چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟
نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم در امامان » چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟ | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵ | ۰ دیدگاه
چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟
امام على علیه السلام از طرف خدا به وسیله پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله براى خلافت نامزد و معین شده بود و لکن، پیش آمد کار طورى شد که فرمایش خدا و پیغمبر عملى نشده و بى نتیجه ماند، و حقیقتاً شگفت آور است که چگونه و چرا اینکار را عملى کردند، و حال آنکه فرمایشات پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در روز غدیر هنوز از یاد نرفته بود.
اجازه دهید در اینجا گوشه اى از تاریخ را بررسى کنیم و با اینکه بنا بر اختصار است، لکن براى روشن شدن حقیقت مسئله، از اشاره به علل قضیه و چگونگى جریان سقیفه ناگزیر هستیم:
1. تاریخ به ما نشان مى دهد که قریش همیشه با بنى هاشم بد بود، و حتى در حال حیات پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله هم با صراحت و کنایه و اشاره آنها را اذیّت مى کردند (سلیمان بلخى روایات زیادى دراین باره نقل کرده است)(1).
حتى کار به جایى کشید که روزى پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: عده اى هستند که مرا درباره اهل بیتم اذیّت مى کنند، پس انصار قیام کرده و مسلح حاضر به جنگ شدند. و از «محب طبرى» و «بزاز» نقل کرده که روزى قریش بر بنى هاشم عیب جویى کرده و گفتند: درخت گاهى در مزبله مى روید (یعنى پیغمبر از بنى هاشم درآمده است) و حضرت رسول صلى الله علیه و آله غضبناک شدند(2).
روى همین اصل قهراً قریش از خلافت بنى هاشم، خوشوقت نبودند و مى کوشیدند که خلافت را از بنى هاشم بگیرند(3).
یعقوبى، سخنان ابن عباس و عمر را نقل کرده و در آخر مى گوید: عمر گفت: قسم به خدا اى ابن عباس، حقیقتاً على، پسر عموى تو، سزاوارترین مردم است به خلافت، ولکن قریش نمى تواند او را ببیند(4).
و ابن اثیر، هم نظیر این کلام را نقل نموده است(5).
ابن ابى الحدید، از ابن عباس نقل کرده که عمر گفت: «من به طور مسلّم على را مظلوم مى دانم و مهاجرین از على اعراض ننمودند، مگر به جهت اینکه سنّش را کم دیدند»(6).
طبرى نیز قریب به این معنا نقل نموده است.(7) و «الغدیر» عین سخنان عمر را نقل کرده است(8).
عبدالفتاح عبدالمقصود در کتاب الامام على گوید: همان حسدى که قریش با پیغمبر داشتند، با على بن ابى طالب علیه السلام اعمال کردند.
در قضیه بریده نقل مى کنند که بریده را وادار کردند که پیش پیغمبر صلى الله علیه و آله از على علیه السلام شکایت نماید، بلکه بدین وسیله محبت پیغمبر صلى الله علیه و آله نسبت به او کم شود(9).
و پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله آینده را نسبت به اهل بیت خود، پیشبینى مى کرد و مى فرمود:
اهل بیت من، بعد از مرگ من، از دست امت کشتارها و دربه درى ها خواهند دید(10).
على علیه السلام فرمود: «قریش هر کینه و عداوتى که با پیغمبر صلى الله علیه و آله داشتند درباره من اظهار نموده، و درباره اولاد من نیز اعمال خواهند کرد. مرا با قریش چه کار بود، من با آنها به امر خدا و رسول جنگیدم»(11).....
چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟
امام على علیه السلام از طرف خدا به وسیله پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله براى خلافت نامزد و معین شده بود و لکن، پیش آمد کار طورى شد که فرمایش خدا و پیغمبر عملى نشده و بى نتیجه ماند، و حقیقتاً شگفت آور است که چگونه و چرا اینکار را عملى کردند، و حال آنکه فرمایشات پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در روز غدیر هنوز از یاد نرفته بود.
اجازه دهید در اینجا گوشه اى از تاریخ را بررسى کنیم و با اینکه بنا بر اختصار است، لکن براى روشن شدن حقیقت مسئله، از اشاره به علل قضیه و چگونگى جریان سقیفه ناگزیر هستیم:
1. تاریخ به ما نشان مى دهد که قریش همیشه با بنى هاشم بد بود، و حتى در حال حیات پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله هم با صراحت و کنایه و اشاره آنها را اذیّت مى کردند (سلیمان بلخى روایات زیادى دراین باره نقل کرده است)(1).
