شرط بهره از امداد غیبی

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

 شرط بهره از امداد غیبی

الطاف غیبی گزاف و رایگان نیست. چنین نیست که انسان در خانه اش بنشیند و دست روی دست بگذارد و منتظر باشد تا دستی از غیب بیرون آید و کاری بکند؛ بلکه بهره مندی از آن مستلزم وجود شرایطی در فرد و جامعه است. خداوند در قرآن کریم ضمن اشاره به این موضوع مى‌فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ»[1] اگر خدا را یارى کنید خداوند شما را یارى مى کند و ثابت قدمتان مى‌دارد. این آیه، یارى الهى را که مدد غیبى است، مشروط مى‌کند به یارى قبلى خدا؛ یعنى: خدمت و عمل و مجاهدتى در راه خیر عموم صورت بگیرد و مخصوصاً در راه خدا، لله و فى الله باشد؛ پس هم عمل و مجاهدت و کوشش شرط است، هم اخلاص و حسن نیت.

در جای دیگر، ضمن اشاره به لزوم تلاش جهت بهره مندی از امداد غیبی می‌فرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»؛ آنانکه در راه ما کوشش و جدیت به خرج مى‌دهند، ما راه‌هاى خود را به آنها نشان مى‌دهیم، خداوند با نیکوکاران است. این آیه نیز هم کوشش و هم «در راه خداوند» بودن را ذکر مى‌کند، هم صرف نیروى بدنى و هم صرف نیروى روحى را شرط قرار مى دهد؛ در این صورت است که هدایت و روشنى باطنى به انسان داده مى‌شود.

تقوا از دیگر شرایطی است که قرآن کریم درباره آن می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ»؛[2] و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‏گشودیم؛ ولی تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم. در نهایت، صبر و بردباری را می‌توان یکی دیگر از مقدمات لازم جهت بهره‌مندی از امدادهای غیبی به شمار آورد. قرآن کریم با اشاره به این مطلب می فرماید: «بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُسَوِّمِینَ».[3]

آری! اگر صبر و پرهیزگاری پیشه کنید و با همین جوش [و خروش] بر شما بتازند؛ همان گاه پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشاندار یاری خواهد کرد؛ بنابراین، شرایط بهره‌مندی از امداد های غیبی را می‌توان در تلاش صبورانه و مخلصانه انسان متقی خلاصه کرد.

 

[1]. سوره محمد/ 8.

[2]. سوره اعراف/ 96.

[3]. سوره آل عمران/ 125.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...