پرسشهایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4) به تفکیکِ دروس

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

پرسشهایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4) به تفکیکِ دروس

( بیش از 230 پرسش در 23 امتحان نهایی )

 

درس اوّل :                     

درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

1ـ یک موجود فقط در صورتی برای موجود بودن به دیگری نیازمند نیست که ذات و حقیقتش با یکدیگر مساوی باشد . (3/12/87) ، (31/3/1391)

­­­­­­­­­­­پرسشهایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4) به تفکیکِ دروس

( بیش از 230 پرسش در 23 امتحان نهایی )

 درس اوّل :                     

درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

1ـ یک موجود فقط در صورتی برای موجود بودن به دیگری نیازمند نیست که ذات و حقیقتش با یکدیگر مساوی باشد . (3/12/87) ، (31/3/1391)

2ـ ثمرۀ توحیدِ نظری تثبیتِ ایمان در قلب است . (3/12/87)

3ـ هیچ پدیده­ای را نمی­توان یافت که به خود متّکی باشد . (23/10/87)

4ـ نیازمندی موجودات به خداوند منحصر به مرحلۀ پیدایش است . (15/6/1390)

5ـ هر چیزی که وجودش از خودش نباشد ، برای موجود بودن نیازمند به دیگری نیست . (7/12/1389)

6ـ نیازمندی موجودات به خداوند منحصر به مرحلۀ به وجودآمدن و پدیدارشدن است . (1/4/90)

جای خالی را با کلماتِ مناسب پُرکنید .

7ـ موجودات در مرحلۀ پیدایش و ..........به خداوند نیازمندند . (25/2/92)

8ـ قرآنِ کریم ، خداوند را با صفتِ .......... و مخلوقات را با صفتِ فقیر و نیازمند نام بُرده است . (4/10/92)

9ـ اگر چند مبدأ و معاد برای جهان تصوّر کنیم ، هر یک از آنها را .......... و .......... فرض کرده­ایم . (31/3/1391)

10ـ وجود همۀ مخلوقات به خداوند وابسته است پس اگر .......... کند می­تواند آنها را ببرد و مخلوقاتِ دیگری به جای آنها بیاورد . (1/4/90)

11ـ اگر چند خالق برای جهان تصوّر کنیم هرکدام از آنها را .......... و .......... فرض نموده­ایم . (1/4/90)

12ـ هر موجودی پیش از آنکه نمایش­دهندۀ خود باشد نشان­دهندۀ .......... خود است . (15/6/1390)

13ـ هر قدر انسان به معنای حقیقی کامل­ترشود ، نیازمندی خود به خداوند را بهتر درک می­کند و .......... او در پیشگاه خداوند قوی­تر می­شود . (15/6/90)

اصطلاحِ زیر را تعریف کنید .

14ـ توحیدِ ذاتی (31/3/1391)

به سؤالاتِ زیر پاسخ کامل دهید .

15ـ پیامِ آیۀ شریفۀ « یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ . » ، ( فاطر ، 35 / 15 ) را بنویسید . (31/3/1391)

16ـ پیامِ آیۀ « ... أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ . » ، ( فاطر ، 35 / 15 ) را بنویسید . (15/6/1390)

17ـ « توحید » به چه معناست ؟ (3/12/87)

18ـ بسترِ اصلی حَرَکَت به سوی معرفتی که جوانان در پشتِ پردۀ ظاهر خدا را ببینند ، چیست ؟ (15/6/1390)

19ـ آیا نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحلۀ به وجود آمدن اختصاص دارد ؟ توصیح دهید . (3/12/87)

20ـ بطلانِ اعتقاد به خدایانِ متعدّد را با یک دلیلِ عقلی شرح دهید . (23/10/87)

21ـ کسی که فکر کند ، مستقل از خداوند می­تواند آموزش را تدبیر کند ، گرفتار چه شرکی شده است ؟ (25/2/1392)

درس دوم :

درستی یا نادرستی عباراتِ زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

1ـ اگر انسان به جای تبعیّت از خدا از غیرِ او اطاعت کند دچارِ شرکِ جلیّ شده است . (23/10/87)

2ـ گاهی شرکِ افعالی به طورِ مخفی و پنهان واردِ اندیشۀ انسان می­شود . (15/6/90)

3ـ هرچیزی که برای خدا فرض کنیم او را در حدّ تصوّراتِ ذهنی خود محدود کرده­ایم . (2/6/92)

4ـ توانایی شفای بیمار ، به زمانِ حیاتِ پیامبر اکرم (ص) اختصاص دارد . (4/10/92)

عباراتِ شریفۀ زیر بیانگرِ کدام یک از مراتبِ توحید است ؟

5ـ «  ... لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ ... » ، ( شوری ، 42 / ١١ ) ، (1/4/90) ، (1/3/1391)