حتى کار به جایى کشید که روزى پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: عده اى هستند که مرا درباره اهل بیتم اذیّت مى کنند، پس انصار قیام کرده و مسلح حاضر به جنگ شدند. و از «محب طبرى» و «بزاز» نقل کرده که روزى قریش بر بنى هاشم عیب جویى کرده و گفتند: درخت گاهى در مزبله مى روید (یعنى پیغمبر از بنى هاشم درآمده است) و حضرت رسول صلى الله علیه و آله غضبناک شدند(2).
روى همین اصل قهراً قریش از خلافت بنى هاشم، خوشوقت نبودند و مى کوشیدند که خلافت را از بنى هاشم بگیرند(3).
یعقوبى، سخنان ابن عباس و عمر را نقل کرده و در آخر مى گوید: عمر گفت: قسم به خدا اى ابن عباس، حقیقتاً على، پسر عموى تو، سزاوارترین مردم است به خلافت، ولکن قریش نمى تواند او را ببیند(4).
و ابن اثیر، هم نظیر این کلام را نقل نموده است(5).
ابن ابى الحدید، از ابن عباس نقل کرده که عمر گفت: «من به طور مسلّم على را مظلوم مى دانم و مهاجرین از على اعراض ننمودند، مگر به جهت اینکه سنّش را کم دیدند»(6).
طبرى نیز قریب به این معنا نقل نموده است.(7) و «الغدیر» عین سخنان عمر را نقل کرده است(8).
عبدالفتاح عبدالمقصود در کتاب الامام على گوید: همان حسدى که قریش با پیغمبر داشتند، با على بن ابى طالب علیه السلام اعمال کردند.
در قضیه بریده نقل مى کنند که بریده را وادار کردند که پیش پیغمبر صلى الله علیه و آله از على علیه السلام شکایت نماید، بلکه بدین وسیله محبت پیغمبر صلى الله علیه و آله نسبت به او کم شود(9).
و پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله آینده را نسبت به اهل بیت خود، پیشبینى مى کرد و مى فرمود:
اهل بیت من، بعد از مرگ من، از دست امت کشتارها و دربه درى ها خواهند دید(10).
على علیه السلام فرمود: «قریش هر کینه و عداوتى که با پیغمبر صلى الله علیه و آله داشتند درباره من اظهار نموده، و درباره اولاد من نیز اعمال خواهند کرد. مرا با قریش چه کار بود، من با آنها به امر خدا و رسول جنگیدم»(11).
با این شواهد مى توان ادعا کرد که قریش که به نام «مهاجرین» معروف بودند، با امیرالمؤمنین على علیه السلام و بنى هاشم دشمن، و با زبان و اشاره اذیّتشان مى کردند.
2. مردم، بالخصوص «مهاجرین» مى دانستند که على علیه السلام در اجراى احکام مسامحه و گذشت ندارد، و اهل سازش و نرمش نیست و اگر روى کار بیاید، برایشان دشوار خواهد بود. عمر خود به این موضوع تصریح کرده و مى گوید:
به خدا اگر على زمامدار مسلمانها شود، آنها را به راه راست وامى دارد. و مردم را به حق مؤاخذه مى کند که تلخ است، و قهراً علیه او قیام خواهند کرد.
و فاطمه زهرا علیها السلام هم به همین اشاره فرموده است.
3. پس از فتح مکه، که بنى امیه، بالخصوص معاویه و پدرش و برادرش و جمعى از مشرکین مکه، داخل در اسلام شدند، یک حزب اموى مرموز در مرکز اسلامى تشکیل و به حزب منافقین پیوستند که دسته جمعى علیه بنى هاشم براى به دست آوردن خلافت کوشیدند.
براى پیدا کردن مسبّبین یک پدیده، باید آنهایى را در نظر گرفت که کار به نفع آنها تمام شده و روى کار آمده اند. بنابراین، ما هم در جریان سقیفه باید عمّال و کارگردانان «دولت جدید» را در نظر گرفته چگونگى ماجرا را بررسى کنیم:
بدون شک «یزیدبن ابى سفیان» و «خالد» و «ابوعبیده» و «سعد بن ابى وقاص» و «معاویه» و «ضراربن الازور» و امثال اینها در لشکر شام و عراق، و «ابوبکر» و «عمر» و «عثمان» و «معاذ» و امثال اینها- که غالباً از مهاجرین و از قریش هستند- از این ماجرا سود بردند، پس مسبب جریان سقیفه هم اینها بودند که گویا قبلًا توطئه را چیده و تصمیمات لازمه را گرفته بودند، و در سقیفه روى برنامه منظم و معینى کار مى کردند.
