اثبات بی نهایت بودن خدا

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۰ دیدگاه

 اثبات بی نهایت بودن خدا

 

موجود محدود، ناقص و محتاج است و موجود ناقص و فاقد و محتاج، خدا نیست. خدا یعنی موجودی که هیچ نیازی به غیر ندارد و تمام نیازهای غیر را برطرف می کند چنین موجودی را واجب الوجود می نامیم در حالی که موجود محدود ممکن الوجود و محتاج و ناقص است. خداوند نامحدود است چون واجب الوجود است.

الف) هر چیزی را که تصور کنید عقلا از سه حال خارج نیست :

 اثبات بی نهایت بودن خدا

موجود محدود، ناقص و محتاج است و موجود ناقص و فاقد و محتاج، خدا نیست. خدا یعنی موجودی که هیچ نیازی به غیر ندارد و تمام نیازهای غیر را برطرف می کند چنین موجودی را واجب الوجود می نامیم در حالی که موجود محدود ممکن الوجود و محتاج و ناقص است. خداوند نامحدود است چون واجب الوجود است.

الف) هر چیزی را که تصور کنید عقلا از سه حال خارج نیست :

1- یا وجودش ضرورت دارد و عدمش محال است

2- یا وجودش محال است و عدمش ضروری است

3- یا نه وجودش ضرورت دارد و نه عدمش ضرورت دارد بلکه میتواند وجود داشته باشد و میتواند وجود نداشته باشد. اولی را واجب الوجود دومی را ممتنع الوجود و سومی را ممکن الوجود می گوئیم .

ب ) آنچه که در خارج وجود دارد یا ممکن الوجود است یا واجب الوجود (ممتنع نمی تواند در خارج وجود داشته باشد)

ج ) ممکن الوجود چون وجود و عدم برایش یکسان است در وجود پیدا کردن نیاز به علت دارد اما واجب الوجود نیازی به علت ندارد وجودش را از غیر نمی گیرد . حال با توجه به مقدمه فوق : در عالم هستی موجوداتی مانند انسان و کوه و دشت و دریا و حیوانات و کهکشانها و ... وجود دارند این موجودات ممکن الوجود هستند یعنی برای آنها نه وجود ضرورت دارد نه عدم اما موجودند لذا این سوال پیش می آید که وجودشان از کجا آمده چه موجودی به آنان وجود داده و موجودشان کرده ؟ حتما یک موجود دیگر ، آن موجود دیگر(خدا) ، ممتنع الوجود که نمیتواند باشد در نتیجه یا ممکن الوجود است و یا واجب الوجود ، اگر واجب الوجود باشد که نیاز به اینکه دیگری به او وجود دهد ندارد پس مقصود ما ثابت است . اگر ممکن الوجود باشد ، خود نیاز به علت دیگری دارد که به او وجود داده باشد و آن علت دیگر یا واجب الوجود است که مقصود ما ثابت می شود و اگر ممکن الوجود باشد نیاز به علت دارد و علت آن در نهایت باید منتهی به واجب الوجود باشد. بنابر این عالم هستی واجب الو جودی دارد که همه ی ممکنات وجود خود را از او گرفته اند و او وجودش عین ذاتش است و از غیر نگرفته و گرنه ممکن الوجود خواهد بود نه واجب الوجود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...