جواب اندیشه تحقیق اول دبیرستان و سوم دبیرستان

نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم | ۱ دیدگاه

جواب اندیشه تحقیق اول دبیرستان و سوم دبیرستان


پاسخ به سوالات اندیشه وتحقیق سال اول متوسطه :

درس اول  اندیشه وتحقیق ندارد .

درس دوم اندیشه وتحقیق ندارد .

اندیشه و تحقیق :درس سوم ص33

1-پیام های اصلی درس را در چند بند به ترتیب بنویسید ؟

- موجودات عالم در مسیررهائی از نقص بسوی کمال در حرکتند .

- منظور از رسیدن به کمال عبارتست از شکوفائی استعدادها .

- انسان موجود جویای کمال است .

- لحظهء زیبا برای انسان لحظه ای است که انسان به کمالی برسد .

- گیاهان و حیوانات استعدادهای محدود دارند .

- یکی از استعدادهای انسان بی نهایت طلبی اوست .

- بی نهایت ( کمال مطلق) کسی جز خدا نیست .

- انسان با تفکر و انتخاب خود راه کمال را می پیماید .

 2-تنوع و گستردگی استعدادها مفید است یا مضر ؟ چرا ؟......

جواب اندیشه تحقیق اول دبیرستان و سوم دبیرستان

پاسخ به سوالات اندیشه وتحقیق سال اول متوسطه :

درس اول  اندیشه وتحقیق ندارد .

درس دوم اندیشه وتحقیق ندارد .

اندیشه و تحقیق :درس سوم ص33

1-پیام های اصلی درس را در چند بند به ترتیب بنویسید ؟

- موجودات عالم در مسیررهائی از نقص بسوی کمال در حرکتند .

- منظور از رسیدن به کمال عبارتست از شکوفائی استعدادها .

- انسان موجود جویای کمال است .

- لحظهء زیبا برای انسان لحظه ای است که انسان به کمالی برسد .

- گیاهان و حیوانات استعدادهای محدود دارند .

- یکی از استعدادهای انسان بی نهایت طلبی اوست .

- بی نهایت ( کمال مطلق) کسی جز خدا نیست .

- انسان با تفکر و انتخاب خود راه کمال را می پیماید .

 2-تنوع و گستردگی استعدادها مفید است یا مضر ؟ چرا ؟

اصل تنوع مفید است زیرا نشانه گستردگی وجود انسان است و آدمی می تواند به همه ی این کمال ها برسد ، اما برای کسی که آگاهانه به سراغ این استعدادها نمی رود می تواند مضر باشد . و زیبایی وجود انسان به شکوفائی همۀ استعدادهای او بستگی دارد.

3- چگونه می توان هدف زندگی را از امور اخروی قرار داد ، ولی در دنیا زندگی کرد وبرای پیشرفت زندگی مادی ورسیدن به رفاه وآسایش کوشش نمود ؟

اگر کسی به هدف های اخروی باور قلبی داشته باشد ومتناسب با آن هدف ها تلاش کند وتلاش او برای آخرت همراه با تلاش برای زندگی خوب در دنیا باشد وعلاقه ی او به اهداف دنیوی نباید به گونه ای باشد که مانع حرکت به هدف های اخروی شود ، دراین صورت می تواند زندگی دنیا خوب وشیرین داشته باشد .

4- چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است ؟

چون فعالیت های انسان بر اساس عقل و انتخاب است وقدرت تفکر واختیار دارد.،بنابراین مسئول سرنوشت خویش می باشد .

5-   به نظر شما انسان سعادتمند کیست ؟

کسی که توانسته باشد هدف زندگی را به درستی انتخاب کرده باشد وراه رفتن به سوی آن را پیش گرفته باشد ، همه ی استعدادهایش را بطور متعادل شکوفا کند . انسانی که همهء استعدادهای او بطور متوازن رشد کرده و به کمال رسیده خوشبخت است .

اندیشه و تحقیق :درس چهارم ص 42

1-پیام های اصلی را به ترتیب در جدول زیر تنظیم نمایید

شماره

پیام های اصلی

1.

هدف های جامع به گونه ای هستند که رسیدن به آن ها مساوی با رسیدن به هدف هایدیگر است.

2.

هر چه هدف ما جامع تر باشد وجود ما پربارتر و زیباتر رشد خواهد کرد.

3.

خداوند مبدأ همه خوبی هاست زیرا هر خوبی که در این جهان باشد از اوست.

4.

انسان در ذات و سرشت خود به دنبال مبدأ خوبی ها و کمال ها است و تا به آن نرسدآرامش نخواهد یافت.

5.

مبدأ همه ی کمال ها و خوبی ها خداست و بنابراین انسان موجود خداجوست.

6.

تقرب به برترین محبوب و مقصود سهم بلند همتان کوشاست.

 

2- بزرگی انسان ها و عظمت زندگی آن ها به چه چیزی بستگی دارد ؟ چرا ؟

بزرگی انسانها به هدف ها و دل بستگی های آنها بستگی دارد . انسانهای بزرگ مقاصد بزرگ دارند . زیرا آنا با اندیشه خود دریافته اند که امور دنیایی چون زود گذر و فانی هستند قابل دل بستن نیستند بنابراین بدنبال هدف باقی و ابدی که منشأ همه کمال ها و زیبایی هاست رفته اند .

3- عبارت های زیر را تکمیل کنید.

