دیدار اموات از بازماندگانشان

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

دیدار اموات از بازماندگانشان

آیا فرزندی که از دنیا می رود احوالات والدین خود در این دنیا را می بیند؟ و اگر جواب مثبت است آیا اگر انها در سختی و ناراحتی باشند او هم ناراحت میشه ؟

با توجه به قرآن و روایات می توانیم به برخی از جزئیات زندگی بعد از مرگ اطلاع پیدا کنیم. تقریبا در تمام کتاب های روایی ما، احادیث مربوط به...

دیدار اموات از بازماندگانشان

آیا فرزندی که از دنیا می رود احوالات والدین خود در این دنیا را می بیند؟ و اگر جواب مثبت است آیا اگر انها در سختی و ناراحتی باشند او هم ناراحت میشه ؟

با توجه به قرآن و روایات می توانیم به برخی از جزئیات زندگی بعد از مرگ اطلاع پیدا کنیم. تقریبا در تمام کتاب های روایی ما، احادیث مربوط به دیدار اموات از بازماندگانشان آمده است. به عنوان نمونه مرحوم کلینی (ره) در جلد سوم کتاب الکافی بابی تحت عنوان "بَابُ أَنَّ الْمَیِّتَ یَزُورُ أَهْلَه‏" دارد که این روایات را در آنجا گردآوری کرده است. در ادامه به برخی از این روایات اشاره می کنیم :

1. برای تمام اموات ( اعم از مومن و کافر) ،دیدار با خانواده و بازماندگان امکان پذیر است.

امام صادق(علی السلام) فرموند: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَزُورُ أَهْلَهُ فَیَرَى مَا یُحِبُّ وَ یُسْتَرُ عَنْهُ مَا یَکْرَهُ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَزُورُ أَهْلَهُ فَیَرَى مَا یَکْرَهُ وَ یُسْتَرُ عَنْهُ مَا یُحِبُّ قَالَ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ کُلَّ جُمُعَةٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ عَلَى قَدْرِ عَمَلِهِ . (الکافی،ج3،ص230؛ بحارالانوار،ج6،ص256.)

روح مؤمن أهل خود را دیدار می کند و آنچه خوش آیند او باشد می بیند و آنچه خوش آیند او نیست از او نهان داشته می شود، و کافر زیارت می کند اهل خود را و آنچه خوش آیند او نیست می بیند و آنچه خوش آیند او است از او نهان داشته می شود ؛ سپس فرمود: برخی از آنها اهل خود را زیارت می کنند روز جمعه و برخی نیز زیارت می کنند به اندازه عمل خویش.

اسحاق بن عمار می گوید: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع یَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِی کَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ فِی کُلِّ یَوْمَیْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ فِی کُلِّ ثَلاثَةِ أَیَّامٍ قَالَ ثُمَّ رَأَیْتُ فِی مَجْرَى کَلامِهِ یَقُولُ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً یَزُورُ کُلَّ جُمُعَةٍ قَالَ قُلْتُ فِی أَیِّ سَاعَةٍ قَالَ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ وَ مِثْلِ ذَلِکَ ....(الکافی،ج3،ص231؛ بحارالأنوار،ج6 ،ص257 .)

از امام ابوالحسن اول‏ علیه السلام سوال کردم آیا مؤمن با اهل و عیال و خویشاوندان خویش بعد از مردن ملاقات مى‏ کند؟ امام علیه السلام فرمود: آرى سپس سوال کردم: مدت این ملاقات چه مقدار است؟ فرمود: مقدار این ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نیکى‏ هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خویشاوندان خویش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى دیگر هر سه روز. راوى سپس مى‏ گوید: امام‏ علیه السلام در ضمن کلماتشان فرمودند: کمترین افرادى که مى‏ توانند ملاقات با خویشاوندان خویش داشته باشند، همان روز جمعه مى‏ باشد. سپس راوى سؤال مى‏ کند که این ملاقات در روز جمعه در کدام ساعت مى‏ تواند باشد؟ فرمود: به هنگام ظهر.

