سوالات امتحان نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس با ویرایش جدید

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۲ دیدگاه

سوالات امتحان نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس با ویرایش جدید

درس اوّل:

1- چه رابطه ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد؟   

2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه » باشد ؟   

3- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید......

سوالات امتحان نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس با ویرایش جدید

درس اوّل:

1- چه رابطه ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد؟   

2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه » باشد ؟   

3- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟  

4- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟

5- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟

6- ترجمه و پیام آیۀ : « قالَ رَبُّـنا الَّذی اَعطیَ کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ ثُمَّ هَدیَ » (طه 50)  

7- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟  

8- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ 

9- چرا هدایت یک اصل عام و همگانی در نظام خلقت است ؟

10- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟  

11- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسمَ رَبَّکَ الاَعلیَ اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّیَ وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدیَ » (اعلی 3-1)

12- ویژگی هایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می شود را به طور کامل شرح دهید . 

13- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟   

14- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می یابد و پاسخ می دهد.

15- ترجمه کنید : « وَ قالوا الحَمدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانَا لِهَذا وَ ماکُنَّا لِنَهتَدِیَ لَولا اَن هَدانَا اللهُ » (اعراف/ 43) 

16- هدایت عمومی را تعریف کنید.  

17- سه مورد از نیازهای بنیادین انسان را نام ببرید. 

درس دوم :

1- علل آمدن پیامبران متعدد را نام ببرید.  

2- مصونیت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است؟ توضیح دهید.

3- آیا مصونیت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی روند ؟ توضیح دهید. 

4- چرا عصمت در حوزة مسئولیت های مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد) 

5- عالی ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ 

6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را توضیح دهید. 

7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید.  خ 

8- اگر خداوند یک دین برای انسان ها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) 

9- وحـی را تعریف کنید.  

10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . 

11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟  

12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدد اشاره دارد ؟  

13- ویژگی های دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیر زمان می شود را نام ببرید .  

14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . 

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       پیامبران از چنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی شوند. 

16- از علل آمدن پیامبران متعدد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین » را توضیح دهید. 

درس سوم :

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می آمد ؟ 

2- تحدّی را تعریف کنید. 

3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ 

4- جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید.

5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید.

6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسان هاست ؟ 

7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشد ؟   

8- از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیت و همه جانبه بودن » را شرح دهید.  

9- ترجمه کنید: « وَ اِن کُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلیَ عَبدِنا فَأتوا بِسورَةٍ مِن مِثلِهِ » ( بقره 23)  

10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه های اعجاز قرآن کریم است ؟  

11- تکمیل کنید: نفوذ خارق العادة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه های ............ اعجاز این کتاب آسمانی است .  

12- ویژگی مهم قرآن کریم را بنویسید.   

13- چرا خداوند معجزة پیامبر اسلام (ص) را از نوع کتاب قرار داده است ؟  

درس چهارم :

1- طاغوت را تعریف کنید.  

2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ...» به کدام یک از آن ها اشاره دارد ؟  

3-  قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید.  

4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران 164)  

5- تکمیل کنید:  در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن نیست ........ می نامند.  

                           مراجعه ی به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان ............. است .   

6-  ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید .  

7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام ببرید. 

8- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

      ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می گویند.   

     گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است.   

درس پنجم :

1- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الرَّسولُ بَلِّّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ  مِن رَبِّکَ و اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ...»(مائده 67) 

2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در حدیث «ثقلین» بیان فرمودند، بنویسید 

3- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اَطیعوا اللهَ و اَطیعوا الرّسولَ و اولِی الاَمرِ مِنکُم ...» ( نساء 59)  

4- یک پیام آیه:« اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً »(احزاب 34) را بنویسید.  

5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه ای است ؟    

6- بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم به جا گذاشتند چه بود و دربارة آن­ها چه سفارش فرمود؟   

7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً » را بنویسید.   

