امیرالمومنین » تشیع ، مکتب محبت و عشق

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۱ دیدگاه

امیرالمومنین » تشیع ، مکتب محبت و عشق

 

 

از بزرگترین امتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیربنای‏ اصلی آن محبت است . از زمان شخص نبی اکرم ص که این مذهب پایه گذاری شده‏

است زمزمه محبت و دوستی بوده است . آنجا که در سخن رسول اکرم جمله«علی و شیعته هم الفائزون » ( ۱ ) را می‏شنویم ، گروهی را در گرد علی‏

می‏بینیم که شیفته او و گرم او و مجذوب او می‏باشند . از اینرو تشیع مذهب‏ عشق و شیفتگی است . تولای آن حضرت مکتب عشق و محبت است . عنصر

محبت‏....

امیرالمومنین » تشیع ، مکتب محبت و عشق

از بزرگترین امتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیربنای‏ اصلی آن محبت است . از زمان شخص نبی اکرم ص که این مذهب پایه گذاری شده‏

است زمزمه محبت و دوستی بوده است . آنجا که در سخن رسول اکرم جمله«علی و شیعته هم الفائزون » ( ۱ ) را می‏شنویم ، گروهی را در گرد علی‏

می‏بینیم که شیفته او و گرم او و مجذوب او می‏باشند . از اینرو تشیع مذهب‏ عشق و شیفتگی است . تولای آن حضرت مکتب عشق و محبت است . عنصر

محبت‏ در تشیع که علی نیز به محضرش می‏آمد . حضرت فرمودند : و الذی نفسی بیده ان هذا دخالت تام دارد . تاریخ تشیع با نام یک سلسله از شیفتگان و

شیدایان و جانبازان سر از پا نشناخته توأم است .

علی همان کسی است که در عین اینکه بر افرادی حد الهی جاری می‏ساخت و آنها را تازیانه می‏زد و احیانا طبق مقررات شرعی دست یکی از آنها را می‏برید

بازهم از او رو بر نمی تافتند و از محبتشان چیزی کاسته نمی‏شد . او خود می‏فرماید : « لو ضربت خیشوم المؤمن بسیفی هذا علی ان یبغضنی ما ابغضنی ،

ولوصببت الدنیا بجماتها علی المنافق علی ان یحبنی ما أحبنی ، و ذلک انه‏ قضی فانقضی علی لسان النبی الامی انه قال : یا علی لا یبغضک مؤمن ، و لا

یحبک منافق » ( ۲ ) . ” اگر با این شمشیرم بینی مؤمن را بزنم که با من دشمن شود ، هرگز دشمنی نخواهد کرد و اگر همه دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا

دوست‏ بدارد هرگز مرا دوست نخواهد داشت ، زیرا که این گذشته و بر زبان پیغمبر امی جاری گشته که گفت : یا علی ! مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق تو را

دوست نمی دارد ” . علی مقیاس و میزانی است برای سنجش فطرتها و سرشتها . آنکه فطرتی‏ سالم و سرشتی پاک دارد از وی نمی‏رنجد ولو اینکه

شمشیرش بر او فرود آید  و آنکه فطرتی آلوده دارد به او علاقمند نگردد ولو اینکه احسانش کند ، چون علی جز تجسم حقیقت چیزی نیست .

مردی است از دوستان امیرالمؤمنین ، با فضیلت و با ایمان . متأسفانه‏ از وی لغزشی انجام گرفت و بایست حد بر وی جاری گردد . امیرالمؤمنین پنجه راستش

را برید . آن را به دست چپ گرفت . قطرات‏ خون می‏چکید و او می‏رفت . ابن الکواء خارجی آشوبگر ، خواست از این جریان‏ به نفع حزب خود و علیه علی استفاده

کند ، با قیافه ای ترحم آمیز جلو رفت و گفت دستت را کی برید ؟ گفت :« قطع یمینی سید الوصیین و قائد الغر المحجلین و اولی الناس بالمؤمنین‏ علی بن

ابی‏طالب ، امام الهدی . . . السابق الی جنات النعیم ، مصادم‏ الابطال ، المنتقم من الجهال ، معطی الزکاش . . . الهادی الی الرشاد و الناطق بالسداد ، شجاع

مکی ، جحجاح وفی » . . . ( ۳ ) . ” پنجه‏ام را برید سید جانشینان پیامبران ، پیشوای سفیدرویان قیامت ، ذیحق‏ترین مردم نسبت به مؤمنان ، علی بن ابی

طالب ، امام هدایت . . . پیشتاز بهشتهای نعمت ، مبارز شجاعان ، انتقام گیرنده از جهالت پیشگان ، بخشنده زکات . . .

 رهبر راه رشد و کمال ، گوینده گفتار راستین و صواب ، شجاع مکی و بزرگوار با وفا ” .

ابن الکواء گفت : وای بر تو ! دستت را می‏برد و اینچنین ثنایش می‏گوئی‏ ؟ ! گفت : چرا ثنایش نگویم و حال اینکه دوستیش با گوشت و خونم درآمیخته‏ است ؟ !

به خدا سوگند که نبرید دستم را جز به حقی که خداوند قرار داده‏ است . این عشقها و علاقه‏ها که ما اینچنین در تاریخ علی و یاران وی می‏بینیم ما را به مسئله

محبت و عشق و آثار آن می‏کشاند .

پی نوشتها:

1–جلال الدین سیوطی در الدر المنثور در ذیل آیة ۷ سوره بینه از ابن‏ عساکر از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‏کند که گفت در محضر پیغمبر بودیم

۲ –نهج البلاغه ، حکمت . ۴۲

۳ –بحار الانوار ، ج ۴۰ ، ص ۲۸۱ – ۲۸۲ ، چاپ جدید و التفسیر الکبیر فخر رازی ، ذیل آیه ۹ –ام حسبت أن . . . – سوره کهف .

منبع:

برگرفته از کتاب جاذبه و دافعه امام علی ع ، شهید مطهری

 

  • Jannie

    Jannie

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    Thanks for sharing your info. I really appreciate your efforts and I
    am waiting for your next post thank you once again.