن است که توصیف گردد.» ۱۰)
- الحمدلله، دومین ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام: پس از آن که انسان به عجز و ناتوانى خویش در شناخت ‏خالق اعتراف کرد، با گفتن الحمدلله که از افضل اذکار تسبیح است، وارد مرحله بعدى مى‏شود.
امام صادق علیه السلام به فضیلت تسبیح بعد از نمازهاى واجب چنین اشاره کرد: «هر کس بعد از نماز واجب تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را به جا آورد، قبل از این که پاى راست را از بالاى پاى چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده مى‏شود.»
حضرت امام خمینى؛ در باب حمد مى‏فرماید: «حمد خدا مساوی شکر است؛ چنانچه در روایات کثیره وارد است که، کسى که بگوید: الحمدلله، شکر خدا را ادا کرده؛ چنانچه [امام صادق علیه السلام] فرمود: شکر هر نعمتى، و اگر چه بزرگ باشد این است که حمد خداى عزّ و جلّ کنى.»
و ... [امام صادق علیه السلام] فرمود: ... کمال شکر گفتن فرد این است؛ الحمدلله رب العالمین . ... و در حدیثى حماد بن عثمان گفت: بیرون آمد حضرت صادق علیه السلام، از مسجد و حال آن که گم شده بود مرکوب آن حضرت. فرمود: «اگر خداوند آن را به من برگرداند، خدا را شکر مى‏کنم؛ شکری که حق اوست.» گفت درنگى نکرد تا آن که آن مرکوب آورده شد. پس فرمود: «الحمدلله‏». قائلى عرض کرد: «فدایت ‏شوم، آیا شما نگفتید که شکر خدا مى‏کنم، شکری که حق اوست؟»
فرمود: «آیا نشنیدى که من گفتم: الحمدلله.»
از این روایت معلوم مى‏شود که افضل حمد خداوند، شکر لسانى است. (۱۱)
- سبحان الله‏؛ سومین ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام:شخصى از حضرت على علیه السلام پرسید: معنى سبحان الله چیست؟ جضرت فرمود: «سبحان الله‏» تعظیم مقام بلند و با عظمت‏ خدا و منزه دانستن او از آنچه که مشرکان مى‏پندارند، است و زمانى که بنده این کلمه را مى‏گوید، همه فرشتگان بر او درود مى‏فرستند.» (۱۲)
درباره ثواب تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام با تربت امام حسین علیه السلام از حضرت صاحب الامر(عج) روایت ‏شده است که: هر که تسبیح تربت امام حسین علیه السلام را در دست داشته باشد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود.
بعد از آن که رسول اکرم صلی الله علیه و آله تسبیحات را به کوثرش عطا کرد، حضرت فاطمه علیهاالسلام ابتدا رشته‏اى از پشم تابیده و با آن به تسبیح پرداخت. تا این که حضرت حمزه بن عبدالمطلب شهید شد، پس حضرت فاطمه از تربت قبر آن بزرگوار خاک برداشت و تسبیح ساخت و با آن تسبیح مى‏کرد و مردم نیز چنان کردند و چون سیدالشهدا حسین بن على علیه السلام شهید شد، سنت‏ شد که از تربت آن امام مظلوم تسبیح سازند و با آن ذکر گویند.
درباره ثواب تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام با تربت امام حسین علیه السلام از حضرت صاحب الامر(عج) روایت ‏شده است که: هر که تسبیح تربت امام حسین علیه السلام را در دست داشته باشد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود.
از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که تسبیح تربت آن حضرت، ذکر مى‏گوید، بى ‏آن که آدمى ذکر گوید و فرمود که یک ذکر یا استغفار که با تربت ‏حضرت اباعبدالله علیه السلام گفته مى‏شود برابر با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود است. و اگر بى ذکر تسبیح را بگرداند به عدد هر دانه، هفت تسبیح براى او نوشته مى‏شود.
به روایت دیگر، اگر با ذکر تسبیح را بگرداند، به هر دانه چهل حسنه براى او نوشته مى‏شود.
روایت است که حوریان بهشت وقتى فرشته‏اى را مى‏بینند که به زمین مى‏آید از او درخواست مى‏کنند تا تسبیح و تربت ‏حضرت حسین علیه السلام را برایشان بیاورد.
شخصى از حضرت على علیه السلام پرسید: معناى سبحان الله چیست؟ حضرت فرمود: «سبحان الله‏» تعظیم مقام بلند و با عظمت‏ خدا و منزه دانستن او از آنچه که مشرکان مى‏پندارند، است و زمانى که بنده این کلمه را مى‏گوید، همه فرشتگان بر او درود می فرستند.
از حضرت موسى علیه السلام نقل شده است: پنج چیز همیشه همراه انسان پرهیزکار است؛ مسواک، شانه، سجاده نماز، تسبیح که سى و چهار دانه داشته باشد و انگشتر عقیق. (۱۳)