الف ) اگر دل بستگی هایم را درست انتخاب کنم و هر یک را از امور برتر قرار دهم . درخت وجود من پربارتر و متناسب تر و زیباتر رشد خواهد کرد .

ب) برترین محبوب ذات مقدس خداوند است زیرا او مبدأ هستی ئ سرچشمه ی همه ی خوبی هاست .

4-چه ارتباطی میان درس اول و درس چهارم برقرار است ؟

در درس اول در مورد حضرت ابراهیم (ع) دیدم که او از معبودی که غروب و افول می کند بیزاری می جوید و رو به سوی خالق آسمانها و زمین می آورد . در درس چهارم همین مطلب تحلیل شده است . انسان ذاتاموجود کمال جوست و تا به کمال مطلق نرسد آرام نمی گیرد و خداوند مبدأ و سرچشمه ی همه ی خوبی هاست چون آن ها را خلق کرده است . پس مقصود و مطلوب انسان خداست .

 اندیشه و تحقیق :درس پنجم ص53

1-اسماء و صفات خدا را که در سوره دی توحید ، سوره ی حمد ،آیات 255 و 256 سوره ی بقره وآیه ی چهارم سوره ی آل عمران آمده است در جدولی مانند جدول زیر بنویسید .

ردیف

سوره

اسم وصفت

1

توحید

اللهاحدالصمد

2

حمد

اللهربرحمنرحیممالک

3

255 بقره

اللهالحیالقیومالعلیالعظیم-

4

256 بقره

اللهسمیععلیم

5

4 آلعمران

اللهعزیزذوانتقام

 

4- در جدول زیر در یک طرف آیاتی از قرآن کریم و در طرف دیگر عبارت هایی از درس نوشنه شده است مشخص کنید که مضمون هر عبارت با کدام آیه مناسبت دارد ؟

1. وخلق کل شی فقدره تقدیرا

چگونه از تو غافل باشم ؟ وقتی که با منی                           4

2. ایاک نستعین

به درگاه چه کسی جز تو پناه برم ؟                                 3

3. قل اعوذبرب الفلق

از چه کسی جز تو مدد طلبم ؟                                      2

4. نحن اقرب الیه من حبل الورید

بی تو هیچ اند فقیرند بی تو بانیستی قرینند                          6

5. قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین

حیات طیبه ای به ما کرامت فرما که با یاد تو و به سوی تو زندگی کنیم                                  5

6. کل من علیها  فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام

اندازه ها را تو مقدر داشته ای و بهره ی هر موجودی را تو معین کرده ای                       1 

 اندیشه و تحقیق :درس ششم ص63

الف)

1-ملاک و معیار توصیف خداوند به بعضی از صفات چیست ؟

هر صفتی که نشانه کمال به خوبی باشد می توانیم خداوند را به آن توصیف کنیم مانند علم و قدرت زیرا هر کمالی که در عالم باشد منبع و مبدأ آن خداست .

2-چرا نمی توانیم بعضی از صفات را به خدا نسبت دهیم ؟

صفاتی که نشانه نقص و نیاز باشد نمی توانیم بخدا نسبت دهیم چون خداوند آنها را ندارد مانند جهل ، زیرا جهل یعنی نداشتن علم و حال آنکه خدا عالم مطلق است .

3-چه تفاوتی میان صفات خدا و صفات انسان ها وجود دارد ؟

در انسان دوگونه صفت است برخی نشانه کمال و نیکویی هستند و برخی حکایت از نقص و کمبود می کنند . خداوند آن دسته از صفات انسان را که نشانه نقص و کمبود است را ندارد تنها صفات کمالی انسان را آن هم در حد کمال و اعلاء داراست .

ب )چهار جمله به صورت مناجات بنویسید که در آن خداوند حمد شده باشد چهار جمله هم به صورت تسبیح بنویسید که بیانگر تنزیه خدا باشد .

1-حمد : خدایا تو مهربانی ، رحمتت همه را فرا گرفته است .

2-حمد : خدایا تو بر پنهان و آشکار علم داری .

3-حمد : خدایا تو با قدرت بی انتهایت آسمانها را برافراشتی .

4-حمد : خدایا تو با لطف گسترده ات همه موجودات را به کمال شایسته خود می رسانی .

1-تسبیح : پروردگار من اگر همه موجودات از خود استقلالی ندارند تو قائم بخود و برپادارنده دیگرانی .

2-تسبیح : پروردگار من اگر همه عاجز و ناتوانند تو قدرتمند و توانا هستی .

3-تسبیح : پروردگار من اگر همه زوال پذیر و فانی اند تو باقی و ابدی هستی .

4-تسبیح : پروردگار من اگر همه موجودات روزی خور خوان نعمت تو هستند تو روزی بخش دیگران هستی

 اندیشه و تحقیق: درس هفتم ص72

الف)

1- چگونه ایمان میان شناخت و عمل پیوند ایجاد می کند ؟

برای اینکه شناخت از یک کار خوب به عمل منجر شود باید از مرحله عقل و ذهن عبور کند و به قلب برسد به گونه ای که قلب آن را باور کند قلب مرکز محبت و شوق است وقتی حقیقتی را باور کرد بدان حقیقت شوق پیدا می کند و همت انسان را به سوی آن بر می انگیزد و بدنبالش به آن عمل اقدام می کند .

 2-بعد ازاین که زیان یک کار را فهمیدیم  قلب ما چه نقشی در ترک آن دارد ؟ مثال بزنید .

