شباهت های رستاخیز حضرت مهدی (عج) با رستاخیز قیامت

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

شباهت های رستاخیز حضرت مهدی (عج) با رستاخیز قیامت

 ایام الله، ایام مخصوصی است که نعمت و رحمت و یا عذاب و کیفر الهی در آن ظاهر می‏شود نسبت دادن این روزها به خدا با اینکه همه ایام و همه موجودات از آن خداست، به خاطر حوادث مهمی است که....

شباهت های رستاخیز حضرت مهدی (عج) با رستاخیز قیامت

 ایام الله، ایام مخصوصی است که نعمت و رحمت و یا عذاب و کیفر الهی در آن ظاهر می‏شود نسبت دادن این روزها به خدا با اینکه همه ایام و همه موجودات از آن خداست، به خاطر حوادث مهمی است که در آن رخ داده و یا خواهد داد، مانند روز قیامت که در آن سلطنت آخرتی خدا هویدا می‏گردد و روز قیام مهدی که در آن، حکومت عدل بر گستره جهان سیطره پیدا می‏کند.

بعضی از ایام الله در روایت ذیل معرفی شده است:

«عَنْ مُثَنَّی الْحَنّاطِ قالَ: سَمِعْتُ اَبا جَعْفَرٍ یَقُولُ: اَیّامُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ثَلاثَةٌ: یَوْمٌ یَقُوُمُ الْقائِمُ، وَ یَوَمُ الْکَرَّةِ، وَ یَوَمُ الْقِیامَةِ؛

ایام الله سه روز است؛ روز قیام مهدی علیه‏السلام ، روز رجعت و روز قیامت.»

نوشتار کوتاهی که پیش رو دارید به بررسی اجمالی شباهت‏های دو مورد از ایام الله ـ یعنی روزگار قیام حضرت مهدی و روز رستاخیز ـ پرداخته است.

1 ـ حوادث عجیب

یکی از وجوه مشترک بین رستاخیز آخرت و قیام مهدی علیه‏السلام ، وقوع حوادث و رخدادهای بزرگ است که قبل از شروع آن دو، تحقق پیدا می‏کند.

حوادث قبل از قیامت کبری

الف . متلاشی شدن کوه‏ها

«یَوْمَ تُرْجُفُ اْلاَرْضُ وَ الْجِبالُ»(1)؛ «روزی که زمین و کوه‏ها به لرزه درآیند.»

«وَ حُمِلَتِ اْلاَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُکَّتا دَکَّةً واحِدَةً»؛(2) «و زمین و کوه‏ها از جای خود برداشته شوند و یکباره درهم کوبیده گردند.»

ب . زلزله‏ های عظیم

«یا اَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَی‏ءٌ عَظیمٌ.»(3)؛ «ای مردم از پروردگارتان پروا کنید؛ چرا که زلزله رستاخیز امری بزرگ است.»

«اِذا رُجَّتِ اْلاَرْضُ رَجّا»(4)؛ «چون زمین با تکان [سختی] لرزانده شود.»

ج . بی فروغ شدن خورشید و ستارگان

«اِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَ اِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ»(5)؛ «آنگاه که خورشید به هم درپیچد، و آنگاه که ستارگان تیره شوند.»

«وَ خَسَفَ القَمَرُ وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»(6)؛ «و ماه بی نور گردد و خورشید و ماه یک جا، جمع شوند.»

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...