 

فضیلت و آداب تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام

روایات زیادى در این باب در کتب معتبر وجود دارد و گستردگى روایات و عنایت اکثر ائمه به ذکر سخنى درباره تسبیح از عظمت آن پرده بر مى‏دارد.حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف، درباره تسبیح فرمود: «ان فضل الدعاء و التسبیح بعد الفرائض على الدعاء بعقب النوافل، کفضل الفرائض على النوافل؛ فضیلت دعا و تسبیح بعد از نمازهاى واجب در مقایسه با دعا و تسبیح پس از نمازهاى مستحبى، مانند فضیلت واجبات بر مستحبات است.» (۱۴)امام صادق علیه السلام نیز به فضیلت تسبیح بعد از نمازهاى واجب چنین اشاره کرد: «من سبح تسبیح فاطمه الزهراء علیهاالسلام قبل ان یثنى رجلیه من صلاه الفریضه، غفر الله له؛ هر کس بعد از نماز واجب تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را به جا آورد، قبل از این که پاى راست را از بالاى پاى چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده مى‏شود.» (۱۵)
و در حدیثى دیگر فرمود: «من سبح تسبیح فاطمه علیهاالسلام، فقد ذکر الله الذکر الکثیر؛ کسى که تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را بگوید، خدا را به ذکر کثیر یاد کرده است.» (۱۶)
روزى امام صادق علیه السلام ابو هارون را مخاطب ساخت و از تعلیم تسبیح حضرت فاطمه به کودکان سخن گفت: « یا ابا هارون، انا نامر صبیاننا بتسبیح فاطمه علیهاالسلام کما نامرهم بالصلاه، فالزمه، فانه لم یلزمه عبد فشقى؛ اى ابو هارون، ما تسبیح فاطمه علیهاالسلام را به فرزندان خود سفارش مى‏کنیم همچنان که آنها را به نماز توصیه مى‏کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن. زیرا هر بنده‏اى که بر آن مواظبت و مداومت کند، عاقبتی نیکو خواهد داشت.» (۱۷)
در جاى دیگر حضرت از عظمت تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام در مقابل نمازهاى مستحبى چنین یاد کرد: «تسبیح فاطمه علیهاالسلام فى کل یوم فى دبر کل صلاه احب الى من صلاه الف رکعه فى کل یوم؛ تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام در هر روز، به دنبال هر نماز، نزد من از هزار رکعت نماز (مستحبى) در هر روز، محبوب‌تر است.» (۱۸)
در تسبیح فاطمى علیه االسلام، انسان با گفتن «الله اکبر» به نهایت عجز خود اعتراف مى‏ کند و به ناتوانیش به درگاه الهى بارها اقرار مى‏ کند.
امام هادى علیه السلام فرمود: «لنا اهل البیت عند نومنا عشر خصال: الطهاره، ... و تسبیح الله ثلاثا و ثلاثین و تحمیده ثلاثا و ثلاثین، و تکبیره اربعا و ثلاثین ...؛ ما اهل‌بیت ‏به هنگام خواب ده کار را انجام مى‏دهیم: وضو گرفتن، ... و گفتن سى و سه مرتبه «سبحان الله‏»، و سى و سه مرتبه «الحمدلله‏»، و سى و چهار مرتبه «الله اکبر» و ...» (۱۹)
خواص و آثار فراوان دیگرى براى گوینده تسبیحات آن حضرت ذکر شده که برخى از آنها بدین قرار است:
ناکام و ناامید نشدن،(۲۰) دور کردن شیطان (۲۱)، برطرف نمودن سنگینى گوش(۲۲)، نجات یافتن از شقاوت و بدبختى (۲۳)، باعث ‏سنگینى اعمال، موجب خشنودى خداوند و رفتن به بهشت مى‏ شود. (۲۴)
اوقات و مکان‌هاى تسبیح حضرت فاطمه علیه االسلام(۲۵)
اوقات مختلف و مکان‌هاى زیادى براى تسبیح حضرت یاد شده که برخى عبارتند از: بعد از نمازهاى واجب و مستحبى، به هنگام خواب، پس از نمازهاى استغاثه به حضرت فاطمه علیه االسلام و نماز زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و نماز زیارت حضرت امیرالمؤمنین و نماز حضرت ولی عصر(عج) و قبل از زیارت حضرت معصومه علیه االسلام در قم به گونه‏اى که سبحان‏الله قبل از الحمدلله گفته مى‏ شود.
 