باید این شناخت به قلب برسد بطوری که قلب زیان آن را باور کند و بدنبالش نفرت به آن کار در آن ابه آن کار در آن ایجاد شود و بدینوسیله تصمیم بر ترک آن بگیرد . به عنوان مثال شناخت زیان سیگار به تنهایی برای ترک آن کافی نیست زیرا بسیاری از افار که زیان آن را می دانند باز آنرا استعمال می کنند بلکه باید این شناخت به یک باور قلبی تبدیل شود که سیگار زیان دارد آنگاه نسبت به آن نفرت ایجاد شود و بعد عزم بر ترک در انسان ایجاد شود .

ب – استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب انسان و ایمان تفاوت های علم و ایمان را بیان کرده است براساس آن کتاب ،تفاوت های گفته شده را در مقابل یکدیگر در جدولی مانند جدول زیر بنویسید .

 

علم

ایمان

توانستن

عشق و امید و گرمی بخشیدن

مقصد دادن

جهت د ادن

الهام بخشیدن که چه باید کرد

انقلاب درون

روان را روان آدمیت ساختن

ساختن انسان

زبایی روح

دادن امنیت درونی

 

خوب خواستن

روشنایی و توانایی بخشیدن

ابزار ساختن

سرعت بخشیدن

نمایاندن آنچه هست

انقلاب بردن

جهان را جهان آدمی کردن

ساختن طبیعت

زیبایی عقل

دادن امنیت بیرونی

 

 اندیشه و تحقیق : درس هشتم ص86

1-چرا حرکت به سوی خدا و کسب سعادت الهی در جوانی و نوجوانی آسان تر از بزرگسالی است ؟

زیرا در سنین بزرگسالی ریشه های اخلاق فاسد در انسان زیادتر می شود و جهاد مشکل تر است ولی در سن جوانی و نوجوانی بواسطه پاکی خود به ملکوت نزدیک تر است و بنابراین تلاش برای اصلاح و خودسازی آسانتر است .

2-به نظر شما مهم ترین نکته در توصیه امام خمینی «ره» به جوانان چیست ؟ چرا ؟

مهم ترین توصیه امام به جوانان این است که : « نگذارید در اصلاح حال خودتان زمان جوانی به زمان پیری بیفتد » زیرا تا قوای جوانی هست تا روح لطیف جوانی هست تا ریشه های فساد در اوو کم است می تواند خودش را اصلاح کند .

3-به نظر شما مهم ترین عامل در تقویت ایمان کدام است ؟ چرا ؟

انجام نیکی ها ، زیرا هر عمل نیک دل را نورانی تر می کند و دل پاک و نورانی به ملکوت خدا نزدیک تر است .

4-به نظر شما چه عاملی در تضعیف ایمان بیشتر موثر است ؟ چرا ؟

انجام گناه مهم ترین عامل تضعیف ایمان است . هر گناه چون غباری صفحه دل را می پوشاند و به اندازه خود مانع رسیدن نور در حقیقت می گردد .

5-چگونه می توان دل را حرم همیشگی خدا کرد ؟

توجه دائمی به خدا و رعایت پاکی چشم و زبان و فکر و خیال و قلب و ...

 اندیشه و تحقیق :درس نهم ص 98

الف)

1-عزم چه رابطه ای با اختیار دارد ؟

انسان با عزم و اراده ی خود آن چه را در اختیار و انتخاب کرده است عملی می سازد . به همین جهت عزم ظهور گوهر انسانیت یعنی اختیار است .

2-چرا انسان های با اراده و مصمم را دوست داریم و از انسان های بی اراده خوشمان نمی آید ؟

انسان هر صفتی را که نشانه کمال باشد دوست دارد . انسانهای با اراده و مصمم دارای کمالاتی از قبیل ثبات قدم و اعتماد به نفس و صبر و ... هستند از این جهت دوست داشتنی هستند ولی انسانهای بی اراده از این کمالات برخوردار نیستند و ناقصند بنابراین دوست داشتنی نیستند .

ب)

در آیات مبارکه 130 طه ، 17 لقمان ، 60 و 61یس تدبر نموده و بیان کنید هر آیه ناظر کدام یک از مراحل یه گانه عهد است ؟

آیه 130 طه : پس در برابر آنچه می گویند صبر کن و پیش از طلوع آفتاب و قبل از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را به جا آور ...

آیه 17 لقمان : پسرم نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در برابر مصائبی که به تو می رسد شکیبا باش که این از کارهای مهم است .

جواب : مرحله اول

آیه 60 -61 یس : آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید که او برای شما دشمن آشکاری است !؟ و اینکه مرا بپرستید که راه مستقیم این است .

جواب : مرحله اول

 اندیشه و تحقیق :درس دهم ص107

1-آیاعلاوه بر عوامل ذکر شده در کتاب عامل یا عوامل دیگری برای تقویت عزم می شناسید ؟ آنها را بیان کنید .

توجه به این مطلب که ما موجودی ابدی هستیم و ما با اعمال نیک خود داریم ابد خود را می سازیم .

توجه به این مطلب که مصایب و مشکلات دنیا زوال پذیر و فانی است و پاداش نیکو در انتظار صابران است

توجه به عزمت(لقاء الله) عزم انسان را جزم می کند .

2-به نظر شما چه عاملی ممکن است تصمیم های زیر را تهدید کند ؟ هر یک را جداگانه بنویسید .