6ـ لا حَـوْلَ وَ لا قُـوَّةً اِلّا بِاللهِ . (1/4/90)

7ـ « ... قُلِ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ ... » ، ( رعد ، 13 / ١٦ ) ، (3/12/87)، (4/10/1392)

8ـ « ... مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَدًا . » ، ( کهف ، 18 / ٢٦ ) ، (3/12/87)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

9ـ اعتقاد به اینکه هرگونه تصرّف در جهان حقّ و شایسته خداوند است ، بیانگر چه شاخه­ای از توحید افعالی است ؟ (15/6/90)

10ـ کسی که فکر کند مستقل از خداوند می­تواند آموزش را تدبیر کند ، گرفتارِ چه شرکی شده است ؟ (25/2/92)

11ـ کسی که معتقد است  ، خداوند تنها جهان را اداره و تدبیر می­کند ، به کدام مرتبۀ توحید اعتقاد دارد ؟ (4/10/92)

12ـ کسی که کارهایش را برای رسیدن به « خواسته­های نفسانی » و یا « خوشامد دیگران » انجام می­دهد ، گرفتار چه نوع شرکی شده است ؟ (15/6/90)

اصطلاحاتِ زیر را تعریف کنید .

13ـ توحید در ولایت (7/10/90)

14ـ توحید درخالقیّت (2/6/92)

15ـ توحید در ربوبیّت (15/6/90)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید .

16ـ شرکِ افعالی را با ذکرِ مثال توضیح دهید . (3/12/87)

17ـ شرکِ ذاتی را با ذکرِ مثال توضیح دهید . (1/4/90)

18ـ توحید در ولایت را تعریف کرده و شرح دهید منظور از ولایتِ پیامبر (ص) چیست ؟ (1/4/90)

درس سوم :

جای خالی را پُر کنید .

1ـ یکپارچه شدنِ نظامِ اجتماعی در جهتِ اطاعتِ همه جانبه از خداوند به بُعد .......... توحید اشاره دارد . (2/6/92)

2ـ احکام و دستورهای دینی بر پایۀ .......... خداوند است که خوشبختی ما را به ارمغان می­آورد . (25/2/92)

3ـ در دنیای امروز ، تنها روشِ مطمئن در مواجهه با مسائل ، عمل به .......... و راهنمایی خداوند است . (4/10/92)

4ـ اطاعت از رسولِ خدا (ص) و جانشینان آن حضرت لازمۀ .......... است . (25/2/92)

5ـ بنای زندگی انسان بر پایۀ .......... خداوند است که خوشبختی و سعادت او را به ارمغان می­آورد . (2/6/92)

6ـ مهمّ­ترین حقِّ خداوند بر بندگان حقِّ .......... اوست . (2/6/92)

درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

7ـ کلمۀ « لا اله الّا الله » بیش از هر چیزی ناظر بر توحیدِ عملی و دعوت­کننده به آن است . (15/6/90)

8ـ انسانِ موحّد دارای شخصیّتی یگانه و یکپارچه ، در جهتِ عبودیّت و پرستشِ خداست . (7/12/1389)

آیاتِ شریفۀ زیر بیانگرِ کدام یک از اقسامِ توحید است ؟

9ـ « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ . » ، ( حمد ، 1 / ٥ ) ، (2/10/1391)

10ـ « ... أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ... » ، ( نحل ، 16 / ٣٦ ) ، (1/4/90)

11ـ « إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ ... » ، ( آل­عمران ، 3 / ٥١ ) ، (2/10/1391)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

12ـ کدام مرتبۀ شرک حتّی برای یک مسلمان و مؤمن هم می­تواند رُخ دهد ؟ (1/4/90)

13ـ مهمّ­ترین شعارِ اسلام که جامع همۀ ابعادِ توحید و نفی هرگونه شرک است چیست ؟ (4/10/92)

14ـ کدام عبارتِ قرآنی دژِ مستحکم خداوند است ؟ (2/6/92)

15ـ راهِ اصلاح و معالجۀ جامعۀ بیمار ، عمل به کدام وظیفۀ شرعی است ؟ (15/6/90)

16ـ لازمۀ توحیدِ عملی چیست ؟ (7/12/87) 

اصطلاحِ زیر را تعریف کنید .

17ـ شرکِ خفیّ (3/12/87)

 به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید .

18ـ لازمۀ توحیدِ عملی چیست ؟ چرا ؟ (1/3/1391)

19ـ فوایدِ اعتقاد به اختیار را در زندگی انسان بنویسید . (4/10/92)

20ـ منظور از بُعدِ اجتماعی و توحیدِ عملی چیست ؟ و چگونه تحقّق می­یابد ؟ (15/6/1390)

21ـ معیارهای ثابتِ شرک و بُت ­پرستی را از دیدگاهِ قرآنِ کریم بنویسید . (15/6/1390)

22ـ چه تشابه و تناسبی میانِ بُعدِ فردی توحید و بُعدِ اجتماعی آن وجود دارد ؟ کاملاً توضیح دهید . (3/12/87)

23ـ معیارهای ثابتِ « شرک و بُت ­پرستی » در قرآن چیست ؟ (23/10/87)

24ـ چه خصوصیّاتی در فردِ مشرک ، موجبِ سلبِ آرامشِ او می­شود ؟ (1/4/90)

25ـ چرا بسیاری از انسانهای امروز ، در عینِ پذیرشِ توحید ، از یادِ خدا غافلند ؟ (1/4/90)

26ـ ویژگیهای انسانِ موحّد را تعریف کنید ؟ (7/10/90)

27ـ معیّن کنید هریک از عباراتِ ردیفِ اوّل با کدام یک از مواردِ ردیفِ دوم ارتباط دارد ؟ (7/10/90)

1ـ تبعیّت از حاکمیّتِ طاغوت ـ  کسبِ رضایتِ خداوند                         

2ـ الف) توحیدِ صفاتی            ب) شرکِ ذاتی         ج)توحیدِ عبادی             د)شرکِ اجتماعی

درس چهارم :

 درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص / غ ) مشخّص کنید .

1ـ اوّلین ثمرۀ اخلاص ، دیدارِ محبوبِ حقیقی و تقرّب به پیشگاه خداست . (3/12/87)

2ـ هرچه درجۀ اخلاصِ انسان بیشتر باشد ، درجه­اش در بهشت بالاتر است . (23/10/87)

3ـ بالاترین میوۀ اخلاص در بندگی ، دیدارِ محبوبِ حقیقی و تقرّب به اوست . (1/4/90)

4ـ گرایش و شوقِ ما به دیدارِ خداوند با اشتیاقِ او به رستگاری و سعادتِ ما قابلِ مقایسه است . (1/4/90)

5ـ اوّلین قدم برای ورود به بندگی واخلاص افزایشِ معرفت به خداوند است (7/12/89)

جملاتِ ناقصِ زیر را با کلماتِ مناسب کامل کنید .

6ـ قرآنِ کریم غالباً ایمان را با .......... قرین معرّفی کرده است . (3/12/87)

7ـ اوّلین قدم برای ورود به بندگی و اخلاص داشتنِ روحیۀ .......... است . (4/10/92)

8ـ اوّلین قدم برای ورود به بندگی .......... است . (1/4/90)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

9ـ قرآنِ کریم غالباً چه چیزی را قرین با ایمان معرّفی نموده است ؟ (23/10/87)

10ـ بالاترین میوۀ اخلاص در بندگی چیست ؟ (2/6/92)

11ـ اوّلین ثمرۀ اخلاص در انسان چیست ؟ (23/10/87)

12ـ اوّلین قدم برای ورود به « بندگی و اخلاص » چیست ؟ (15/6/90)

اصطلاحاتِ زیر را تعریف کنید .

13ـ حُسنِ فاعلی (3/12/87) ، (1/3/1391)

14ـ حُسنِ فعلی و حُسنِ فاعلی (7/10/90)

15ـ اخلاص در بندگی(25/2/92)

به سؤالاتِ زیر پاسخ کامل دهید .

16ـ « تقویتِ روحیۀ حقّ پذیری » را به عنوانِ یکی از راههای رسیدن به حقیقتِ بندگی و اخلاص توضیح دهید . (3/12/87)

17ـ توضیح دهید در چه صورت نماز « از حُسنِ فعلی و فاعلی » برخوردار است ؟ (23/10/87)

18ـ حُسنِ فاعلی و حُسنِ فعلی را با مثال توضیح دهید ؟ (1/4/90)

19ـ چگونه راز و نیاز با خدا و کمک خواستن از او ، ما را در رسیدن به حقیقتِ بندگی و اخلاص یاری می­کند ؟ (1/4/90)

20ـ چهار مورد از برنامه­های پیشنهادی برای رسیدن به اخلاص را نام بیرید . (7/10/90)  

درس پنجم  :

درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص / غ ) مشخّص کنید .

1ـ اعتقاد به قضا و قَدَر مانعِ تحرّک و عملِ انسان است . (25/2/1392)

2ـ تقدیر که از حکمتِ الهی سرچشمه می­گیرد بر قضا تکیه دارد . (3/12/87)

3ـ حکم و فرمانِ خداوند برای خلقتِ هر مخلوقی بر اساسِ قضای الهی است . (1/4/90)

4ـ کسی که « اختیار » را در بحث انکار می­کند ، در عمل از قدرتِ اختیارِ خود بهره­ای نمی­برد . (15/6/90)

5ـ وجودِ اختیار و اراده در انسان به علّتِ ارادۀ الهی و خواستِ اوست . (7/12/89)

جملاتِ ناقصِ زیر را با کلماتِ مناسب کامل کنید .