پى‏ نوشت‌ها:

1- اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا، علیرضا رجالى تهرانى، ص ‏۹. (حدیث امام صادق علیه السلام)
۲- همان ص ‏۱۸.

3- تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام، عدنان زعفرانى، ص ‏۹.

۴- همان، ص‏۲۱.

۵- تسبیحات حضرت زهرا، ص‏۱۰، به نقل از علل الشرایع/۳۶۶.

6- همان، ص‏۱۴. «ما عبدالله بشى‏ء من التحمید افضل من تسبیح فاطمه علیهاالسلام. ولو کان شى‏ء افضل منه لنحله رسول الله صلی الله علیه و آله فاطمه علیهاالسلام.»  

7- شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) امام خمینى، ص‏۴۱۷.

۸- همان، ص‏۵۵۱ .

9- همان، ص‏۶۵۴.

۱۰- همان، ص‏۶۵۶.

۱۱- اسراروآثار تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام،ص‏۴8به نقل ازمعانى الاخبار.
۱۲- شرح چهل حدیث، امام خمینى، ص ‏۳۴۹.
۱۳- اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام، ص‏۵۲ به نقل از معانى الاخبار.
۱۴- کلیات مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمى، کتاب باقیات صالحات.
۱۵- از هر معصوم چهل حدیث، محمد على کوشا، ص‏۳۶۴.
۱۶- اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام، ص‏۱۲ به نقل از تهذیب ج‏۲، ص ‏۱۰۵.
۱۷- تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام، ص‏۱۱.
۱۸- همان، ص ‏۱۵.
۱۹و۲۰ - همان، ص‏۱۶.
۲۱- همان، ص‏۲۰.
۲۲- همان، ص‏۲۳.
۲۳- همان، ص ‏۲۸.
۲۴- اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام، ص‏ ۳۹.
۲۵- همان، ص‏۱۴.
منبع:ماهنامه کوثر، شماره ۸ ، اسماعیل محمدى .
گفتاری از حضرت آیت‌الله جوادی آملی؛
دو هدیه اختصاصی پیامبر خدا (ص) به حضرت زهرا (س)
پیامبر گرامی اسلام(ص) دو هدیه گران‌بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) دادند، یکی هدیه مُلکی «فدک» بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی «تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س)» است.
  