على علیه السلام در روزى که او را در مقابل ابوبکر براى بیعت آورده بودند رو به عمر کرده و فرمود: شیر را بدوش نصفش مال توست، امروز براى ابوبکر بیعت بگیر تا فردا آن را به تو برگرداند(12).
و تعیین ابوبکر عمر را براى خلافت، و نوشتن عثمان عهدنامه را در حال غش ابوبکر، و تشکیل شوراى شش نفرى به طورى طرح ریزى شده بود که روشن بود خلافت به على علیه السلام نخواهد رسید (لذا وقتى که على علیه السلام از خانه عمر بیرون آمد، رو به عباس کرد و فرمود: خلافت به من نمى رسد) همه این قراین مى رساند که برنامه تعیین خلیفه از اول معین شده بود.
ما جریان سقیفه را به طور اختصار ذکر مى کنیم تا روش کار و کیفیت برنامه تنظیم شده معلوم شود:
پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله از دنیا رفت، على علیه السلام و بنى هاشم و عده اى در خانه مشغول تجهیز و تکفین بودند(13). غالب «مهاجرین» و از «انصار» اسید بن خضیر با بنى عبدالأشهل، و طایفه اى از اوس،(14) و زید بن ثابت و بشیربن سعد دور ابوبکر جمع شدند و با عجله رو به سقیفه بنى ساعده آمدند(15).
جمعى از انصار در اطراف سعدبن عباده بودند، گفت و گو شروع شد، پس از نطق ها و خطابه ها!، عمر بدون مشورت و انتخاب، دست ابوبکر را گرفت و با هم تعارف مى کردند که کدام یک خلیفه شود(16).
بالاخره، عمر با ابوبکر بیعت کرد و بشیربن سعد و زیدبن ثابت میان انصار سخن گفتند و مردم را به بیعت ابوبکر دعوت، و سرانجام غالب مهاجرین و انصار دست بیعت دادند و کار تعیین خلیفه بدین منوال تمام شد.
اگر این قضیه را ضمیمه کنیم به اینکه: پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله دستور داده بود که لشکر «اسامه» را راه بیندازند، و عمر و ابوبکر و عثمان با همان لشکر بیرون بروند، و لکن آنها اطاعت نکرده و بیرون نرفتند(17).
و اینکه على علیه السلام رو به مهاجرین کرد و فرمود: خدا را خدا را اى مهاجرین! حکومت پیغمبر را از خانه اش بیرون نبرید و اهل بیت او را از مقامشان دورنکنید!(18)
و اینکه فضل بن عباس، فقط قریش را مخاطب ساخته است(19). و مقداد نیز روز «شورا» قریش را مخاطب قرارداده و مى گوید: عجبا از قریش! از اینکه خلافت را از اهل بیت پیغمبر مى گیرند: به خدا قسم براى رضاى خدا نکردند، بلکه دنیا را بر آخرت ترجیح دادند(20).
از همه اینها مى فهمیم که انصار- جز چند نفر معدود از آنها- در این قضیه شرکت نداشتند و فقط قریش این کار را کردند. گاهى جوان بودن على علیه السلام را دست آویز قرار مى دادند، و گاهى مى گفتند خلافت و نبوت در یک جا جمع نمى شود، ولى حقیقت مطلب همان بود که عمر گفت: قریش نمى تواند على را در آن مقام ببیند و بس(21).
و گاهى در مقابل نص «غدیر» اجتهاد مى نمودند و مى گفتند: صلاح در همین بود، چنانکه عمر صریحاً آن را بیان کرده است(22).
و البته قضیه به این آسانى هم تمام نشد، بلکه جنازه پیغمبر دفن نگردید و سه روز در خانه ماند(23).
بعضى گفتند که وفات حضرت روز دوشنبه و دفنش شب چهارشنبه واقع شده است، حضرت شبانه دفن شد و مردم نفهمیدند، تا اینکه صداى بیل را شنیدند(24).
و حباب بن المنذر انصارى را لگدمال و دهنش را پر از خاک نمودند، و با سعد و پسرش قیس سخن به طول انجامید، و شعرا از طرف قریش و انصار، اشعارى گفتند و همدیگر را هجو کردند، زیرا انصار از کرده خود پشیمان بودند، و در مجالس خود نام على علیه السلام را مى بردند، و احتمال سقوط دولت ابوبکر روز به روز جدى تر مى شد(25).
ولى به هر نحوى بود، مهاجرین خلافت را از اهل بیت گرفتند. و خصوصیات محیط نیز با آنها موافقت کرد، یعنى مرتدین یمامه، یمن و بحرین، اوضاع جامعه اسلامى را به قدرى وخیم نمودند که شیعه و بالاخص على علیه السلام، از اختلاف داخلى ترسیدند، زیرا ممکن بود که در این شرایط دشمنان اسلام از فرصت استفاده کرده و به مدینه ریخته و کار اسلام را یکسره کنند.