8- نام آیۀ :« اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا اَلَّذینَ یُقیمونَ الصَلاةَ وَ یوتونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعونَ » را بنویسید. ( مائده/ 55 )( بیان مصداق آیه) -

9- چرا نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی رود ، بلکه بیشتر هم می شود ؟  

10- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       تعیین جانشین رسول خدا با هدایت و راهنمایی خدا بوده و خداوند ائمة اطهار (ع) را به این مقام برگزیده است. 

درس ششم :

1- از سخن پیامبر اسلام (ص) : « من شهر علمم و علی درِ آن است، هر کس می خواهد به این علم برسد، باید از درِ آن وارد شود.» چه نکاتی به دست می آید ؟ ( ذکر دو مورد)   

2- شیعه در لغت به چه معناست؟ و در قرآن کریم به چه معنایی به کار رفته است؟ مثالی ذکر کنید.

3- چرا پیامبر اکرم(ص) از همان ابتدای رسالت تلاش می کرد حضرت علی را به مردم معرفی کند؟

4- اولین کسی که عنوان شیعه را به کار برد؛ چه کسی است؟

5- چرا رسول خدا(ص) به صورت­های گوناگون فضائل حضرت علی(ع) را برای مردم بیان می­کرد؟

6- مقصود از این سخن پیامبر که« علی با حق است وحق با علی است» چه می­باشد؟

7- مقام و منزلت حضرت علی(ع) نزد خدا و تمجید­های فراوان رسول اکرم(ص) از ایشان به چه خاطر بوده است؟

8- تکمیل کنید: وقتی امیرمؤمنان به حکومت رسید، بازگشت به ....................... را سرلوحه کار خود قرار داد.

9- برای حفظ همبستگی و وحدت میان مسلمانان، باید به چه نکاتی توجّه کنیم؟( سه نکته ذکر نمایید)

درس هفتم :

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر (ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث ایشان شد را بنویسید.  

2- تفاوت اساسی حکومت بنی امیّه و بنی عباس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی بود ؟(ذکر دو مورد 

3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر اکرم(ص) ( نگهداری حدیث از طریق حافظه) به وجود آمد را بنویسید.  

4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیت ها و الگوهای غیر قابل اعتماد افزایش یافت ؟  

5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر (ص) را بنویسید.    (4 مورد )-  

6- کدام یک از مشکلات سیاسی ، اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر اکرم (ص) شخصیت های اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید.   

7- چرا ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر (ص) پیروان ائمه (ع) را از منبع مهم هدایت بی بهره نکرد؟  

درس هشتم : 

1- تقـیّه را تعریف کنید.  

2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند ؟(نام ببرید.) 

3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند، آن دو جهت چیست ؟ توضیح دهید.  

   یا ائمة اطهار (ع) در راستای ولایت ظاهری از چه جهاتی با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند؟ توضیح دهید.   

4- چرا ائمة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیت می کردند ؟  

5-  ترجمه کنید : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربیَ » (شوری 23)   ( فقط پیام آیه) -

6- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمة اطهار (ع) گرد آمده است را بنویسید .  

7-گردآورندگان کتاب های حدیثی مقابل را بنویسید .     الف) کافی :                  ب) الاستبصار :        

8- اقدامات مربوط به مرجعیت علمی امامان (ع) را نام ببرید. 

9- از مسئولیت های مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع) » را شرح دهید.  

10- هریک از عبارات سمت راست با کدام یک از عبارات سمت چپ (مسئولیت های مقام امامت ) ارتباط دارند ؟  

1- اقدام برای حفظ سخنان و سیره ی پیامبر (ص)                                      الف) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی

2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و غیبی                                     ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری

3- تربیت شخصیت های اسلامی                                                                ج ) ولایت معنوی امامان (ع)

4- آگاهی بخشی به مردم

درس نهم :

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید.  

2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟  

3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده اند؟   

4-  علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید.  

5-  علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید.  

6- بر اساس آیۀ : « إنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم »(رعد11) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟   (ترجمه) -

7- آیا می توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید.  

8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید.           

9- غیبت صغری را تعریف کنید.   