الف ) خواندن نماز های روزانه در اول وقت

ب( مطالعه کتاب های مفید در هرهفته به میزان ساعت

ج ( کمک به نیازمندان از طریق همکاری باموسسات خیریه

الف( بی توجهی به فضیلت نماز اول وقت ، سرگرمی و بازی های بازدارنده ، کاهلی .

ب ( اشتغالات وقت گیر مانند نگاه به فیلم ها ، تنبلی ، عدم عادت به مطالعه .

ج ( صفت رذیله بخل ، قساوت قلب و ترساندن شیطان انسان را از فقر

 3-چرا امام صادق(ع) می فرماید : « سزاوار است کسی که همت بر کار خیری کرده و در عمل به آن تسریع کند و آن رابه تأخیر نیندازد ؟ »

زیرا شیطان منتظر همین تأخیرها ست تا در این فاصله زمانی انسان را وسوسه کند و به تنبلی کشاند .

اندیشه و تحقیق : درس یازدهم ص 119

1-چرا مراقبت در ابتدای اجرای هر برنامه ضروری تراست ؟

برای اینکه اطمینان پیدا کنیم که برنامه ما به درستی شروع شده و اجرا می گردد باید با مراقبت تمام کارها را زیر نظر و توجه قرار دهیم . اگر از ابتدا بدون مراقبت انجام شود منجر به انحرافات بزرگ می گردد .

2- بعضی از افراد می گویند : ما اعمال و عباداتی را انجام می دهیم ولی تاثیر آن ها را در خود احساس نمی کنیم . فکر می کنید اشکال کار این افراد در کجاست ؟

باید توجه داشت که هر عمل سه جنبه دارد : 1. اصل عمل 2. کیفیت عمل 3. نیت شخص عامل . گاهی اصل عمل درست انجام شده است اما به کیفیت و نیت عمل توجه نشده است لذا اثر مطلوب را در خود نمی بیند .

3- چه رابطه ای میان مراقبت و محاسبه برقرار است ؟ آیا به یکدیگر وابسته اند ؟

کسی که بخواهد خود را اصلاح کند هر دو را باید رعایت کند ابتدا مراقبت می کند اعمالش مورد رضایت خدا باشد و بعد در آخر روز خود را محاسبه مب کند که آیا به وظیفه عمل کرد یا نه . پس در واقع محاسبه ، آن مراقبت را تکمیل می کند .

4-چرا باید از نیت و قصد خود در هنگام عمل مراقبت کنیم ؟ آیا این موضوع با این سخن پیامبر (ص(  ارتباط دارد که می فرمایند «انما الاعمال بالنیات » ؟

تاثیر یک عمل در تکامل معنوی انسان وابسته به قصد و نیت عمل کننده است . باید از نیت خود در اعمال مراقبت نماییم و نگذاریم کارهای بلند و متعالی آلوده به هدف های پست گردد . بله ، زیرا نیت هر عملی باطن آن عمل است و باطن بسیار مهم تر از ظاهر است . باطن عمل است که برای ما می ماند و در روح مانقش می بندد . از این جهت پیامبر اکرم)ص ( فرمود : ارزش اعمال انسان به نیات آنها بستگی دارد .

 .5- آسان گرفتن و گذشت چه موقع پسندیده است و در چه صورتی ناپسند است ؟

آسان گیری و گذشت نسبت به خطاهای دیگران پسندیده است و نشانه کرامت و بزرگواری است اما آسان گیری نسبت به اشتباهات خود ، نشانه حقارت و زبونی در مقابل گناه است .

 اندیشه و تحقیق :درس دوازدهم ص 137

1- چرا در میان موجودات فقط انسان است که ممکن است زمان هرز رفته و تلف شده داشته باشد ؟

موجودات دیگر با هدایت غریزی به سوی رفع نیاز خود حرکت می کنند اما انسان باید با فکر و انتخاب خود به رفع نیازهای خود بکوشد که گاهی عواملی مانع می شود و بنابراین امکان دارد عمر تلف شده داشته باشد .

2- مقصوداز این که رسول خدا ( ص) برای مسلمانان اسوه است چیست ؟

یعنی از آنان پیروی کنیم و در این راه هر چه موفق تر باشیم به آن ها نزدیک تر شده و از نور وجودشان بیشتر بهره مند می شویم.

3- داشتن برنامه ونقشه برای زندگی چه فوایدی دارد ؟

انسان در انتخاب مسیرچون از طرح والگو استفاده می کند  گمراه نمی شود . زمان را ازدست نمی دهد . از هدف دور نمی شود و درسریعترین زمان ممکن به هدفش می رسد .

 اندیشه و تحقیق :درس سیزدهم ص 149

1-توضیح المسائل)) یا ((رساله عملیه چیست و ما چه نیازی به آن داریم ؟

توضیح المسائل کتابی است که در آن فتاوی و نظرات مرجع تقلید جمع آوری شده است و چون در طول روز ممکن است سوالاتی برای ما پیش آید که جواب آنها را نمی دانیم و از طرفی دسترسی به مرجع تقلید نیز مشکل است پس ضروری است که توضیح المسائل در دسترس باشد .

2- وضوی جبیره در چه مواردی و چگونه انجام می گیرد ؟

اگر جایی از محل وضو زخم باشد و روی آن بسته باشد و امکان بر داشتن آن در هنگام وضو نباشد باید با دست تر به هنگام وضو روی آن چسب یا باند کشید .