6ـ ارادۀ انسان که از نفس یا روحِ او سرچشمه می­گیرد در .......... ارادۀ خداست . (3/12/87)

7ـ هرقضای الهی بر یک .......... تکیه دارد و بر اساسِ آن انجام می­گیرد . (23/10/87)

8ـ آنچه مانندِ ویروسِ فلج ، تحرّکِ سازندگی و نشاط را از جامعه می­گیرد عقیده به .......... است . (15/6/90)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

9ـ معنای لغوی « تقدیر » را بنویسید . (3/12/87)

10ـ ویژگیها و روابطِ میانِ موجودات بیانگرِ کدام یک از مواردِ تقدیر یا قضای الهی است ؟ (25/2/1392)

11ـ بالاترین میوۀ اخلاص در بندگی چیست ؟ (1/3/1391)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید .

12ـ اعتقاد به جبر چه آثارِ سوءِ فردی و اجتماعی را به دنبال دارد ؟ (3/12/87)

13ـ چگونه می­توان هم به قضای الهی معتقد بود ، و هم انسان را موجودی مختار دانست ؟ (23/10/87)

14ـ چرا اعتقاد به اختیار و آزادی مطلقِ انسان از پندارهای ویرانگراست ؟ پیامدهای آن را بنویسید . (1/4/90)

15ـ پیامدهای اجتماعی « اعتقاد به جبر » را بنویسید . (7/10/90)  

16ـ فوایدِ آگاهی و توجّه به « اختیار » را در زندگی فردی انسان بنویسید . (15/6/90)   

17ـ چه رابطه­ای میانِ اختیارِ انسان با ارادۀ خداوند وجود دارد ؟ توضیح دهید . (2/10/91 )

18ـ نشانه ­های وجودِ اختیار در انسان را نام ببرید ؟ (15/6/90) 

19ـ رابطۀ ارادۀ خدا و اختیارِ انسان را شرح دهید . (2/6/921)

درس ششم :

درستی یا نادرستی گزارۀ­ زیر را با ( ص / غ ) مشخّص کنید .

1ـ عمل به احکام و راهنمایی خداوند تنها شیوۀ مطمئنِ زندگی و روشِ قابلِ اعتماد در مواجهه با مسایل است .(2/6/92)

جملاتِ ناقصِ زیر را با کلماتِ مناسب کامل کنید .

2ـ حالتِ تدریجی در حَرَکَت به سوی عذابِ الهی را سنّتِ .......... می­خوانند . (25/2/92)

3ـ نام دیگرِ قانونمندی و سامان­بخشی الهی نظام .......... است . (3/12/87)

4ـ سنّتی که عاملِ ظهور و بروز استعدادهای انسان است ، سنّت .......... نامیده می­شود . (4/10/92)

5ـ حالتِ تدریجی در حَرَکَت به سوی عذابِ الهی را سنّتِ .......... می­خوانند . (25/2/1392)

به سؤالِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

6ـ امدادِ خاصّ خدای متعال نسبت به کسانی که رضایتِ او را می­جویند چه نامیده می­شود . (2/10/91)

اصطلاحاتِ زیر را به اختصار تعریف کنید .  

7ـ سنّتِ توفیقِ الهی (25/2/1392)، (25/2/92)

8ـ سنّتِ امتحان و ابتلاء (2/6/92)

به سؤالِ زیر پاسخِ تشریحی دهید .

9ـ دیدگاهِ رسولِ خدا (ص) در موردِ کسانی که فقط به زندگی دنیوی یا اُخروی توجّه دارند را بنویسید . (2/10/91)

درس هفتم :

درستی یا نادرستی عباراتِ زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

1ـ گناهان به یک میزان روح و قلبِ آدمی را تخریب می­کنند . (25/2/1390)

2ـ اوّلین قدم در توبه ، جبرانِ حقوقِ ضایع شدۀ مردم است . (1/3/1391)

3ـ گناهانِ بزرگ به تدریج آدمی را از مسیرِ توحید و اخلاص خارج کرده و گرفتارِ هَوَسهای شیطانی می­کند . (2/10/91)

4ـ قدمِ دوم توبه آن است که شخصِ تائب به جبرانِ گناهانِ خود بپردازد . (23/10/87)

5ـ توبه ، فقط یک عملِ ظاهری و لفظی است که آثارِ گناه را مَحو می­کند . (4/10/92)

جای خالی را با کلماتِ مناسب پُرکنید .