پیامبر گرامی اسلام(ص) دو هدیه گران‌بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) دادند، یکی هدیه مُلکی "فدک " بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی "تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) " است. در اهمیّت این ذکر همین بس که حضرت امام صادق(ع) درباره آن فرموده‌اند: "اگر هدیه و نحله‌ای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام آن را به حضرت فاطمه(س) تعلیم می‌دادند. "
پیامبر گرامی اسلام(ص) دو هدیه گران‌بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) دادند، یکی هدیه مُلکی "فدک " بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی "تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) " است. در اهمیّت این ذکر همین بس که حضرت امام صادق(ع) درباره آن فرموده‌اند: "اگر هدیه و نحله‌ای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام آن را به حضرت فاطمه(س) تعلیم می‌دادند. " این تسبیح و تعلیم جزو بهترین و برترین تعلیم‌های ملکوتی است که به صورت خاصّی به آن حضرت تعلیم داده شده تا دیگران هم از آن استفاده کنند. این یک تعلیم عمومی نبود، بلکه یک نحله و عطایی است که پیامبر اکرم(ص) به حضرت فاطمه(س) دادند، آنگاه به برکت آن معلّم، پیامبر(ص) و این متعلّمه، حضرت زهرا(س)، دیگران هم از منابع معنوی آن بهره می‌برند. از سوی دیگر حضرت زهرا(س)، هم منافع هدیه ملکی (فدک) را در اختیار محرومان و مستضعفان قرار دادند.
امام صادق(ع) فرمودند: "هر کس تسبیح حضرت فاطمه(س) را بگوید، سپس استغفار نماید، آمرزیده می‌شود و این تسبیح از نظر زمان صد تاست، امّا از نظر میزان و ترازوی عمل هزار تاست؛ شیطان را طرد می‌کند و [خدای] رحمان را راضی. "۱ و ثواب این ذکر براساس آیه شریف: "هر کس کار نیکی به جا آورد، برایش ده برابر نظیر آن است. "۲ محاسبه شده است؛ البتّه این حدّاقل ثوابی است که برای این ذکر در نظر گرفته شده و ممکن است فضایل و برکات دیگری برای این ذکر در نظر گرفته شده باشد. این تسبیح شیطنت و وسوسه‌های شیطانی را دور می‌کند و رضای پروردگار را تأمین می‌نماید.
چنین تسبیح مهمّی آداب خاصّی را نیز می‌طلبد: ۱. این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید؛ ۲. بدون تسبیح از کنار سجّاده برنخیزید؛ ۳. این ذکر را با سرعت انجام ندهید؛ ۴. قبل از اینکه پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید.
امام صادق(ع) به یکی از شاگردانشان فرمودند: "ما (اهل البیت) بچّه‌های خود را همان‌طور که به نماز امر می‌کنیم، به تسبیح فاطمه(س) نیز امر می‌کنیم و هر کسی که ملازم این تسبیح نباشد، گرفتار شقاوت می‌شود. تو ملازم این تسبیح باش و آن را از یاد نبر. "۳ در روایت آمده که اگر نمازگزار این تسبیح را با "لا اله الّا الله " تمام کند، آمرزیده می‌شود؛ زیرا در حقیقت، این تسبیحی که به حضرت فاطمه(س) عطا شده است، همان تسبیحات اربعه نماز، یعنی عناصر چهارگانه "تسبیح، تحمید، تهلیل و تکبیر " نماز را در بر می‌گیرد. البتّه همین تسبیحات اربعه در نماز هم گفته می‌شود؛ منتها تقدیم برخی از اینها و تأخیر برخی دیگر از این چهار تا، مربوط به دستورات خاصّ الهی است. پس اگر کسی این صد ذکر، ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۳ بار سبحان‌الله را بگوید و در پایان آن، یک بار ذکر "لا اله الّا الله " را بگوید، بخشیده می‌شود.