3- عوامل مختلفی در علاقه ما به نماز و نیایش در مقابل پروردگار دخالت دارند.آن عوامل را مشخص کنید و درباره هر یک توضیح دهید .

1 -از نظر قرآن عالم وجود یکسره درحال تسبیح و نماز پروردگار است نماز خواندن انسان هماهنگی با همه هستی است . دانستن این مطلب شوق انسان را به نماز زیاد می کند .

2-وجود ما و استعداد های ما ، نعمتهایی است که خدا بما داده است و تماز تشکر از خدا در مقابل این نعمت هاست توجه به این مطلب در علاقه انسان به نماز موثر است .

3- یکی از فواید بزرگ نماز این است که انسان را از زشتی ها باز می دارد اگر زندگی مجرمین و جنایتکاران را بررسی کنیم خواهیم دید که اهل نماز نبوده اند . توجه به این اثر نیز در علاقه ما به نماز موثر است .

4-اگر انسان شیرینی و لذت مناجات با خدا را بچشد به نماز علاقه مند می شود درک این شیرینی به واسطه حضور قلب در نماز است . عوامل حضور قلب عبارتند از : خواندن نماز دز اول وقت ، شرکت در مسجد و جماعت ، پرهیز از خواندن در جاهای شلوغ و نامناسب ، توجه به اذکار و عبارات نماز .

 در س چهاردهم  اندیشه وتحقیق  ندارد

 درس پانزدهم ص 167

اندیشه و تحقیق :

آیا شناخت خانواده دوست تاثیری در انتخاب او دارد ؟ چرا ؟

آری معمولا تربیت خانوادگی در شخصیت انسان موثر است و افراد پاک و لایق در خانواده های پاک تربیت می شوند . لذا شناخت خانواده دوست برای انتخاب او مفید است .

 اندیشه وتحقیق درس شانزدهم ص179

1- پیام های اصلی این درس را ذکر کنید .

 2- یک انسان اهل کار وتلاش از نظر شخصیتی چه تفاوتی با انسان کم تحرک وبیکاره دارد ؟

 3- چرا امام صادق (ع ) به کسی که تقاضا کرد به جای ایشان کار کند ، فرمود دوست دارم خودم برای کسب روزی رنج بکشم و آفتاب بخورم ؟

 

 

                     *******************************************************

پاسخ سوالات اندیشه وتحقیق کتاب دین وزندگی ۳

درس اول   

سوال1:  

الف.سلیقه ها معمولا برخاسته از احساسات است وعلمی وعقلی نیست           

ب:سلیقه ها شخصی فردی هستند ولی نیازهای بنیادین مربوط به همه انسان ها می باشد.

ج:سلیقه ها تا آنجا قابل استفاده هستند که به راه تکامل انسان ضربه وارد نکنند ودرچار چوب آن قرار گیرند واگرکسی سلیقه ای داشت که با قانون معنوی رشد انسان وابعادمعنوی او درتضاد بودباید به نتایج آن تن دردهدوآماده ی مضرات آن باشد.

 سوال2:

علم وعقل انسان محدودیت ونقص دارد وازپاسخ گویی جامع وشامل عاجزاست وخطاپذیر است.وبا همه پیشرفت خود نمی توانند پاسخ سوال هایی را بدهد که نیازمند آگاهی کامل برجهان هستی(دنیاوآخرت)وویزگی های کامل انسان است.درحقیقت علم ابزارزندگی کردن رابرای ما فراهم می کند اما نمی تواند دقیقا ًمسیرسعادت رانشان  دهد.

سوال3:

خیرعمرانسان کوتاه است وتوان جبران گذشته رانداردوبه جهت خطیرومهم بودن آینده انسان ومهم بودن این نیازها دررسیدن انسان به سعادت، آدمی نمی تواند آنها را نادید ه بگیرد.

درس2

- سوال1:

کسی که عقلش رابه کارنگرفته و قلبش کورشده هدایت نمی شود یعنی هدایت پیامبرکه حجت ظاهراست وقتی موثرواقع می شود که عقل یعنی حجت باطنی سرکوب نشده وقدرت عمل داشته باشد.

 سوال2:

اسرا9-نیاز به برنامه ی زندگی پاسخ:این آیه می گوید که خداوند برنامه ی صحیح زندگی را در اختیار انسان قرار داده است.آیه ی97 نحل:نیاز انسان به رشد وبالندگی، احساس امنیت خاطر وشادکامی، نیاز به آینده ی مطمئن-پاسخ:این آیه بیان می کند که ایمان وعمل صالح حیات پاک همراه با رشد وشادکامی را در پی دارد و آینده ای روشن که پاداش اخروی است رابه ارمغان می آورد.آیه ی28و29رعد:نیازبه امنیت خاطر و شادکامی، نیاز به آینده ی روشن، نیاز به رشد وبالندگی-پاسخ:دراین آیات تذکر داده شده که یاد خداوند امنیت خاطر می آورد.ایمان وعمل صالح ، آینده ی روشن وسرانجام نیکو دارد.

درس3

-سوال1:

درآیه ی6سوره ی حمدازخداوند می خواهیم که"صراط مستقیم"رابه مانشان دهد.درآیه ی101 سوره ی آل عمران می فرماید:کسی می تواندبه صراط مستقیم هدایت شود که به دین و کتاب خداچنگ زند وبه خدا تمسک جوید،یعنی راه رسیدن به صراط مستقیم پیروی از خداوندوتمسک به اوست.