6ـ راهِ اصلاح و معالجه از انحرافاتِ اجتماعی عمل به وظیفۀ مقدّس .......... است . (2/10/91)

7ـ توبه گناهان را از قلب خارج کرده وآن را شستشو می­دهد این عمل را .......... می­گویند . (4/10/92)

8ـ از پرتگاههای خطرناکِ سقوط در وادی ضلالت .......... گناه و .......... به آن است . (15/6/90)

9ـ توبه تحوّلی .......... و .......... است که آثارِ گناه را مَحو کند . (7/12/89)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

10ـ مرحلۀ سوم ( توبه ) چیست ؟ (3/12/87)

11ـ کدام مرحلۀ توبه معمولاً با « استغفار » همراه است ؟ (4/10/92)

12ـ منظور از توبۀ خداوند در قرآنِ کریم چیست ؟ (2/6/92)

13ـ از چه راهی می­توان جامعه را از گناهانِ اجتماعی اصلاح کرد ؟ (23/10/87)

14ـ در چه صورتی توبه ، گناهان را  به حسنات تبدیل می­کند ؟ (1/4/90)

15ـ با توجّه به آیاتِ قرآن انسان با نادیده گرفتنِ چه چیزی ، بندۀ هوای نفس و شیطان می­شود؟ (7/12/89)

16ـ با توجّه به آیۀ شریفۀ « إِلّا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ... » ، ( فرقان ، 25 / ٧٠ ) خداوند در چه صورتی گناهان را به حسنات تبدیل می­کند ؟ (7/12/1389 )

اصطلاحاتِ زیر را تعریف کنید .

17ـ توبۀ خدا و بندگان (15/6/90)

18ـ توبۀ اجتماعی (25/2/1392)، (2/6/92) ، (4/10/92)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ تشریحی دهید .

19ـ آیۀ شریفۀ « وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِیمًا . »، ( نساء ، 4 / ١١٠ ) را ترجمه کنید. (25/2/1392)

20ـ حدیثِ شریفِ امام رضا (ع) « کسی که از گناه استغفار کند و در عینِ حال انجامش دهد مانندِ کسی است که پروردگارش را مسخره کرده است . » بیانگرِ کدام یک از مراحلِ توبه است ؟ (25/2/1392)

21ـ « توبۀ اجتماعی » را با ذکرِ مثال شرح دهید . (3/12/87)

22ـ مراحلِ « توبۀ کامل » انسان را نام ببرید . (1/4/90)

23ـ یکی از مراحلِ توبه « جبرانِ حقوقِ الهی » است ، آن را شرح دهید . (15/6/90)

24ـ مراحلِ توبه از دیدگاهِ امام علی (ع) را نام ببرید . (2/10/91)

25ـ مفهوم توبه در قرآنِ کریم برای خداوند به چه معناست ؟ (2/10/91)

26ـ آیۀ شریفۀ« فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ . »،( مائده ، 5 / ٣٩ )را ترجمه کنید . (2/10/91)

27ـ آیۀ شریفۀ « إِلّا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ... » ، ( فرقان ، 25 / 70 ) را ترجمه کنید .(2/6/1392)

28ـ با ذکرِ مثال توضیح دهید « شدّتِ تخریبی گناهان یکسان نیست . » (23/10/87)

29ـ از مراحل توبه ، جبرانِ حقوقِ مردم را شرح دهید . (25/2/1392)

30ـ مرحلۀ دوم از مراحلِ توبه را نام بُرده آن را توضیح دهید . (2/6/92)

31ـ مرحلۀ سوم توبه « جبرانِ حقوقِ مردم » است ، آن را شرح دهید . (4/10/92)

32ـ یکی از مراحلِ توبه « پشیمانی از گذشته » است آن را شرح دهید . (7/10/1390)

33ـ معیّن کنید هریک از عباراتِ ردیفِ اوّل با کدام یک از مواردِ ردیفِ دوم ارتباط دارد ؟ (15/6/90)

1ـ پشیمانی از گذشته ـشکل عمل مطابقِ فرمان خدا ـ خلوصِ نیّت ـ بی­حُرمتی به پدر و مادر 

2ـ الف) حقّ النّاس   ب) مراحل توبه    ج)توبۀ اجتماعی  د) حُسنِ فاعلی    ه) حُسنِ فعلی    

درس هشتم :

درست یا غلط بودنِ جملاتِ زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

1ـ با گرویدنِ مردم به اسلام ، خانواده کانونِ رشدِ فضائلِ اخلاقی ، دوستی و مودّت گردید . (25/2/1392)

2ـ رسولِ خدا (ص) تلاش می­نمود انسانهایی تربیت کند که تنها به رستگاری اُخروی توجّه کنند . (2/6/92)

3ـ اوّلین آیاتی که به رسولِ خدا (ص ) نازل شد ، در بارۀ دانش و آموختن بود . (4/10/92)

4ـ یکی از رسالتهای اصلی انبیاء ، مبارزه با ظلم و برقراری عدل است . (4/10/92)