در روایات اهل‌بیت(ع) تسبیح حضرت فاطمه(س) از مصادیق ذکر کثیر۴ دانسته شده است. مرحوم صاحب "وسایل الشّیعه " در تعقیبات نماز می‌گوید: این همان است که خداوند فرمود: "اُذکرونی أذکرکم "۵، یعنی برخی‌ها به یاد نعمت خداوند، مانند لباس، غذا، مسکن و مال هستند و شکر این نعمت‌ها را نیز به جا می‌آورند. طبق آیه "اذکروا نعمتی الّتی أنعمت علیکم... "۶ اشخاصی امتثال امر می‌کنند و فقط به ذکر نعمت‌های الهی بسنده می‌کنند، امّا در این میان کسانی هم هستند که فقط به ذکر نعمت الهی بسنده نمی‌کنند، بلکه به ذکر ولیّ نعمت هم مشغولند. یعنی نه تنها به یاد نعمت‌های خداوند هستند، بلکه پیوسته خداوند را هم یاد می‌کنند. کسانی که نعمت را شاکرند و به یاد نعمت الهی هستند، مصداق بیت:
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
هستند. پس، بالاتر از یاد نعمت‌های الهی، یاد ولیّ نعمت هم بسیار مهم است. چون ما در اینجا دو نوع تعبیر "اذکروا نعمتی الّتی انعمت علیکم... " و "اذکرونی اذکرکم " داریم، بنابراین اگر کسی به یاد خدا بود، خدا هم به یاد اوست. تسبیح فاطمه(س) که ذکر کثیر می‌باشد، مشمول "فاذکرونی أذکرکم " است، یعنی اگر کسی زیاد به یاد خدا بود، خدا هم زیاد به یاد او خواهد بود و اگر خدا دائماً و کثیراً به یاد کسی باشد، آن شخص هرگز از وسوسه‌های شیطان آسیب نمی‌بیند. اینها برکات تسبیح فاطمه زهرا(س) است که متمّم نماز است.
از امام صادق(ع) سؤال شد: چرا کعبه چهار دیوار دارد؟ حضرت فرمودند: "کعبه چهار دیوار دارد، چون بیت المعمور چهار دیوار دارد، بیت‌المعمور هم چهار ضلع دارد، چون عرش خدا چهار ضلع دارد و حضرت در ادامه تعلیل آوردند که: "لأنّ الکلمات الّتی بنی علیها الاسلام اربع "؛۷ یعنی آن کلماتی که مبنا و عناصر اصلی دین است، چهارتاست که عبارتند از: "سبحان‌الله و الحمدلله و لا إله الّا الله و الله اکبر ". بنابراین چون عناصر محوری دین چهارتاست، از نظر ملکوتی هم اگر بخواهد تمثّل پیدا کند، "عرش، بیت‌المعمور و کعبه " هم چهار ضلعی و چهاردیواری می‌شود و نتیجه سخن این می‌شود که این طبیعت، نظام، ملکوت و مافوق ملکوت با هم هماهنگ هستند. بنابراین اگر آن عناصر اصلی بخواهند تجلّی کنند، می‌شوند عرش؛ عرش هم بخواهد تمثّل یابد، می‌شود بیت‌المعمور؛ بیت‌المعمور نیز بخواهد تنزّل پیدا کند، می‌شود کعبه. حضرت امام صادق(ع) درباره فضایل تسبیح حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: "پایان هر تسبیح یک "لا اله الّا الله " بگویید تا در مجموع صد و یک ذکر کامل شود و مجموعه "تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل " تکمیل گردد. " امّا از عرش به کسی چنین مطالبی اهدا می‌شود که بتواند امّ الائمّه و النّقباء و النّجبا بشود.
وقتی معلوم شد که این هدیه و نحله، یعنی هدیه ملکوتی، تسبیح حضرت زهرا(س) یعنی چه؟ آنگاه آن سوگنامه حضرت علی(ع) در هنگام شهادت همسرش فاطمه زهرا(س) مشخّص می‌شود. وقتی حضرت علی(ع) در مراسم تدفین و تجهیز بدن مطهّر حضرت صدیقه طاهره(س)، با پیامبر(ص) گفت‌وگو می‌کند، به پیامبر(ص)، عرضه می‌دارد:
"سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، یا رسول الله(ص)، از دخترتان بپرسید که این امّت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اینها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا(س) را حذف کنند! ستنبئک ابنتک بتضافر امّتک علی هضمها،۸ همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند ".
پی‌نوشت‌ها:
* با استفاده از: افق حوزه، سال هفتم، ش۲۳۱.
۱. وسایل الشّیعه، ج ۶، ص ۴۴۲.
۲. سوره انعام(۶)، آیه ۱۶۰.
۳. کافی، ج ۳، ص ۳۴۳.
۴. سوره احزاب (۳۳)، آیه ۴۳.
۵. سوره بقره(۲)، آیه ۱۵۲.
۶. سوره بقره(۲)، آیات ۴۰ و ۴۷.
۷. بحارالانوار، ج ۵۵، ص ۵.
۸. نهج‌البلاغه، خ ۲۰۲.
منبع:ماهنامه موعود شماره ۱۱۲

