تنوع طلبی انسان و هدف اصلی او

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۲ دیدگاه

تنوع طلبی انسان و هدف اصلی او

برخی معتقدند جوان تنوع طلب است و آن هایی که مانع تنوع طلبی او میشوند جوان را درک نمیکنند.همین تنوع طلبی سبب میشود که جوانان بدنبال مد بروند و کسانی که....

تنوع طلبی انسان و هدف اصلی او

برخی معتقدند جوان تنوع طلب است و آن هایی که مانع تنوع طلبی او میشوند جوان را درک نمیکنند.همین تنوع طلبی سبب میشود که جوانان بدنبال مد بروند و کسانی که با مد مخالفت میکنند تنوع طلبی جوان را درک نمیکنند.استفاده ی جوان از هر نوع مد لباس و مو و هر نوع فیلم و موسیقی و داخل شدن در هر گروه اجتماعی چه خوب و چه بد خاصیت دوران جوانی است.اگر بگذاریم جوان جوانیش را بکند بعد از گذشت دوره ی جوانی،خودش آرام میگیرد و زندگی معمولی و همسان دیگران را دنبال میکند. با توجه به این اعتقاد سوالاتی در ذهن بوجود میاد من الجمله: 1)آیا این تنوع طلبی،جوان را برای رسیدن به انتخاب بزرگ زندگی (قرب الهی)یاری میکند؟ 2)آیا جوان توانایی این را ندارد که هر نوع مد را با هدف اصلی زندگی خود مطابقت دهد و سپس استفاده کند؟ 3)آیا این عقیده به این معنا نیست که جوان هنوز به قدرت تفکر و تشخیص نرسیده و بیشتر از احساساتش تبعیت میکند؟ 4)آیا تنوع طلبی که ریشه در روح بی نهایت طلب انسان دارد وقتی در این قبیل امور بکار رود انسان را از هدف های اصلی غافل نمیکند؟ 5)آیا نمیتوان در انتخاب مد معیار و میزانی تعیین کرد؟آن معیار و میزان کدام است؟ 6)آیا پیش از انتخاب هر مد بهتر نیست منشا پیدایش آن را پیدا کرد؟ 

این که جوان تنوع طلب است و حس زیبایی شناسی متفاوتی از مسن تر ها دارد، مطلب قابل انکاری نیست، ولی این به معنای آن نیست که این احساس قابل کنترل نیست و باید آن را کاملا رها کرد تا حتی موسیقی حرام هم بشنود و یا فیلم ناسالم هم ببیند و یا رفتارهای زشت را هم تجربه کند.
خداوند محدوده ای را به عنوان محدوده رفتار حرام تعیین کرده و در غیر آن اختیار را به خود انسان سپرده و به جامعه و مسئولان و مربیان و متولیان جامعه هم توصیه کرده در این محدوده همه را آزاد بگذارند و بیهوده امر و نهی نکنند.
این توصیه اختصاص به جوانان هم ندارد، چون همانطور که جوان خصلتها و تمایلات خاص خود دارد، مسن ترها هم عادات و رفتارهای خاص خود را می پسندند و باید در محدوده حلال آن آزاد باشند.
واقع امر این است که خداوند کاری را حرام نکرده است، مگر این که انجام ان برای جسم و جان انسان ضرر داشته است. پس نمی توان و نباید به واسطه عادات و تمایلات همه چیز را مجاز دانست.
البته این به معنای توصیه جوان به مدگرایی هم نیست، بلکه تنها توصیه به بزرگترها است که حق نداریم عادات خود را بر جوانها تحمیل کنیم و بیهوده آنها را در منگنه بایدها و نبایدهای اجتماعی قرار دهیم.
به جوان باید گفت تو آزادی، ولو به طور مستقیم و غیر مستقیم به او گوشزد بکنیم که زندگی تنها مد ولباس و این مسائل نیست.
در دستورات اسلامی هم در کنار توجهی که به ظاهر و آراستگی و زیبایی شده، معارف دیگری و بالاتری هم مطرح شده است.
حاصل کلام این که جوان در انتخاب لباس و مد آزاد است و محدودیت اجتماعی و مادی نباید داشته باشد، و تنها محدودیت او کارهای حرام است. بله جوان نیاز به تربیت و آموزش دارد تا خود بتواند اهم و مهم را در زندگی خود تشخیص دهد. این حدیث از امام علی(ع) است که عاقل کسی است که اهم را از مهم بازشناسد.

  • علیرضا

    علیرضا

    • ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ - ۲۰:۰۶:۳۳

    این مطلب عالیه خیلی هم به دردم خورد .
    اگه با میشه وبلاگمو به اسم tddownload لینک کن

  • Beatrice

    Beatrice

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۱:۱۶:۲۴

    Hello, all is going nicely here and ofcourse every
    one is sharing data, that's genuinely good, keep up writing.