انتخاب راه درست در زندگی

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

انتخاب راه درست در زندگی

انسان مسلمان برای انتخاب راه صحیح زندگی‌، الگوها و راهنمایان گوناگونی دارد که با الهام از آن‌ها می‌تواند زندگی خود را بر اساس رضایت خدا بنا کند. اینک به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم‌:

انتخاب راه درست در زندگی

انسان مسلمان برای انتخاب راه صحیح زندگی‌، الگوها و راهنمایان گوناگونی دارد که با الهام از آن‌ها می‌تواند زندگی خود را بر اساس رضایت خدا بنا کند. اینک به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم‌:

1. عقل‌: خداوند در قرآن به تفکر ـ که همان رجوع به عقل است ـ فرمان داده است‌. انسان برای شناخت خداوند متعال شناخت انبیا و رهبران الهی و علمای راستین‌، انتخاب دین‌، شناخت حق از باطل و... به اندیشه و تدبّر نیاز دارد.

برای مثال‌، خداوند درباره شناخت پیامبر(ص) می‌فرماید: " قُل‌ْ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِوَ َحِدَة‌ٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّه‌ِ مَثْنَی‌َ وَ فُرَ َدَی‌َ ثُم‌َّ تَتَفَکَّرُوا...;(سبا،46)بگو: تنها شما را به یک چیز اندرز می‌دهم و آن این است که دو نفر دو نفر، یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس فکر خود را به کار گیرید."

تفکّر، آن قدر در هدایت انسان مؤثر است که از عبادات شمرده شده است‌. امام صادق(ع)‌می‌فرماید: "بیش‌ترین عبادت ابوذر، تفکر و عبرت گرفتن بود."( تفسیر نورالثقلین‌، مرحوم حویزی‌، ج 5، ص 274، نشر اسماعیلیان‌)

2. سیره پیامبر و زندگی امامان‌: پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم‌: الگوهایی هستند که خداوند آن‌ها را برای ما انتخاب فرموده است و ما موظف هستیم که در همه مراحل زندگی خود، از آنان درس بگیریم‌: "لَّقَدْ کَان‌َ لَکُم‌ْ فِی رَسُول‌ِ اللَّه‌ِ أُسْوَة‌ٌ حَسَنَة‌;(احزاب‌،21) مسلّماً برای شما، در زندگی رسول خدا، سرمشق نیکویی بود."

3. مشورت‌: انسان با مشورت ـ به خصوص با انسان‌های صالح و شایسته و مورد اعتماد و در عین حال عالم و آگاه به مسائل ـ از عقل دیگران بهره‌مند می‌شود. خداوند متعال برای آن که این امر مهم را به ما تعلیم دهد، پیامبرش را به مشورت با امّت خود امر می‌کند تا بفهماند که مشورت جایگاه مهّمی دارد: "وَشَاوِرْهُم‌ْ فِی الاْمْر;(آل‌عمران‌،159) و در کارها با آنان مشورت کن‌." و در آیه دیگر، در وصف مؤمنان می‌فرماید: "وَ أَمْرُهُم‌ْ شُورَی‌َ بَیْنَهُم‌;(شوری‌،39) و کارهایشان‌، به طریق مشورت‌، در میان آن‌ها صورت می‌گیرد."

امام علی‌(علیه السلام)می‌فرماید: هیچ پشتیبان و تکیه گاهی همچون مشورت نیست و مشورت‌، عین هدایت است‌."( نهج البلاغه‌، محمد دشتی‌، ص 193، حکمت‌، 54، نشر امام علی‌. )

4. عبرت و استفاده از تجارب دیگران‌: توجه به زندگی دیگران‌، آن هم به این نیّت که از بد و خوب و نتایج و آثار زندگی آنان‌، درس بگیریم‌، انسان را در انتخاب صحیح مسیر زندگی‌، کمک می‌کند. علی(ع) می‌فرماید:

"سعادتمند کسی است که از دیگران پند و عبرت بگیرد." قرآن نیز ـ آن جا که از حادثة عبرت آموزی سخن می‌گوید، می‌فرماید: "فَاعْتَبِرُواْ یَـََّأُوْلِی الاْبْصَار ;(حشر،2) پس عبرت بگیرید ای صاحبان بصیرت!"

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...