اصول تست زنی در کنکور و 295 نکته ی دین و زندگی کنکور

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۱ دیدگاه

اصول تست زنی در کنکور و 295 نکته ی دین و زندگی کنکور

تجربه نشان داده است که عموم دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری گرچه قبل از شرکت در آزمون مطالعات فراوانی داشته اند ، اما به سه دلیل توفیق کامل نصیب آنها نشده است :

اول ) دلهرة بیجا و عدم اطمینان به نفس.....

اصول تست زنی در کنکور و 295 نکته ی دین و زندگی کنکور

تجربه نشان داده است که عموم دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری گرچه قبل از شرکت در آزمون مطالعات فراوانی داشته اند ، اما به سه دلیل توفیق کامل نصیب آنها نشده است :

اول ) دلهرة بیجا و عدم اطمینان به نفس

دوم ) بی دقتی در مطالعه و فهم پرسش های آزمون سراسری

سوم ) نداشتن آگاهی لازم از اصول تست زنی و شیوه های صحیح و سریع یافتن پاسخ

در این جا برآنیم که برخی از مهمترین راه های رسیدن به نتایج قابل قبول در این گونه آزمونها را که دارای ضرایب مختلف و نمره ی منفی هستند برای شما عزیزان مطرح کنیم :

1.از آنجا که هر پرسش چهار گزینه ای در آزمون سراسری دانشگاه ها و کنکورهای آزمایشی به طور متوسط (45 ثانیه) فرصت پاسخ گویی دارد ، لازم است داوطلب وقت خود را چنان تنظیم کند که بتواند به موقع به همه ی پرسشها برسد و آنچه را درست می داند به عنوان پاسخ مناسب در پاسخ نامه مشخص سازد . (البته زمان پاسخ گویی به پرسش های فیزیک و مکانیک و ریاضیات حدود 60 ثانیه است)

2.به دلیل سهمیه بندی های گوناگون در آزمون سراسری ، پاسخ درست اثر شایانی در سرنوشت افراد دارد . چنانکه اگر دو داوطلب با شرایط یکسان از نظر سهمیه ، منطقه ، وجود داشته باشند و تنها یکی از آن دو ، یک نمره مثبت بیش از دیگری در درس ادبیات یا ریاضی و یا فیزیک و مکانیک آورده باشد ، رتبه اش گاه هزار درجه از نفر دیگر بالاتر خواهد بود . بنابراین داوطلب باید از آوردن نمره های منفی خیلی بپرهیزد .

برای پیشگیری از چنین مواردی باید مسایل زیر را همواره در نظر داشت :

الف ابهاماتی که طراحان سازمان سنجش در پرسشها ایجاد میکنند تا درصد کمتری موفق شوند . گاه در صورت سوال از کلمة (به جز) استفاده می شود :

همة گزینه ها به جز …………… غلط املایی دارد . در این صورت باید فعل جمله را منفی در نظر گرفت . در یکی از گزینه ها غلط املایی نیست . گاهی در سوالات تمام دروس کلمه (نزدیکتر) ذکر می شود . منظور این است که سه گزینه به پاسخ اصلی نزدیکترند . ولی یکی نزدیکتر است . پس همین گزینه درست است . به خصوص در درک مطلب ادبیات و دروس معارف ، جامعه شناسی ، روانشاسی ، زیست شناسی و فلسفه

ب نیازی نیست که داوطلب فوراً بر اساس شانس و اقبال و بدون فکر درست ، هر گزینه ای را در پاسخ نامه مشخص کند . بهترین روش این است که سوال را خوب بخواند و چنانچه پاسخ صحیح را بلافاصله یافت به مشخص کردن آن در پاسخ نامه اقدام کند . اگر پاسخ آن را نیافت یا بین دو گزینه شک کرد بین از 70 درصد به دست بودن یکی تردید داشت ، همان را بزند . اما چنانچه به یکی 60 درصد و به دیگری 40 درصد و یا به هر دو 50 درصد شک داشت هیچکدام را علامت نزند . بلکه جلو شمارهی آن در پاسخ نامه علامتی با مداد بگذارد و سپس به سوالات بعدی بپردازد (این عمل باعث می شود که هم در وقت صرفه جویی شود و در پایان فرصت کافی برای مرور پاسخ ها خود داشته باشد و هم اینکه پاسخ سوالات بعدی را اشتباهاً در شماره ای که پاسخ آن را نمی دانسته نگذارد) در هر صورت برای پاسخ های مشکوک نباید بیش از 10 ثانیه وقت صرف کرد .

ج هرگز به اصطلاح برای خود کلید تست تصور نکنید ، مثلاً همه گزینه های 4 را علامت نزنید به حساب این که شاید تعدادی درست در بیاید ، زیرا هر پاسخ نمره منفی دارد و نمره سوالات مثبت شما را خنثی می سازد (ضمناً چنان که ضرایب در نمره های مثبت تاثیر دارد ، در نمره های منفی هم تاثیر دارد) مثلاً کسی که 30% مثبت او با ضریب 4 محاسبه خواهد شد یک سوم 10% منفی او به این ترتیب می باشد . پس بهتر است آن چه را نمی داند نشانه نگذارد ، تا اقلاً به نمره های مثبتش خللی وارد نیاید . نمره های منفی در دروس ضریب بالا مثل ادبیات ، معارف می تواند نمره ی دروس دیگر را پایین بیاورد .

د در سوالات ریاضی و فیزیک و زبان انگلیسی هرگز از مطالعه ی تمام سوالات صرف نظر نکنید یک پاسخ درست در هر یک از این دروس گرچه با ضریب 2 باشند می توانند رتبه داوطلب را در سطح کشور هزاران درجه و در سطح منطقه ی خودمان ده ها درجه بالا ببرد . بنابراین خواندن سوالات این سه درس و درگیر شدن با پاسخ آن ها کمترین فایده اش این است که ذهن را با نوع سوالات ریاضی و فیزیک و زبان آشناتر کرده برفعالیت فکری می افزاید .

ه‍ - هرگز از یک گزینه بیشتر سیاه نکنید ، زیرا بیش از 2 پاسخ به هر سوال ، خود نمره ی منفی دارد و دقت کنید که پاسخ ها را با شماره ی جابجا شده نشانه گذاری نکنید .

ز هر خانه در پاسخنامه میباید دقیقاً با مداد سیاه نرم پر شود ، نشانه ضربدر ، یا به طور کامل پرنکردن یا با مداد کم رنگ برای کامپیوتر و ماشینهای علامت خوان قابل بررسی نیست .

ح حتی هنگام تست زدن در خانه ، باید محیط فیزیکی آن جا را مشابه جلسات کنکور سراسری فراهم کنید که باید گاه سه ساعت و نیم برای آزمون روی یک صندلی دسته دار بنشینید و فرصت استراحت و تجدید قوا ندارید

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...