 

تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) و غفران الهى


تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) آثار و نتایج بسیاری در پی دارد؛ از جمله این که باعث مغفرت الهی میشود؛ آثار گناهان و ظلمتهای حاصل شده توسط گناهان را از بین میبرد. حجابهایی که توسط گناهان ایجاد شده را از بین میبرد .
این تسبیحات که توسط رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) آموزش داده شده است فوائد بسیاری دارد و همین که باعث غفران الهی می
شود؛ اثری بس عظیم است که کمتر کسی به آن توجه دارد. کسی که غفران الهی شامل حالش شود یعنی در آغوش و پناه خداوند قرار گرفته است. و قبلا هم در مورد تفاوت عفو و غفران الهی سخن گفتهایم.
اگر غفران الهی نباشد هیچ پیشرفت معنوی صورت نمی
گیرد و توقف ایجاد میشود، پس غفران ربوبی برای صعود و حرکت الزامی است.
امام صادق(علیه‏السلام) مى‏فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه الزهراء(علیهاالسلام) قبل ان یثنى رجلیه من صلاه الفریضه، غفر الله له»(۷)؛ هر کس تسبیح حضرت فاطمه‏ زهرا(علیهاالسلام) را پس از نماز واجب، قبل از این که از حالت نماز خارج شود، بجا آورد؛ خداى متعال او را مشمول مغفرت خود قرار می
دهد.
تسبیحات حضرت زهرا(علیه االسلام) به ظاهر کوتاه و مختصر است اما ظاهر آن همانند کف روی آب دریاست که عمق و معرفت بسیاری دارد و در آن دریایی از حقایق و اسرار توحیدی نهفته است و باعث حل شدن مشکل
ها میشود .
الهی توفیق توجه به تسبیحات حضرت زهرا(علیه االسلام) را به ما عطا فرما .
تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها: ۳۴ مرتبه " الله اکبر "، ۳۳ مرتبه " الحمدلله " و ۳۳ مرتبه " سبحان الله " می باشد. (۱)
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
" تسبیح حضرت فاطمه (س) بعد از هر نمازی از هزار رکعت نماز در روز، نزد من محبوب تر است. " (۲)
و همچنین فرمودند:
" ما بچه های خود را به تسبیح حضرت فاطمه (س) امر می کنیم چنانکه به اصل نماز امر می کنیم. " (۳)
تأکید فراوان شده که تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از نماز بدون تکلّم و بدون جابجا کردن پاها انجام شود. (۴)
و اگر با تسبیحی که از تربت امام حسین علیه السلام است انجام دهد، برای هر دانه اش ثواب چهل حسنه نوشته می شود. (۵)
پی نوشت

(۱) بحار: ۸۵/۳۳۴ --- مشکات الأنوار: ۲۷۸
(۲) بحار: ۸۵/۳۳۲ --- ثواب الأعمال: ۱۴۹
(۳) بحار: ۸۵/۳۲۸ --- أمالی شیخ صدوق: 345

 (۴) بحار: ۸۵/۳۳۲ --- فلاح السائل: ۱۶۵

(۵) بحار: ۱۰۱/۱۳۲ --- تهدیب الأحکام: ۶/۷۵

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...