درس4

سوال 1:

زیرا معجزه نشانه وبینه ای است که نشان می دهد پیامبرازطرف خدا آمده است ودرادعای خود راستگووصادق است درواقع معجزه ارتباط پیامبران راباخدااثبات می کند.

سوال2.

اعجازپیامبر(ص)جاودانه وازنوع علم وفرهنگ وکتاب است ومی تواند دوام اشته باشدمانند دعوت به آوردن سوره ای مانندقرآن که هم اکنون نیزموضوعیت داردومخالفان نمی توانندسوره ای مشابه بایکی ازسوره های قرآن ارائه کنند.لذاجاودانگی دراعجازنشانگرجاودانگی دین اسلام است.اگراین اعجازجاودانه نبودپذیرش دین اسلام درهرعصروزمانی مشکل بودومردم نمی توانستندجاودانه بودن تعلیما ت اسلام رابپذیرند.

سوال3:

اگرقرآن ازجانب غیرخدابودناسازگاری واختلاف فراوانی درآن می دیدند زیرا این قرآن به تدریج برای مردم خوانده شده ودرمدت23نازل شده است محتوای آیات به گونه ای هم نیست که قبلاًپیامبر(ص)آن رانوشته باشد وبه  تدریج برمردم بخواندبلکه بیشترآیات درضمن حوادثی که پیش می آمدودرارتباط باآن هانازل می شدیعنی آیات دارای شان نزول هستندحال اگرقرآن کریم    ازجانب خداوندنمی آمدوبه تدریج توسط شخص پیامبریاهرفرددیگری درمدت 23تنظیم می شداختلافات زیادی درآن پدیدمی آمدچون پیامبرروزبه روزپخته تروکامل ترمی شدعلم ایشان افزایش می یافت ودرمقابل رخدادهاموضع گیری های بهتری می گرفت ونظرات بهتری ارائه می نمود.

درس5

-سوال1.

مربوط به رهبری وحکومت(ولایت ظاهری)قلمروسوم

 درس6

-سوال1

زیراپیامبراسلام(ص)می خواست این مسئولیت بزرگ رابه اطلاع همه مردم سرزمینهای مختلف برساندوکسی ایشان را انکارنکند.

سوال2:

ادامه کارپیامبراکرم(ص)بستگی کامل به امامت ورهبری حضرت علی(ع)داشت واگراین واقعه اتفاق نمی افتادومردم حضرت علی (ع)رابه عنوان جانشینی پس ازپیامبرنمی شناختند،اصل دین موردتهدید قرار می گرفت.

سوال3:

به سه جهت نمی توان مولا رابه معنای دوست گرفت

الف:پیامبر(ص)قبل ازآن ازمردم سوال نمودچه کسی به مومنان ازخودشان سزاوارتراست ومردم پاسخ گفتند:خداوپیامبرش.پس ازآن پیامبری(ص)فرمود:(من کنت مولافهذاعلی مولا)این مولابایدمتناسب باجمله قبلی باشد.که خداورسول راازخودمومنان سزاوارتردرتصرف معرفی می کند.

ب:اگرمولی به معنای دوست باشداعلام آن نمی تواندمتناسب باآیه ای باشدکه قبل ازواقعه نازل شد وخداوندبه پیامبر(ص)فرمود:اگراین ماموریت راانجام ندهی رسالت اوراانجام نداده ای.

ج:طراحی وانجام این واقعه ی بزرگ وتاریخی وبیان خطبه ای بسیارطولانی متناسب بااعلام دوستی حضرت علی(ع)نمی تواندباشد بلکه متناسب بااعلام رهبری وجانشینی است.

د:این تبریک وتهنیت به حضرت علی(ع)نشانه ی تعیین حاکم وجانشین است که درواقع بیان نوعی تبعیت وقبول ولایت از جا نب مردم بود.

درس7

سوال 1

یکی ازعلت های آن آشنا یی باسرنوشت ملت هاوعلت آن سرنوشت است،مثلاًبدانیم که عاقبت کارکسانی که آیات الهی راتکذ یب کردندچه  بود.این آشنایی بایدبه درس گرفتن وعبرت آموزی منجرشود.

سوال2:

زمینه اول منع نوشتن احادیث پس ازرحلت پیامبربودوزمینه ی دوم نیاز حاکمان جوروصاحبان قدرت به توجیه موقعیت خودواقدامات مخالف اسلام آنها بود.

سوال3:

تفاوت اول عادلانه بودن حکومت رسول خدا(ص)وتکیه ی برظلم وجوردرحکومت های بنی امیه وبنی عباس بود.تفاوت دوم:گسترش اندیشه های اصیل اسلامی توسط رسول خدا(ص)ومیدان دادن به اندیشه های غیراصیل وتحریف شده درآن حکومت ها بود .تفاوت سوم:عمل دقیق به دستورات  واحکام الهی توسط رسول خدا(ص)وزیرپاگذاشتن احکام الهی توسط آن حکومت هابودتفاوت چهارم :مشی ساده ی حکومت دارای رسول خدا(ص)ومشی اشرافی آن حکومت ها بود. 