5ـ اوّلین آیه­ای که بر پیامبر (ص) نازل شد ، در بارۀ توحید و معاد بود . (28/3/1390)

6ـ مبارزاتِ سیاسی بعد از ظهورِ اسلام ، برای فتحِ قَلَمروی یکدیگر بوده است . (28/3/1390)

7ـ یکی از جنبه­های عدالتخواهی رسولِ خدا (ص) مبارزه با تبعیضِ نژادی بود . (1/3/1391)

8ـ اوّلین آیاتی که بر رسولِ خدا نازل شد دربارۀ عدالت و رفعِ تبعیض بود . (24/2/87)

9ـ قرآنِ کریم انسان را به رویگردانی از نعمتهای حلال و دوری از گناهان توصیه می­کند . (20/6/1390)

جای خالی جملاتِ زیر را با کلماتِ مناسب پُرکنید .

10ـ جبهۀ حقّ ، جبهۀ یکتا پرستی ،  عدالت خواهی ، کرامتِ اخلاق و در یک کلام .......... است . (24/2/87)

11ـ اعتقاد به توحید و .......... موجبِ تغییرِ نگرشِ یارانِ پیامبر و پیروانِ ایشان نسبتِ به جهانِ هستی گشت . (2/6/92)

12ـ روشهای تبلیغی اسلام برای انتقالِ پیامِ الهی ، حکمت .......... و مجادلۀ نیکوتر است . (2/6/92)

13ـ مبارزه با تبعیضِ نژادی و امتیازهای اشرافی.......... رسول خدا (ص) بود . (20/60/1390)

14ـ رسولِ اکرم (ص) در کنارِ دعوت به توحید ، با استدلالهای محکم ، منکرین را با حقیقت .......... آشنا ساخت . (1/3/1391)

15ـ اوّلین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد ، در بارۀ .......... بود . (25/2/1392)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .                                                                                                

16ـ نخستین معیارِ تمدّنِ اسلامی که پیامبر به آن دعوت می­نمود چیست ؟ (24/2/87)

17ـ دو تجربۀ موفّقِ مردمِ مسلمانِ ایران در سالهای اخیر را نام ببرید ؟ (4/10/92)

18ـ گُذر از عصرِ جاهلیّت به عصرِ اسلام ، نیازمندِ چه تغییر و تحوّلی است ؟ (25/2/92)

19ـ اعتقاد به کدام یک از اصولِ اعتقادی ، موجبِ تغییر در نگرشِ انسانها و تحوّل در شیوۀ زندگی انسانها می­شود . (1/4/89)

20ـ به جز دعوتِ مکرّر قرآن به خِرَد وَرزی چه عاملِ دیگری سدِّ جاهلیّت و خُرافه­گرایی را شکست ؟ (20/6/90)

21ـ حراستِ از بُنیانِ خانواده مانعِ گسترش چه مشکلاتی در جامعه می­شود . (20/60/1390)

22ـ رسولِ خدا به مردم آموخت که اساسِ جهان بر توحید بنا شده و زندگی انسانها بدونِ عدل دوام نخواهد داشت . (26/2/87)

23ـ اوّلین آیاتی که به رسولِ خدا (ص) نازل شد ، در بارۀ چه موضوعی بود ؟ (1/3/1391)

24ـ قبل از ظهورِ اسلام ، مبارزاتِ سیاسی میانِ سلاطین ، با چه انگیزه­ای و هدفی رُخ می­داد ؟ (1/3/1391)

هر یک از آیه­های زیر به کدام یک از معیارهای تمدّنِ اسلامی اشاره می­کند ؟

25ـ « ... مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ ... » ، ( بقره ، 2 / ٦٢ ) ، (25/2/1392)

26ـ « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ... » ، ( فتح ، 48 / ٢٩ ) ، (25/2/1392)

27ـ « ... هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ ... » ، ( زُمر ، 39 / ٩ ) ، (28/3/1390) ، (2/6/1392)

28ـ « وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ . » ، (روم ، 30 / ٢١ ) ،(4/10/92)

 اصطلاحِ زیر را تعریف کنید .

29ـ جبهۀ حقّ (1/3/1391)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید .

