آیا پیش از خلق حضرت آدم علیه السلام نیز انسانهایی می زیسته اند؟

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه


آیا پیش از خلق حضرت آدم علیه السلام نیز انسانهایی می زیسته اند؟

                              

                  ﴿و اذ قال ربک للملائکة انّی جاعل فی الارض خلیفة ، قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبّح بحمدک و نقدّس لک ، قال انّی أعلم ما لا تعلمون (سوره بقره : آیه 30)

 هنگامیکه را پروردگارت به فرشتگان گفت: من به روی زمین جانشینی قرار خواهم داد ، فرشتگان گفتند: آیا کسی را در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟ حال آنکه ما...

 

آیا پیش از خلق حضرت آدم علیه السلام نیز انسانهایی می زیسته اند؟


﴿و اذ قال ربک للملائکة انّی جاعل فی الارض خلیفة ، قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبّح بحمدک و نقدّس لک ، قال انّی أعلم ما لا تعلمون (سوره بقره : آیه 30)

 هنگامیکه را پروردگارت به فرشتگان گفت: من به روی زمین جانشینی قرار خواهم داد ، فرشتگان گفتند: آیا کسی را در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟ حال آنکه ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم و تو را تقدیس می کنیم. پروردگار فرمود: من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: و ما علم الملائکة بقولهم ﴿أتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء لولا أنهم قد کانوا رأوا من یفسد فیها و یسفک الدماء (بحار الانوار ج 11 ص 117)

ملائکه از کجا می دانستند که بشر بر روی زمین به فساد می پردازد تا اینگونه از خداوند سؤال کنند ؛ جز اینکه قبل از آن شاهد جنایت بشر بر روی زمین بوده اند؟

با توجه به آیه شریفه و تفسیر امام صادق علیه السلام از آن به وضوح روشن می شود که ملائکه سابقه حضور انسان بر روی زمین را درک کرده اند و شاهد فساد و خونریزی های انسان بر روی کره خاکی بوده اند به همین خاطر اینگونه با تعجب از خداوند سؤال می کنند. پس به این وسیله ثابت می شود که پیش از آدم انسانهایی بر روی زمین زندگی کرده اند.

در این زمینه روایات فراوانی از ائمه معصومین علیهم السلام وارد شده است که جملگی خبر از خلق انسانهایی قبل از آدم ابوالبشر می دهند و ما برای اثبات مدعا چند نمونه را ذکر می نمائیم:

1- ابو حمزه ثمالی از امام زین العابدین (علیه السلام ) نقل می کند: شنیدم که امام می فرمود: « أتظن أنّ الله لم یخلق خلقاً سواکم؟  بلی والله لقد خلق الف الف آدم و الف الف عالم و انت و الله فی آخر تلک العوالم » ( بحار الانوار ج25 ص 25 )

 آیا گمان می کنی خداوند عزوجل بجز شما انسانی نیافریده است؟ آری براستی هزاران هزار آدم و هزاران هزار عالم را آفریده است و تو در آخرین آن عالمها زندگی می کنی.

امام سجاد علیه السلام آشکارا بیان میکنند که پیش از انسان کنونی و عالم کنونی هزاران عالم خلق شده است و مطمئناً سالیان درازی از خلق آنها و انسان اولیه سپری شده است.

2- امام صادق علیه السلام می فرمایند: لعلک تری ان الله لم یخلق بشراً غیرکم؟

بلی والله خلق ألف ألف آدم آنتم فی آخر اولئک الآدمیین (خصال صدوق: ص652)

این روایت از امام صادق علیه السلام نیز با همان مضمون به روشنی ادعای ما را ثابت می کند.

3- امام باقر علیه السلام می فرمایند: لقد خلق الله عزوجل فی الارض منذ خلقها سبعة عالمین لیس هم من ولد آدم. خلقهم من أدیم الارض فأسکنهم فیها واحداً بعد واحد مع عالمه ثم خلق الله عزوجل آدم ابالبشر و خلق ذریته منه (خصال صدوق: ص 359)

امام باقر علیه السلام می فرمایند: خداوند تبارک و تعالى از ابتدای خلقت زمین هفت عالم را بر روی آن آفریده است که هیچکدام از نسل حضرت آدم علیه السلام نیستند. آنها را از خاک زمین خلق کرد و یکی پس از دیگری را بر روی آن جای داد سپس آدم ابولبشر را آفرید و بدنبال آن نسل و ذریه اش را.

در این روایت امام باقر علیه السلام بصورت مشروح و بدون هیچگونه ابهامی جریان را تبیین می کنند و نقطه های تاریک روایتهای قبلی را روشن می نمایند. امام علیه السلام از زندگی هفت دوره ای انسان بر روی زمین خبر می دهند که هر دوره با تمام شدن دوره قبلی و نابود شدن آنها بوجود آمده اند. البته لازم به ذکر است با استفاده از روایات استفاده می شود که بین نابودی یک دوره و بوجود آمدن دوره جدید سالیان سال فاصله شده است و بین هر دوره مدت زمانی طولانی زمین خالی از سکنه بوده است و از این مطلب به این نتیجه می رسیم که از زمان خلق اولین انسان بر روی زمین زمانی بس طولانی گذشته است.

خواننده محترم؛ برای دسترسی به اطلاعات بیشتر و استفاده از روایات می توانید به کتاب بحارالانوار جلد 54 صفحه 321 مراجعه نمائید.

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...