درس8

-سوال 1

امامان مابه علت شرایط بسیارسختی وهولناکی که ازطرف حاکمان بنی امیه وبنی عباس پدیدآمده بود که اگراحساس می کردندشخصی شیعه ائمه(ص)است وبااامامان ارتباط داردچنان بروی سخت می گرفتندکه حتی جانش درمعرض خطرقرارمی گرفت.این شیوه مبارزه کمک می کردکه دشمنان ازبرنامه های ائمه کمترمطلع شوندجان یاران وشیعیان گرفته آنان حفظ شود.جلوی سرکوب ونابودی شیعیان گرفته شودوجریان تشیع به عنوان راه ائمه اطهار(ع)وراه اصیل اسلامی توسعه وگسترش یابدوبرای همیشه درتاریخ بماند.

سوال2:

امامان بزرگوارمابا توجه به شرایط زمان خود شیوه ی مبارزه باحکومت هاراانتخاب می کردندتا با انتخاب روش مناسب زمان خودهم اسلام راحفظ کنند وهم به مرورزمان وبه تدریج پایه های حکومت های ستم سست شود.

    درس  9

سوال1:

1-این آیه بیان می کنداگرخداوند درزندگی ما تغییری پدید می آوردبا اعمال وتصمیم گیری های ما ارتباط دارد.به همین جهت علت اصلی غیبت هم به ما انسانها برمیگرددیعنی قدرنشناسی مردم وعدم لیاقت آنها علت غیبت ایشان می باشد.

 2-منکروجودامام غایب همانند کسی است که وقتی ابرها خورشید راپوشانده وجود خورشید را انکارمی کند. -هرقدرموانع وابرهاکنارروند،خورشیدبیشترظاهرترمی شود؛مردم نیزهرقدرموانع معنوی راازجلوی خودبردارند،بیشترازنورهدایت امام بهره می گیرند.

خورشیدپشت ابرمنافع بسیاری رابه زمین ارزانی می داردووجودابرمانع بهره مندی ازبرکت وجودخورشیدنمی شود،برکات مادی ومعنوی امام نیزدرغیبت ادامه داردوتحت الشعاع ابرغیبت قرارنمی گیرد.

ابر،هرگزوجودخورشیدرانمی پوشاندبلکه درواقع مارا ازدیدن آن محروم می کند،غیبت امام(ع)نیزمانع دیدن شناخت ایشان می شود؛هرچندکه وجودایشان حتمی است.

ابر،خورشیدرا ازدید کسانی که درزمین هستند می پوشاند نه کسانی که برافرازابرحرکت می کنند؛غیبت نیزخاص کسانی است که به دنیا وآن چه درآن است،دل بسته اند اما کسانی که درآسمان معنویت سیرمی کنند امکان بهره مندی ازحضورایشان رادارند.

همان گونه که هرکس به اندازه ی ارتباطی که با خورشید دارد ازنورآن بهره می برد استفاده ازواسطه ی فیض الهی به میزان ارتباط با آن واسطه است.

درس10

تمرین1-حکومت جهانی به مومنان صالح می رسد ومستضعفان وارث زمین خواهند شد.

تمرین2-چون انتظارامام(عج)ازروی اشتیاق ومهرومحبت است ودرشخص منتظرآثاری داردازجمله:

الف)برای جلب رضایت امام تلاش می کند.

ب)امام را الگوقرارمیدهدومی کوشد تا خصلت های موردتوجه ایشان رادرخودبه وجودآورد.

ج)شخص رافعال وبانشاط می کند وامید به آینده ای زیبا را دراوافزایش می دهد.

تمرین3-شخص منتظر،انسان مشتاقی است که نسبت به مطلوب خودشوق داردوخواهان آن است یعنی درمطلوب ومقصودخودخصوصیاتی می یابدکه آن خصوصیات برای او زیباودوست داشتنی است وبه همین جهت مشتاق ومنتظردیدن اوست اگرحقیقتاًآن خصوصیات که یکی ازآنهامصلح بودن است برای انسان منتظرزیباباشداین شخص نیزمی کوشدخودرابدان آراسته کندوگرنه انتظاراوراستین نخواهد بود.

درس11

2-تقلیدبه معنای مراجعه غیرمتخصص وغیرکارشناس به فرد متخصص وکارشناس دراحکام برای انجام دادن صحیح وظایف دینی است بنابراین اگرکسی خود کارشناس ومتخصص دراحکام باشد نباید ازدیگری تقلید کند.

3-الف)کسانی که به سن تکلیف رسیده ودراحکام دین کارشناس ومتخصص نباشند.

ب)تقلیدبه اصول اعتقادی یعنی توحید،معاد،نبوت،امامت وعدل مربوط نمی شود ودراین اصول هرکس باید با دلیلی که درحد خود دارد به یقین برسد تقلید به فروع دین یعنی احکام ودستورات علمی مربوط می شود.افرادی که دراین زمینه تخصص ندارندبایدبه فقیه واجدشرایط مراجعه کنند.                                                                                           

  4-مرجع تقلید بایدعادل باشد یعنی درمرتبه ای ازتقوا قراردارد که درپی انجام دادن واجبات ودوری ازگناهان است وگناهان کبیره را انجام نمی دهد وگناه صغیره راتکرارنمی کنداین امرسبب می شودکه احتمال حکم دادن ازروی هوی کاهش یابد.همچنین مرجع تقلید بایدزمان شناس باشد یعنی با نیازهای زمان ومسائل جدیدی که درزمان او مطرح می شوند آشنا باشد تا بتواند احکام دین را متناسب با نیازهای زمان استنباط کرده وبرای مردم بیان کند.