10- بخش اصلی رهبری امام ع90- د 90- صر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می شود ؟   

11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه ای که گرفتار بی عدالتی می باشد ، چگونه امکان پذیر است ؟   

12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام داد ؟  

13- نائبان چهارگانه در دوره ی غیبت صغری چه مسئولیتی بر عهده داشتند ؟ 

14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان پذیر است ؟   

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

      بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است .   ( بصورت جای خالی)-

      غیبت امام مهدی (عج) در دوره ی غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور .   

16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسط امام عصر (عج) را بنویسید.   

17- تکمیل کنید:

      امام زمان (عج) در دوره ی غیبت صغری از طریق افرادی خاص که به ........... معروفند، با شیعیان ارتباط داشت.  

     رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به .............. تشبیه شده است. 

درس دهم :

1- چه کسانی می توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟  

2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستند می توانند یاران راستین امام باشند ؟  

3- چهار مورد از ویژگی های یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) بنویسید. 

4- پیام آیه :« وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفوا فِی الاَرْضِ و نَجعَلَهُم اَئِمَّةً و نَجعَلُهُمُ الْوارِثینَ » (قصص 5 ) را بنویسید 

5- به اعتقاد جامعه شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی وابسته بوده است ؟  

6- پیامبران برای تحقق وعده های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصی سخن گفته اند؟   

7- جامعه ی منتظر چگونه جامعه ای است ؟ ( ویژگی های جامعة منتظر در عصر غیبت)   

8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟  

9-  پیام آیۀ :« وَ لَقَد کَتَبنا فِی زَبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادیَ الصالِحونَ » ( انبیاء 105 )   (ترجمه)-

10- توضیح دهید خدا پرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند؟   

11- دو فایدة معلوم بودن مشخصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را بنویسید.   

12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتفاق نظر دارند؟  

13- چرا ایجاد آمادگی  برای ظهور  امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد؟   

14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدیَ وَ دینِ الحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّـهِ » ( توبه 33 ) چه آینده ای برای تاریخ انسان پیش بینی شده است ؟   (ترجمه)-

15- چرا تقـویت ایمان یکی از مسئولیت های شخص منتظر در عصر غیبت است ؟  

16- چهار مورد از مسئولیت های « شخص منتظر » در دوره ی غیبت را نام ببرید .                                       

 17- تکمیل کنید :

    نگاه مثبت دین به آینده ی تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج)  اصلی به نام « ............ » را در دل زنده کرده است.   

درس یازدهم :

1- ولی فقیه را تعریف کنید.  

2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید.  

3- تقلید را تعریف کنید 

4- با توجه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید. 

5- دو شرط مشترک از شرایط ولی فقیه ( رهبر) و  مرجع تقلید کدامند ؟  

6- مرجع تقلید را تعریف کنید.   

7- تفـقـّه را تعریف کنید.  

8- فقیه را تعریف کنید. 

9- تفـقّـه به چه معناست و به چه کسی فقـیه می گویند ؟  

10- انتخاب ولی فقیه به چه شیوه هایی انجام می گیرد ؟ توضیح دهید.   

11- در عصر غیبت مرجعیت دینی و حکومت اسلامی چگونه تداوم می یابد ؟  (بصورت جای خالی)-  

12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟   

13- چرا ولی فقیه باید زمان شناس باشد ؟ 

14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت، نیابت ایشان به چه کسی می رسد و مسئولیت های او چیست ؟   

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

در عصر غیبت، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیت فقیه » استمرار می یابد.   (بصورت جای خالی)-        

16- چه شرایطی برای مشروعیت یافتن رهبر جامعه اسلامی ( ولی فقیه) لازم است ؟  

17- چرا « تدبیر و کفایت » و « شجاعت و قدرت روحی » از شرایط رهبر جامعة اسلامی است ؟  

18- دو ویژگی کسی که شایستگی رهبری جامعة اسلامی را دارد، نام ببرید . 

19- منظور از « مشروعیت » و « مقبولیت » ولی فقیه را مختصراً توضیح دهید. 

20- چرا ولی فقیه باید مقبولیت داشته باشد ؟   

21-  مشروعیت ولی فقیه را تعریف کنید.   