30ـ رسولِ خدا (ص) چه کسانی را موردِ نکوهش قرار می­داد و آنها را از خود نمی­دانست ؟ (4/10/92)

31ـ پیامبرِ اسلام (ص) برای تحقّق جامعۀ عدالت­محور چه تلاشی نمود ؟ توضیح دهید . (2/6/92)

32ـ جایگاهِ زنان در عصرِ جاهلیّت را بنویسید . (2/6/92)

33ـ « برقراری اعتدال بینِ بُعدِ مادّی و معنوی انسان » را به عنوانِ یکی از معیارهای تمدّنِ اسلامی شرح دهید . (24/2/87)

34ـ منظور از جبهۀ حقّ و باطل چیست ؟ کاملاً شرح دهید . (26/2/87)

35ـ دو تجربۀ موفّق مردم ایران چه بود و چه پیامدهایی داشت ؟ (26/2/87)

36ـ چگونگی موضعگیری مسلمانان در جامعه را با توجّه به عبارتِ قرآنی « ... أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ... » ، ( فتح ، 48 / ٢٩ ) بنویسید .(20/6/1390)

37ـ آیۀ شریفۀ « ... قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الألْبَابِ . » ، ( زُمر ، 39 / ٩ ) را ترجمه کنید .(1/4/89)

38ـ نظرِ اسلام را دربارۀ « زن و جایگاه اجتماعی او » توضیح دهید . (20/6/90)

39ـ رسولِ خدا (ص) برای توجّه انسانها به زندگی دنیوی و اُخروی ، آنان را چگونه تربیت می­کرد ؟ (25/2/1392)

40ـ گُذر از عصرِ جاهلیّت به عصرِ اسلام ، نیازمندِ چه تغییر و تحوّلی است ؟ (25/2/1392)

41ـ ویژگیهای جامعۀ « عدالت محور » پیامبر (ص) را بنویسید . (28/3/1390)

42ـ « جبهۀ حقّ » یا « ولایتِ الهی » چگونه جبهه­ای است ؟ (28/3/1390)

درس نهم :

درستی یا نادرستی جملاتِ زیر را ( ص/غ ) مشخّص کنید .

1ـ حضورِ فعّال در جهان و تأثیرگذاری برآن ، با اقداماتِ فردی پراکنده میسّر نیست . (25/2/1392)

2ـ ابزارهای پیشرفته اطّلاع­رسانی تنها می­توانند حاملِ پیامهای باطل باشند و به گمراهی مردم کمک کنند . (26/2/87)

3ـ همراه کردنِ دیگران با خود ، مهمّ­ترین عامل برای تقویت تواناییهای فردی است . (1/4/89)

4ـ مهمّ­ترین عامل برای حضورِ کارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان ، استحکامِ نظام حکومتی است . (20/6/1390)

5ـ تأکید بر محتوای عقلانی و خِرَدمندانۀ دین موجبِ حضورِ مؤثّر و فعّال در جامعۀ جهانی است . (2/10/91)

6ـ اوّلین قدم برای حضورِ مؤثّر و فعّال در جامعۀ جهانی ، تقویتِ ایمان و اراده است . (2/6/92)

جای خای را با کلماتِ مناسب پُرکنید .

7ـ مهمّ­ترین عامل برای حضورِکارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان .......... می­باشد . (1/4/89)

8ـ پیشرفتِ علمی ، پایه­های .......... یک ملّت را تقویت می­کند و مانعِ تسلّطِ بیگانگان می­شود . (20/6/1390)

9ـ اوّلین آیاتی که آغازگرِ رسالتِ پیامبر (ص) بود در بارۀ .......... بود ؟ (2/10/91)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

10ـ تحکیمِ بُنیانِ خانواده مانع از گسترشِ چه مشکلاتی در جامعه می­شود . (24/2/87)

11ـ اوّلین قدم در تقویتِ بُنیانهای جامعۀ خود چیست ؟ (26/2/87)

12ـ مهمّ­ترین عامل برای حضورِ کارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان چیست ؟ (2/10/91)

13ـ چه چیزی پایه­های استقلال یک ملّت را تقویت کرده و مانعِ تسلّط بیگانگان می­شود ؟ (2/6/92)

14ـ برنامه­های پیشنهادی در حوزۀ اوّل « تقویت تواناییهای فردی » را نام ببرید . (25/2/92)

پاسخِ کامل بدهید .

15ـ برنامه­های پیشنهادی در حوزۀ اوّل « تقویتِ تواناییهای فردی » را نام ببرید . (25/2/1392)

16ـ چهار مورد از اقداماتِ پیشنهادی برای تقویتِ بُنیانهای جامعه را نام بیرید . (2/6/92)

17ـ رسولِ خدا (ص) برای توجّه انسانها به زندگی دنیوی و اُخروی ، آنان را چگونه تربیت می­کرد ؟ (25/2/92)

18ـ مهمّ­ترین عامل برای حضورِ کارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان چیست ؟ نام بُرده شرح دهید ؟ (25/2/92)

19ـ چگونه « تلاش برای کسبِ آگاهی دقیق از تمدّنِ اسلامی و تمدّنِ جدید » موجبِ تقویتِ تواناییهای فردی است .(2/10/91)، (4/10/92)

20ـ مهم­ّترین عامل برای حضور کارآمد در میانِ افکار عمومی جهان چیست ؟ نام برده ، شرح دهید . (25/2/1392)

