معناى (عزت ) و مفاد آیه: (من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا)

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۴ دیدگاه

معناى (عزت ) و مفاد آیه: (من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا)

 

 من کان یرید العزة فللّه العزة جمیعا

راغب در کتاب مفردات گفته: کلمه (عزت ) به معناى آن حالتى است که نمى گذارد انسان شکست بخورد، و مغلوب واقع شود، و از همین قبیل است که مى گویند: (ارض عزاز زمینى سخت ) و در قرآن فرموده: (ایبتغون عندهم العزة فان العزة لله جمیعا).

پس صلابت، اصل در معناى عزت است، چیزى که هست از باب توسعه در استعمال، به کسى هم که قاهر است و مق هور نمى شود، عزیز گفته اند، مانند: (یا ایها العزیز)، و همچنین در معنى غلبه استعمال کرده اند، مانند: (و عزنى فى الخطاب ) و در قلت و صعوبت منال استعمال کرده اند مانند: (و انه لکتاب عزیز) و در مطلق صعوبت و سختى به کار برده اند، مانند: (عزیز علیه ما عنتم ) و عزت به معناى غیرت و حمیت نیز آمده، مانند آیه (بل الّذین کفروا فى عزة و شقاق ) و آیاتى دیگر.

حال که معناى لغوى کلمه عزت معلوم شد، مى گوییم، عزت به معناى اول، یعنى اینکه چیزى قاهر باشد و نه مقهور، یا غالب باشد و شکست ناپذیر، مختص به خداى عزّو جلّاست، چون غیر از خداى عز و جل، هرکس ى را فرض کنى، در ذاتش فقیر، و در نفسش ‍ ذلیل است، و چیزى را که نفعش در آن باشد مالک نیست، مگر آنکه خدا به او ترحم کند، و سهمى از عزت به او بدهد، همچنان که همین کار را با مؤمن ین به خود کرده، و فرموده: (و لله العزة و لرسوله و للمومنین عزت خاص خدا و رسول خدا و مومنین است ).

با این بیان روشن شد که: جمله (من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا) سیاقش آن نیست که بخواهد اختصاص عزت به خدا را بیان کند، به طورى که غیر از خدا کسى دستش به آن نرسد، و نمى خواهد بفرماید هرکس در طلب عزت برآید، چیزى را طلب کرده که وجود ندارد، و ناشدنى است، بلکه معنایش این است که هرکس عزت مى خواهد باید از خداى تعالى بخواهد، زیرا عزت همه اش ‍ ملک خدا است، و هیچ مو جودى نیست که خودش بالذات عزت داشته باشد.

در نتیجه به کار رفتن جمله (فلله العزة جمیعا) در جزاى شرط، از قبیل بکار بستن سبب در جاى مسبب است که عبارت است از درخواست عزت از خداوند (چون علم به اینکه عزت همه اش ملک خدا است، سبب است، و درخواست عزت از خدا مسبب، در آیه به جاى اینکه بفرماید: هرکس عزت مى خواهد از خدا بخواهد جمله از خدا بخواهد را برداشته سبب آن را به جایش گذاشته، و فرموده: هرکس عزت بخواهد عزت همه اش از خدا است ) یعنى به وسیله عبودیت که آن هم حاصل نمى شود مگر با داشتن ایمان و عمل صالح، عزت را از خدا بگیرد.

منبع: تفسیر المیزان علامه طباطبایی- جلد هفدهم

  • chaturbate token generator free

    chaturbate token generator free

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۳:۲۶:۵۰

    Hello, all is going well here and ofcourse every one is sharing information, that's
    truly good, keep up writing.

  • Elmer

    Elmer

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۵:۵۴:۲۵

    Everything is very open with a very clear description of the issues.
    It was truly informative. Your website is useful.
    Many thanks for sharing!

  • Yetta

    Yetta

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۲:۱۱:۴۶

    Wow, this paragraph is good, my sister is analyzing these things, so I
    am going to let know her.

  • Chloe

    Chloe

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۰:۲۲:۳۷

    This paragraph is actually a good one it assists new internet viewers, who
    are wishing in favor of blogging.