اختلاطات وروابط

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

اختلاطات وروابط

 

یکی از عوامل مهم در بحث اختلاط بین پسرها ودخترها در جامعه ما  می‌تواند ناشی از نبودن آموزش صحیح در مورد محرم و نامحرم باشد.

خانواده‌های زیادی درمورد آموزش روابط محرم ونامحرم برنامه پیوسته وصحیحی ندارند .متاسفانه اکثر خانواده‌ها اختلاط بین بعضی اعضای فامیل را که با یکدیگر نامحرم هستند، رو عادی  می‌دانند واگر کسی هم بخواهد رعایت کند آن را افراطی می دانند. روابط خیلی صمیمی بین دخترعمو و پسرعمو، دخترعمه و پسردائی و بالعکس و حتی روابط صمیمانه

اختلاطات وروابط

 

یکی از عوامل مهم در بحث اختلاط بین پسرها ودخترها در جامعه ما  می‌تواند ناشی از نبودن آموزش صحیح در مورد محرم و نامحرم باشد.

خانواده‌های زیادی درمورد آموزش روابط محرم ونامحرم برنامه پیوسته وصحیحی ندارند .متاسفانه اکثر خانواده‌ها اختلاط بین بعضی اعضای فامیل را که با یکدیگر نامحرم هستند، رو عادی  می‌دانند واگر کسی هم بخواهد رعایت کند آن را افراطی می دانند. روابط خیلی صمیمی بین دخترعمو و پسرعمو، دخترعمه و پسردائی و بالعکس و حتی روابط صمیمانه، در مورد افراد دورتر در فامیل، و رعایت نکردن حدود اخلاقی و پوشش در مقابل این افرادی نشانگر این است که حدود شرعی مناسب، نه تنها به فرزندان آموزش صحیحی  داده نمی‌شود، بلکه برخی ازوالدین هم در مراعات آنها سهل انگاری  می‌کنند.وبا عناوین مثل دلپاکی وخودمانی بودن از کنار این مسائل براحتی میگذرند.

آموزش این مسائل و رعایت کردن آنها نه تنها نشانه عقب ماندگی و یا محدود‌سازی فرزندان نیست، بلکه  نشانگر وبیانگر دقت و توجه یک خانواده به تعریف دقیق وشرعی رفتار اجتماعی است.هر قدر فرهنگ یک خانواده بالاتر باشد، به جزئیات و دقایق زندگی و از آن جمله دقایق در مورد روابط اجتماعی با دیگران توجه بیشتری می‌کند. مثلا خانواده‌هایی که از لحاظ فرهنگی در سطح پایینی هستند، حتی در مورد مراعات بهداشت فردی، از جمله صابون زدن دست و یا مسواک کردن دندان از خود بی‌تفاوتی  وسهل انگاری نشان می‌دهند، این عدم توجه نشانه رشد فکری و یا بلند نظری آنان نیست، بلکه نشانه پایین بودن سطح فکر و فرهنگ آنان است. مراعات ظرایف و دقایق در روابط اجتماعی خود وخانواده از این قاعده مستشنا نیست. دختری که در برخورد با افراد نامحرم، از آن جمله پسرعمو، پسرعمه، پسردائی و امثال اینها پوشش خود را مراعات می‌کند و باعفاف برخورد می کند وعلت اینکه عفاف گفتیم این است که عفاف هم در پوشش است وهم درحرکات شخصی، با این اعمال، سطح فکر و فرهنگ خود را نشان می‌دهدو اینکه رضای خدا را با هیچ چیز دیگر عوض نمی کند. با این مقدمه خانواده‌ها  باید برنامه مشخصی در زمینه آموزش حدود رفتاری با افراد محرم و نامحرم، حلال و حرام به فرزندان خود، داشته باشند تاشاهد شکوفایی وآرامش هرچه بیشتر فرزندان خود باشند.

  غیرتی بودن افراطی برخی از برادران و پدران در خانواده

غیرت، یک ویژگی بسیار مثبت و سازنده در بین مردان است اما به شرطی که افراطی نباشد . مردان بوسیله این خصلت الهی حریم وکیان خانواده خود را حفظ می‌کنند.اما باید بدانیم که حد وحدود غیرت را خدا تعیین میکند وما حق نداریم در زمینه های مختلف سلیقه ای اعمال غیرت کنیم مثلا در بعضی خانواده های سنتی در دوران عقد اجازه نمیدهند که عروس وداماد بایکدیگر خلوتی داشته باشند واین کار را نشانه غیرتی بودن میدانند در حالیکه از لحاظ شرعی همچنین حقی ندارند! ومثالهایی از این باب. پس غیرتی پسندیده  است که جلوگیری از انحراف نزدیکان بکند وخود انسان هم این امور را برای خود نپسندد.

در آخرباید چند مورد از محرم ها را برای آقاپسرها ذکر کنیم تا بدانند خیلی هم زندگی با رعایت مسائل شرعی مشکل نمیشود.

1:دسته اول مادر .خواهر.همسر.

2:دسته دوم مادربزرگها هر چه بالاتر بروند.عمه ها،خاله ها،دختر برادر ،دختر خواهر

3:عمه و خاله پدر،عمه و خاله مادر وهرچه بالاتر برود

4: زن بابا،مادر زن، دختر همسر البته بعداز ازدواج باهمسر،

5:مادر رضاعی(که باشرائطش شیر داده باشه) ودخترهایش

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...