2. اموات از کارهای بازماندگان خود مسرور یا محزون می شوند.

امام صادق علیه السلام: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لا کَافِرٍ إِلا وَ هُوَ یَأْتِی أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ یَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اللَّهَ عَلَى ذَلِکَ وَ إِذَا رَأَى الْکَافِرُ أَهْلَهُ یَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ کَانَتْ عَلَیْهِ حَسْرَةً . (الکافی،ج3،ص230؛ بحارالأنوار،ج 6،ص 257.)

هیچ مؤمن و کافرى نیست جز اینکه اهل و عیال خویش را به هنگام ظهر دیدار مى‏ کند و مؤمن موقعى که مى‏ بیند اهل و عیالش، عمل نیکى انجام مى‏ دهند، ستایش خدا مى‏ کند ولى کافر هنگامى که مى‏ بیند که وابستگان او عمل شایسته‏ اى انجام مى‏ دهند در عالم مثال، ناراحت شده و در نتیجه حالت حسرت به او دست مى‏ دهد.

اسحاق بن عمار از اصحاب امام کاظم علیه السام می گوید: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَیِّتِ یَزُورُ أَهْلَهُ قَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِی کَمْ یَزُورُ قَالَ فِی الْجُمْعَةِ وَ فِی الشَّهْرِ وَ فِی السَّنَةِ عَلَى قَدْرِ مَنْزِلَتِهِ فَقُلْتُ فِی أَیِّ صُورَةٍ یَأْتِیهِمْ قَالَ فِی صُورَةِ طَائِرٍ لَطِیفٍ یَسْقُطُ عَلَى جُدُرِهِمْ وَ یُشْرِفُ عَلَیْهِمْ فَإِنْ رَآهُمْ بِخَیْرٍ فَرِحَ وَ إِنْ رَآهُمْ بِشَرٍّ وَ حَاجَةٍ حَزِنَ وَ اغْتَمَّ . (الکافی،ج3،ص230؛ بحار الانوار،ج 6، ص 257 .)

آیا میت افراد خانواده‏ اش را دیدار مى‏ کند؟ امام کاظم (علیه السلام) فرمود: آرى.پرسیدم: در چه مقدار از زمان دیدار مى‏ کنند؟ امام فرمود: در هر جمعه، و در هر ماه، و در هر سال، به اندازه مقامى که آن مومن در پیشگاه خدا دارد. پرسیدم: آنها به چه شکلى به دیدار افراد خانواده خود مى‏ آیند؟ فرمود:به شکل پرنده لطیفى که خود را به دیوارها مى‏ زند، و بر آنها اشراف پیدا مى‏ کند، پس اگر آنها را در خیر و خوبى بنگرد، خوشحال مى‏ شود، و اگر آنها را در بدى و نیاز و اندوه ببیند، غمگین مى‏ گردد.

همانگونه که در روایات نیز اشاره شد اموات کافر انچه را که خوشایندشان نیست مشاهده می کنند و هنگامی که می بینند بازماندگانشان کار خیر و نیک انجام می دهند حسرت می خورند(زیرا خودشان عمل نیک را انجام نداده اند.)

اما اموات مومن آنچه را که خوشایند آنها است مشاهده می کنند و همچنین وقتی می بینند که بازماندگانشان در حال انجام کار خیر هستند خدا را شکر می کنند (البته این منافاتی ندارد با اینکه گاهی برخی اموات مومن ، بازمانندگانشان را در حال انجام بدی ببینند و ناراحت شوند. همچاننکه در روایت پست قبل به این مطلب اشاره شده است.)این نکته نیز قابل تذکر است که؛ اموات چه مومن و چه کافر تمام اعمال و رفتار بازماندگان را نمی ببینند و به تمامی اموری که در دنیا می گذرد اطلاع ندارد. همانگونه که در قسمت قبل هم بیان شد میزان اطلاع آنها از بازماندگانشان و امور دنیا بستگی به مقامشان در برزخ دارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...