21ـ آیۀ شریفۀ« قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الأرْضَ لِلَّهِ یُورِثُهَا مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ . » ، ( اعراف ، 7 / ١٢٨ ) را ترجمه کنید .(28/3/1390)

22ـ انقلابِ اسلامی ایران و پیروزی در دفاعِ مقدّس چه تأثیری بر دنیای امروز داشته است ؟ (28/3/1390)

23ـ با توجّه به عبارتِ قرآنی « ... اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا ... » ، ( اعراف ، 7 / ١٢٨ ) حضرتِ موسی (ع) چه توصیه­ای به قومِ خود فرمود ؟(1/3/1391)

24ـ چگونه تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری ، موجبِ تقویتِ بُنیانهای جامعه می­شود ؟ (1/3/1391)

25ـ برای حضورِ مؤثّر و فعّال در جامعۀ جهانی چه برنامه­هایی پیشنهاد می­شود ؟ ( فقط ذکرِ موارد ) (1/3/1391)

26ـ برای تقویتِ بنیانهای جامعۀ خود چه اقداماتی باید انجام داد ؟ فقط نام ببرید . (24/2/87)

27ـ با توجّه به آیۀ شریفۀ « قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا ... » ، ( اعراف ، 7 / ١٢٨ ) حضرتِ موسی (ع) چه توصیه ­هایی به قومِ خود فرمود ؟ (26/2/87)

28ـ عبارتِ « ما می­توانیم » مربوط به کدام یک از مواردِ « تقویتِ بُنیانهای جامعۀ خود » می­باشد ؟ (1/4/89)

29ـ یکی از راههای حضورِ مؤثّر در عرصۀ جهانی « طرحِ عامّ­ترین و بُنیادی­ترین تعالیمِ دینی » است ، توضیح دهید . (26 /6/ 90)

30ـ هر یک از مواردِ زیر به کدام یک از حوزه­های « تقویت توانایی­های فردی » ، « تقویت بنیانهای جامعۀ خود » و « حضورِ مؤثّر در جامعۀ جهانی » اشاره می­کند ؟

الف) تقویتِ ایمان و اراده  ب) استحکام بخشیدن به نظامِ اسلامی   ج) طرحِ عامّ­ترین و بُنیادی­ترین تعالیمِ اسلامی   د) تأکید بر محتوای عقلانی و خردمندانۀ دین  (28/3/1390)

 

درس دهم  :

احکامِ مواردِ زیر را بنویسید : ( واجبِ کفایی ،مستحب ،مکروه ، حرام )

1ـ بازی با ابزارِ قمار از طریقِ کامپیوتر (2/10/91)، (2/6/92)، (4/10/92)

2ـ تولیدِ فیلمهای مستندِ علمی برای تربیتِ دینی در شرایطِ ضروری (2/6/92)

3ـ بازیهای ورزشی برای سلامتی و تقویتِ جسم و روح (2/6/92)

4ـ تولیدِ سایتها در شبکۀ اینترنت برای مقابله با ابتذالِ اخلاقی (25/2/92)

5ـ فراهم کردن امکاناتِ ورزشی برای دور شدن از فساد (25/2/92) ، (2/10/91)

6ـ تقویتِ جسم و روح برای انجام دادنِ وظایفِ الهی (4/10/92)

7ـ تولیدِ فیلمِ مستندِ اجتماعی در شرایطِ ضروری (4/10/929)

8ـ شرط­بندی در بازیها و ورزشها (25/2/92)

9ـ تولیدِ سایت در شبکۀ اینترنت به منظورِ اشاعۀ فرهنگ و معارفِ اسلامی (2/10/91)

10ـ تقلید از مُدهایی که ترویج­دهندۀ یک گروهِ غیرِ اخلاقی است . (2/10/91)، (2/6/92)

به سؤالِ زیر پاسخِ کوتاه دهید .

11ـ چرا شنیدنِ موسیقی لَهوی و مُطرب که مناسب با مجالسِ عیش و نوش باشد ، حرام است ؟ (2/10/91)

12ـ چرا موسیقی لهوی و مطرب حرام است ؟ (4/10/92)

13ـ دلایلِ حُرمتِ قمار را بنویسید . (2/6/92)

به سؤالاتِ زیر پاسخِ تشریحی دهید .                                                                                      

14ـ قبل از مطالعۀ احکامِ ضروری دین به چه نکاتی باید توجّه کرد ؟ به اختصار بنویسید . (2/10/91 )

15ـ در چه شرایطی خریدِ لباسهایی که توسّط دولتهای استعماری تولید شده ، حرام است ؟ (25/2/1390)

16ـ دو نکتۀ ضروری که قبل از مطالعۀ احکامِ دین باید موردِ توجّه قرار گیرد را به اختصار بنویسید ؟ (4/10/92)

 

 

 

 

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...