دامهای شیطان

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

دامهای شیطان

«شیطان »از جنس جن است و از آتش خلق شده است و قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدا را بسیار عبادت میکرد به همین دلیل «عزازیل» نام گرفت . حضرت علی (ع) فرمودند : «شیطان هفتاد هزار سال خدا را عبادت کرد و....

دامهای شیطان

«شیطان »از جنس جن است و از آتش خلق شده است و قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدا را بسیار عبادت میکرد به همین دلیل «عزازیل» نام گرفت . حضرت علی (ع) فرمودند : «شیطان هفتاد هزار سال خدا را عبادت کرد و فقط یک نماز دو رکعتی او چهار هزار سال طول کشید. وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و در آن روح دمید به تمام ملا ئکه دستور داد که بر آدم سجده کنند و همه سجده کردند به غیر از ابلیس . شیطان به خدا گفت : «من هفتاد هزار سال تو را عبادت کرده ام و خودت فرموده ای که هر کس مرا عبادت کند عبادتش را بی نتیجه نمی گذارم و عوضش را به او میدهم .» خداوند فرمودند : هر چه میخواهی در دنیا به تو عطا میکنم. شیطان گفت :

اول : اینکه اجازه بدهی تا قیامت زنده بمانم ، خداوند فرمودند تا وقتی معلوم (ظهور حضرت مهدی (عج) ) تو را مهلت میدهم .»

دوم : اینکه در مقابل هر یک از فرزندان آدم دو فرزند به من عطا کنی که برای هر یک از اولاد آدم دو فرزند را مسلط کنم تا آنها را به گمراهی بکشانند.  خداوند باز هم قبول کردند.

سوم : اینکه ازتو میخواهم مرا در بدن اولاد آدم همچون خون جریان دهی که از هر جای بدن بتوانم او را به معصیت بکشانم .

چهارم : اینکه میخواهم اولاد آدم ما را نبیند ولی ما آنها را ببینیم.

پنجم : اینکه میخواهم به من قدرتی بدهی که به هر شکلی که میخواهم درآیم و هر کجا که می خواهم بروم.

ششم : اینکه میخواهم تا دم مرگ پیش اولاد آدم باشم (یعنی حتی وقتی حضرت ملک الموت برای قبض روح به سراغ انسان می آید شیطان حاضر می شود و انسان را وسوسه می کند .) امام محمد باقر (ع) فرمودند :« هنگامی که انسان در حال جان کندن است خیلی تشنه می شود و در آن هنگام شیطان با یک لیوان آب می آید و می گوید اگر بر من سجده کنی و کافر شوی این آب را به تومیدهم وقتی نا امید میشود شیطان آب را میریزد و می گوید من از توبیزارم و میرود .»

هفتم : اینکه از تو میخواهم که مرا بر سینه اولاد آدم مسلط گردانی تا او را وسوسه کنم .

خداوند در پایان میفرمایند : « تمام خواسته هایت را برآورده می کنم ولی هر کس پیرو تو باشد او را با تو به جهنم می فرستم . بعد شیطان می گوید : ای خدا به عزت و جلالت قسم که همه انسان ها را گمراه میکنم مگر عده ای معدود که بنده خاص تو هستند . سپس گفت : حالا که مرا بیرون میکنی جایی برای زندگی کردنم معین کن . خداوند فرمود : تو را در حمام ها و هر کجا که محل رفت وآمد مردم است قرار دادم . شیطان گفت : غذای من چه باشد ؟ خداوند فرمود : سر هر سفره ای که نام من (بسم ا...) برده نشود بنشین با آنها که همچون حیوان گرسنه هستند غذا بخور.{ امام محمد باقر (ع) فرمودند : «اگر اول غذا یادتان رفت بسم ا...بگویید ، آخر غذا بگویید تا شیطان هرچه را خورده برگرداند }. بعد شیطان گفت : که من احتیاج به آب دارم . خداوند فرمودند : آب تو شراب و هر چیز مست کننده باشد . بعد گفت : برای من کتابی قرار بده . خداوند فرمودند کتاب تو وشم (خالکوبی و کتابهای سحر وجادو ) . اولین کسی که سحر و جادو را به انسان آموخت شیطان بود . بعد شیطان گفت : برای من حدیثی قرار بده . خداوند فرمودند : حدیث تو دروغ است . بعد گفت : برای من دام و وسیله شکار قرار بده . خداوند فرمودند : زنان را وسیله صید و به دام انداختن مردم قرار دادم .

 روزی حضرت محمد (ص) شیطان را در مسجدالحرام دیدند ،پیش او رفتند و به او گفتند : ای ملعون چرا ناراحتی ؟شیطان گفت : ازدست تو و امت تو ناراحتم . حضرت فرمودند :« چرا از من ناراحتی ؟» شیطان گفت : چون این همه تلاش می کنم که مردم را گمراه کنم ولی تو در قیامت از آنها شفاعت میکنی و تمام زحمات مرا  هدر میدهی و به همین خاطر با تو دشمنم . حضرت فرمودند : «از امتم چرا ناراحتی؟» گفت :   اول : اینکه وقتی به هم می رسند سلام میکنند که (سلام) اسم خداست و من از این اسم میترسم .