درس12

1-انتخاب رهبرجامعه ازطریق پذیرش ومقبولیت عمومی مردم یا ازطریق مجلس خبرگان رهبری صورت می گیرد اول وقتی است که عموم مردم علاقمندی خود رابه یکی ازفقیهان اعلام می کنند مانندانتخاب رهبری امام خمینی، حالت دوم:مردم خبرگان راکه توانایی شناخت رهبررا دارندبرمی گزینندوآنها درقالب یک مجلس فقیهی راکه دارای شرایط لازم باشد انتخاب می کنند.

2-درنظام اسلامی حاکمیت الهی وقانون خداوند بر همه ی بخش های جامعه حاکم است اما درحکومت های دمکراتیک دین هیچ نقشی نداردهدف آن تاًمین خواسته های دنیوی مردم است ونسبت به ارزشهای الهی بی اعتناست.

3-درحکومت اسلامی زمینه عبودیت معنویت خواهی برابری وعدالت همراه با توسعه وسازندگی ورفاه وآسایش عمومی فراهم می آید ودینداران وحق طلبان جهان بامشاهده این حکومت درگوشه ای ازدنیا امیدواربه تجدید حیات فضایل اخلاقی کرمت های انسانی می شوندوجهانیان آماده ظهور موعودجهانی می شوند.

درس13

1-میان کرامت نفس وگناه رابطه ای معکوس برقراراست یعنی هرقدرکرامت نفس بالاترمی رودگناه کمتر می شودزیراتاانسان حقیرنشودوخودراکوچک نکنددست به گناه نمی زندهمان طور که هرقدر انسان خودرا عزیزببیندتن به ذلت به گناه نمی سپارد.

2-خیرزیراممکن است شرایط بیرونی زمینه  سازگناه باشنداماعامل وتصمیم گیرنده  خود انسان است زیرا درهمان شرایطی که یک نفرتن به گناه می دهد فرد دیگری خودراحفظ می کند وتقواپیشه می کند بنابراین دوری ازگناه به مقدارعزت نفس درونی ما واراده وهمت مابستگی داردالبته محیط های آلوده سبب گرایش به گناه هستند لذا انسان با کرامت سعی می کند خودرا ازچنین محیط هایی دوربدارد.

3-اطاعت ازخداوند است راه بهره مندی ازعزت الهی آن است که ازفرمان های الهی پیروی کنیم وقدم درمسیری بگذاریم که خداوند می پسندد. 

  4-خیرانسان صاحب کرامت پیمان شکنی نمی کندزیرا کسی پیمان خود با دیگران وبه خصوص پیمان باخدارامی شکندکه ابتدا درخود شکسته باشد یعنی خودعالی اوتسلیم خود دانی شده باشد اماکسی که صاحب کرامت است خودعالی خودرا برترمی شمارد وآن راعزیزمی دارد.

درس 14

1-اگردرتشکیل خانواده به زمینه های طبیعی توجه کنیم خانواده عامل گسترش مهربانی ودوستی می شودیعنی اگرخانواده عامل آرامش باشد وفرزندان درکانون خانواده رشد کنند وتربیت شوند وخانواده محل رشد فضایل اخلاقی باشد واگرنیازجنسی درروابط زناشویی برآورده شود خانواده کانون مهروعامل گسترش مهربانی می شود.علاوه براین باید به خانواده ی گسترده هم توجه کرد ومیان خویشان ارتباط برقرارساخت تا مهربانی توسعه یابد.

2-کسی که خانواده رامحل تربیت فرزند می داند شغلش رابه گونه ای انتخاب می کند که بتواند به تربیت فرزند رسیدگی کند اگرمرد خانواده است می کوشد به موقع به منزل بیاید ورابطه اش رابا فرزندان حفظ کند اگرزن خانواده است می کوشد وظیفه ی شیردادن راخودش انجام دهد درسن کودکی فرزند را ازخود دورنمی کند تا ازآغوش او درطول روزبهره مند شود وطعم محبت را بچشد ومتعادل رشد کند.

3-بدان جهت خانواده یک نهاد طبیعی است که زمینه های تشکیل آن در طبیعت ونهاد آدمی قرار داده شده است .ساختمان روحی وجسمی زن ومرد ورشد وکمال هریک ونیز فرزندان با تشکیل خانواده هماهنگی دارد .

درس15

زن؛سلامت جسمی وروانی.پاکدامن باشدروحیه قناعت وخانه داری.آسان گیرایجادفضای آرامش وسکون برای مرددرخانه.توجه به نیازهای همسر.انجام وظایف مادری به شکل صحیح

3.مرد؛سلامت جسمی وروانی.امکانات مالی اهل کاربودن.غیوربودن/داشتن شغل/توجه به نیازهای عا طفی همسر/حمایت ازخانواده ی خوددرمقابل مشکلات/انجام دادن وظایف پدری نسبت به فرزندان.......

سوال2

ازجمله این مشکلات عبارت انداز......

1-امکان انحراف جنسی وکشیده شدن به گناه وناتوانی درحفظ  دین

2-عدم پاسخ گویی به نیازجنسی دردوره ای که این نیازحضورجدی ومؤثردارد

3-لذت کافی نبردن ازنشاط دوره ی جوانی ازراه مشروع

  • Gus

    Gus

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۳:۰۲:۰۵

    Hey there! This is my first visit to your blog! We are a
    collection of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.

    Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!