22- میان انتخاب « ولی فقیه » و « مرجع تقلید» چه تفاوتی وجود دارد ؟    

23- چرا افراد نمی توانند به طور جداگانه برای خود ولی فقیه انتخاب کنند؟   

24- انتخاب ولی فقیه به روش « غیر مستقیم» را با ذکر مثال شرح دهید.  

درس دوازدهم : 

1- چرا نظام جمهوری اسلامی را « مردم سالاری دینی » نامیده اند ؟  

2- آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می تواند در زمینه سازی حکومت جهانی ولی عصر(عج) مؤثر باشد ؟ 

3- تفاوت اصلی نظام اسلامی با سایر حکومت های دمکراتیک در چیست ؟  

4- « مردم سالاری دینی» را با دمکراسی رایج در جهان مقایسه کنید .   

5- با توجّه به سفارشات حضرت علی (ع) به مالک اشتر بنویسید چرا رهبر باید از افراد عیب جو و ترسو دوری کند ؟   

6- تکمیل کنید : هدف دمکراسی رایج در جهان تأمین ............... مردم می باشد .   

7- حکومت دمکراتیک یا مردم سالار را تعریف کنید.   

8- ترجمه کنید: « اُدعُ اِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَنُ » (نحل 125)  

درس سیزدهم :

1- « عزّت نفس » را تعریف کنید.  

2- « عرّت نفس » را تعریف کرده و رابطه ی آن را با مفاهیم زیر بنویسید.  الف) گناه              ب) پیمان شکنی       

3- چرا انسان صاحب عزّت به پیمان شکنی دست نمی زند ؟  

4- رابطه عزّت با وفای به عهد و پیمان را بررسی کنید 

5- « انسان صاحب عزّت» و « انسان گناهکار» در برابر نفس لوّامه و نفس امّارة خود چگونه عمل می کند ؟  

6- چه رابطه ای بین عزّت نفس وگناه وجود دارد ؟ چرا ؟   

7- « تمایلات انسان » چند دسته است ؟ آن ها را بنویسید. 

8- دو دسته از تمایلات انسان کدامند و چه نامیده می شوند ؟   

9- نام دو خود در انسان چیست ؟   

10- چگونه می توان عزّت نفس را پرورش داده و تقویت کرد ؟   

11 - ترجمه و پیام آیۀ :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَََ فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً » (فاطر 10)   

12- بر اساس آیة :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّّةَ فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً » (فاطر 10) راه پرورش عزّت نفس چیست ؟  

13- ترجمه کنید: « وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِ وَ لِلمؤمِنینَ وَلکِنَّ المُنافِقینَ لایَعلَمونَ » (منافقون 8 )  

14- قرآن کریم راه پرورش عزّت نفس را چه می داند؟  

15- چرا نمی توان مسئولیت انجام دادن گناه را از دوش خود برداشت و به عوامل بیرونی منتقل کرد ؟   

16- آیا می توان تحریکات بیرونی و شرایط اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی گناه دانست ؟  

17- انسان صاحب عزّت در برخورد با نفس لوّامه و نفس امّاره چگونه عمل می کند ؟  

18- انسان صاحب عزّت همواره به سود کدام نفس خود عمل می کند ؟   

19- راه کسب عزّت چیست ؟ و چه کسانی عزّت بیشتری دارند ؟   

20- تکمیل کنید: تحریکات بیرونی عوامل زمینه ساز گناهند ، امّا قدرت .......... انسان می تواند در مقابل گناه بایستد.   

       تمایلات عالی انسان مربوط به بعد ......... و تمایلات دانی او مربوط به بعد ........... است.   

21- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

        انسان دارای عزّت نفس در مقابل افراد زورگو و ستمگر متواضع است.  

        انسان عزیز همواره به ندای عقل و وجدان و نفس لوّامه گوش فرا می دهد و تسلیم نفس امّاره نمی شود.   

22- در چه مواردی « عزّت و شکست ناپذیری » ضروری است ؟   

درس چهاردهم :

1- عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید . 

2- از زمینه های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید .  

3- زمینه های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید.  

4- عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک از زمینه های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید.  