دوم : اینکه وقتی همدیگر را میبینند با یکدیگر دست میدهند و تا دستهایشان از هم در نیامده گناهانشان بخشیده میشود .

سوم : اینکه وقتی میخواهند غذا بخورند «بسم ا...» میگویند  و من دیگر نمی توانم غذا بخورم و گرسنه می مانم .

چهارم : اینکه بعد از غذا خوردن «الحمد ا...»  میگویند .

پنجم : اینکه وقتی اسم تومی آید بلند بلند «صلوات » ختم می کنند و آنقدر ثواب آن زیاد است که من فرار میکنم .

ششم :اینکه وقتی میخوهند کاری بکنند «انشاء ا...» می گویند و من دیگر نمی توانم در آن کار دخالت کنم و آنها را بر هم زنم.

 

هفتم :اینکه صدقه می دهند و وقتی که «صدقه » مید هند هم گناهانشان آمرزیده می شود و هم هفتاد نوع بلا را از خود دور می کنند . به همین دلیل حضرت نبی اکرم (صلی ا... علیه وآله) فرمودند : وقتی انسان دستش را

در جیبش می کند تا صدقه بدهد هفتاد شیطان دست او را میگیرند تا او را منصرف سازند.

هشتم : اینکه قرآن می خوانند و در خانه ای که «قرآن » خوانده می شود دیگر جایی

برای من نمی ماند چون درآن خانه ملائکه رفت و آمد می کنند .

نهم : اینکه هنگامی که گناه می کنند سریع  «توبه» می کنند و زحمات مرا هدر می دهند.

دهم : مرا زیاد لعنت می کنند با هر «لعنت » یک زخم بر بدنم میفتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آنها خوب نمیشوند.

یازدهم : اینکه عطسه که می کنند «الحمد ا... » می گویند . حضرت می فرمایند : «عطسه از جانب خداوند و خمیازه از طرف شیطان است وقتی عطسه می کنید باید الحمد ا... بگویید».

 وقتی انسان نماز خواند شیطان از او دور می شود . به خصوص اگر سجده نماز طولانی باشد ، شیطان ازروی ناراحتی فریاد می کشد.

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند :«هر کس نماز نخواند از شیطان پست تر است.چون شیطان یک خطا کرد و آن هم اینکه بر آدم سجده نکرد ولی انسان اگر نماز نخواند برای خدا سجده نمی کند . » حضرت محمد (صلی ا... علیه وآله) فرمودند :« مجوز عبور از پل صراط نماز است  و فرمودند : اگر نماز مومن قبول شود بقیه اعمال او نیز قبول درگاه الهی می باشد. » در بین  نمازها ، نماز صبح خیلی سفارش شده است  ودلیل آن اینست که در هنگام شب ،فرشتگان شب پیش انسان هستند و اعمال شب را می نویسند و هنگامی که اذان صبح میشود فرشتگان شب میروند و جای خود را به فرشتگان روز میدهند . پس اگر نماز صبح را بخوانیم در دو پرونده ثبت می شود و آخرین عمل را که همین نماز صبح است را فرشتگان می نویسند واولین چیزی  که در پرونده صبح ثبت می شود همان نماز صبح است . و همچنین از امام صادق (علیه السلام ) منقول است :«که از صفات مومن اینست که «بسم ا... الرحمن الرحیم» را در نماز بلند بگوید و هرکس بعد از نماز قبل از شروع حمد «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم »را بگوید به اندازه هر مویی که در بدن اوست هزار حسنه برای او می نویسند و حضرت پیامبر (صلی ا... علیه و آله) فرمودند :«هر کس بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا (سلام ا... علیها){34  ا... اکبر،33 الحمد ا... ، 33 سبحان ا...} را بگوید ،به خصوص اگر با انگشتان بشمارد همان دستان در قیامت او را شفاعت می کنند.

امام زمان (عج) فرموده اند :

«هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد ، پس نماز بگزار و بینی شیطان را به خاک بمال .»                        

                                                                                        (بحار،ج53،ص182)                                                                                      

در قرآن آمده: ابلیس (پدر شیاطین) به خدا عرض کرد: خدایا مرا تا روز قیامت مهلت بده! و

خداوند در جوابش فرمود:به تو، تا روزوقت معلوم مهلت داده مى شود(حجر-38)

از این تعبیر معلوم مى شود در خواست شیطان، اجابت نشده است!!

ما در روایات مى خوانیم شخصى در مورد جمله «یوم الوقت المعلوم» که در آیه مذکور آمده ازامام صادق(ع) سؤال کرد، و امام صادق (ع) فرمود:«وقتى که قائم ما (عج) ظهور کند و به مسجد کوفه بیاید، در این مسجد، شیطان بحضورآنحضرت مى آید و زانو به زمین مى زند و مى گوید  «یا وَیْلَهُ مِنْ هذَا الْیَوْم؛  اى واى از این روز!»

آنگاه امام قائم (عجل ا... فرجه الشریف) موى پیشانى شیطان را مى گیرد و گردنش را مى زند

 و او را به هلاکت مى رساند، این روز وقت معلوم، (در آیه مذکور) است».             

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...