آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا این که خانم ها هم در در بهشت از حورالعین بهشتی بهره می برند؟

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا این که خانم ها هم در بهشت از حورالعین بهشتی بهره می برند؟

  

حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش، بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که...

    آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا این که خانم ها هم در بهشت از حورالعین بهشتی    بهره می برند؟

    حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش، بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه، چون چشم آهو باشد. «عین» جمع کلمه ی «عیناء» به معنی درشت چشم می باشد.

     قرآن، حورالعین را به مروارید هایی در بهشت توصیف می کند. «وَ حُورٌ عین کامثال اللؤلؤ المکنون؛ و حوران درشت چشم؛ همانند مرواریدهایی نهفته» (واقعة،23-24) ظاهراً حور العین موجوداتی غیر از زنان دنیایند.[1] خداوند در مورد آنان می فرماید: «حور العین را به ازدواج آن ها در می آوریم»(دخان، 54)

    بنابر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس این جا، نزدیک کردن و عطا کردن حور العین از طرف خداوند به بندگان بهشتی اش مراد است.[2]

    همچنین باید توجه داشت که واژه حور و عین هم بر مذکر و هم بر مؤنث، اطلاق می گردد. از این رو مفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل می شود؛ همسران زن برای مردان با ایمان، و همسران مرد برای زنان مؤمنه.[3]

    در پایان تذکر این نکته بجاست که برای خدمتگزاری بهشتیان، «غلمان» هایی وجود دارد که از آن ها به عنوان مستخدمان زیبا روی بهشتی یاد شده است. پسران زیبا رویی که هر گاه ایشان را می بینی، گمان می کنی گوهر تراشیده شده اند.(انسان، 19) و گوئی مشابه مروارید غلطان هستند.(طور، 24)

    آنچه که می توان از مجموع مباحث مطروحه به عنوان جمع بندی نتیجه گرفت این است که: همه ی نعمت های خداوند در بهشت برای زنان و مردان صالح و با ایمان در نظر گرفته شده است و «حورالعین» به عنوان همنشینانی نیکو و «غلمان» به عنوان خدمتگذارانی زیبا رو در بهشت نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

پی نوشت   

[1] ترجمه ی المیزان، ج 18، ص 228

  [2] بحار الانوار ، ج 8، ص 99؛ ترجمه ی المیزان، ج 18، ص 228.

    [3] دیدار یار (معاد در کلام وحی)

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...