5- ابتدایی ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید.  (بصورت جای خالی)-  

6- آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟   ( با ذکر مثال)-   

7- چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟   

8- در زمینه های شکل گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخص نمایید.  الف ) ابتدایی ترین زمینه        ب) عالی ترین زمینه    

9- ترجمه کنید : « وَ الذّاکِرینَ اللهَ کَثیراً وَ الذّاکِرِاتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُم مَغفِرَۀً وَ اَجراً عَظیماً » (احزاب 35)  خ 90-

10- آیا کلمة اِنس و بنی آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصی دارد ؟ چرا ؟   

11- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

 ابتدایی ترین هدف تشکیل خانواده، رشد اخلاقی و معنوی هر یک از اعضای خانواده است.   

درس پانزدهم :

1- با توجه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام ببرید 

2-  چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟  

3- با توجه به آموزه های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید 

الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر                           ب) دو راه مناسب برای شناخت همسر

4- چرا اذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟    

5- آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید.  

6-  چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده اند ؟   

7- چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟   

8- چه نوع معاشرت هایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست؟ چرا ؟   

9- ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟  

10- سه مورد از راه های شناخت همسر را بنویسید. 

11- چرا نمی توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید.   

12- لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟   

13- نتایج ازدواج در زمان و موقعیت مناسب و نامناسب را با یکدیگر مقایسه کنید.  

14- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       نباید فاصله ی میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود.  

15- از نظر مقررات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟   

16- تکمیل کنید: اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد،........... است. 

درس شانزدهم :

1- « نفقه » چیست و بر عهدة چه کسی می باشد ؟  

2- نفـقـه را تعریف کنید.  

3- آیا شرط پرداخت نفـقـه نیازمند بودن زن است ؟ توضیح دهید .   

4- شرط پرداخت نفـقـه چیست ؟   

5- مهمترین وظیفه( نقش) مشترک زن و مرد( پدر و مادر) در خانواده چیست ؟ آن را توضیح دهید .  

6- چهار نقش مرد در زندگی مشترک را نام ببرید .   

7-  از نقش های مرد « رابطة محبّت آمیز با همسر » را توضیح دهید .   

8- از نقش مرد در خانواده « محبّت و نظارت پدری » را توضیح دهید .  

9- ترجمه کنید : « و قَضیَ رَبُّکَ اَلّا تَعبُدوا اِلّا اِیّاهُ و بِالوالِدَینِ اِحساناً... » (إسراء 23)  

10- سه شرط اصلی پیمان ازدواج را بنویسید.  

11- وظایف ما ( فرزندان ) نسبت به پدر و مادر چیست ؟ ( چهار مورد ) 

12- چرا هیچ کاری را نمی توان با نقش مقدس مادری برابر دانست ؟   

13- کدام یک از موارد زیر مربوط به نقش مرد و کدام یک مربوط به نقش زن در خانواده است ؟   

        الف ) تدبیر امور خانه                                           ب ) مدیریت و نگهبانی از حریم خانواده

14- چه نقش هایی در خانواده بر عهدة زن می باشد ؟ نام ببرید .   

15- در خانواده تدبیر امور خانه از وظایف چه کسی است ؟ و چرا این نقش از ارزش و اهمیّت برخوردار است ؟  

16- از نقش هایی که در خانواده بر عهده ی زن می باشد « همسر داری » را شرح دهید .  

17- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

      شرط پرداخت نفـقـه نیازمند بودن زن نیست، بلکه انجام وظایف همسری است.   

  • N

    N

    • ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ - ۱۳:۳۳:۱۲

    وااقعا ممنونم ..من واسه امتحان خیلی لزش استفاده کردم..خدا خیرتون بده

    پاسخ مدیر (aeenrahravi ):   سلام ممنون عزیزم خدا رو شکر به دردتون خورده
  • Bryan

    Bryan

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۱:۲۱:۱۸

    Heya! I understand this is sort of off-topic however I had
    to ask. Does building a well-established blog such as yours take a large amount of work?
    I am completely new to blogging but I do write in my journal on a daily basis.
    I'd like to start a blog so I can share my personal
    experience and thoughts online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for brand new aspiring blog owners.

    Thankyou!