علاوه بر اینها، بنى هاشم مردان فعال و کارى نداشتند که بتوانند در مقابل اوضاع آشفته و درهم و برهم مقاومت نموده، و بر آن مسلّط شوند و بالأخره قضایا بر وفق آرمان یک عده تمام شد، ولى عواقب نامطلوب آن دامنگیر عموم گردید.
بنابراین شیعه در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتند و چون توانایى مبارزه نداشته، و وضع موجود جامعه اسلام نیز اجازه نمى داد که اختلاف داخلى ایجاد کنند، با گفتار حکیمانه مردم را از کرده نابهنگام و جاهلانه مى ترسانیدند و عواقب وخیم و شوم کارشان را بیان مى کردند.
گفتار على علیه السلام
ابن قتیبه (متوفى سنه 270 ه) در کتاب الامامة والسیاسه تحت عنوان:
«خوددارى على علیه السلام از بیعت با ابوبکر» بعد از آنکه گفتارهاى على علیه السلام را راجع به علل عدم بیعت خود با ابوبکر نوشته، نقل مى کند که على علیه السلام مهاجرین را مخاطب ساخته و فرمود:
«خدا را، خدا را اى گروه مهاجرین، زمامدارى و حکومت محمد صلى الله علیه و آله را از خانه و خانواده او بیرون نبرید، و اهل بیت او را از مقام خود دور نکنید! به خدا اى مهاجرین، ما شایسته ترین مردم، براى خلافت هستیم، زیرا ما اهل خانه هستیم و مادامى که در میان ما قارى کتاب خدا، فقیه در دین خدا، عالم به سنن و روش رسول خدا و آشنا به امور ملت، و مدافع از حقوق مردم در مقابل همه بدى ها و تقسیم کننده مال به طور مساوى در میان آنها وجود دارد، براى این امر سزاوارتر و لایقتریم، و به خدا همچو فردى در میان ما اهل بیت هست. تابع هوا و هوس نباشید، که از راه خدا و حق دور شوید ...»(26).
و در تاریخ آمده است که على علیه السلام شبها فاطمه را سوار مرکبى نموده، و به خانه ها و محافل «انصار» مى برد، و یارى مى خواست در پاسخ مى گفتند: اى دختر پیغمبر! ما با ابوبکر بیعت کرده ایم، اگر على جلوتر آمده بود، از او عدول نمى کردیم، امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمود: آیا پیمغبر را دفن نکرده درباره خلافت نزاع کنم؟(27)
اعتراض زهرا علیها السلام
فاطمه زهرا علیها السلام که براى موضوع فدک به مسجد آمده بود، خطبه مفصلى خواند که در ضمن آن فرمود:
هنگامى که خدا پیغمبرش را در بهشت برین در جایگاه پیامبران جاى داد و از میان شما برد، کینه هاى نفاق در شما ظاهر گردید، و سخنگوى گمراهان که در عصر پیغمبر یاراى گفتار نداشت به سخن درآمد، نادانان و دروغگویان آشکار شدند؛ و شیطان شما را صدا زد، اجابتش کردید، بر غیر شتر خود سوار شده و به سرچشمه دیگران رو آوردید(28).
خطبه حضرت زهرا علیها السلام مفصل است. طالبین به متن آن در مدارک مذکور مراجعه کنند.
فاطمه زهرا علیها السلام هنگامى که در بستر مرگ افتاده بود، به عده اى از زنهاى مهاجرین و انصار، که به عیادتش آمده بودند فرمود:
مسلمانها کدام عمل را از على ناپسند داشتند (که خلافت را از او گرفته و به دیگران دادند). آرى به خدا سوگند! شمشیر تیز و قدمهاى استوار و سختگیرى هاى او درباره احکام الهى- که در اجراى آنها مسامحه و گذشت ندارد- مسلمانها را ناپسند آمد، و لکن قسم به خدا اگر خلافت را به او واگذار مى کردند، و زمام امور را همانطورى که رسول خدا به او داده بود، به وى تسلیم مى نمودند، امت اسلامى را بدون افراط و تفریط اداره مى کرد، زیرا على پایه رسالت، و پشتیبان استوار نبوت و دانا به امور دین و دنیاست.
آگاه باشید که امت اسلامى در این کار زیان آشکارى را براى خود خرید، به خدا مردم در حکومت على رنجش نمى دیدند، و على آنها را به سرچشمه عدالت و دانش رهنمون شده و سیراب برمى گردانید، (همه از علم على برخوردار مى شدند) و برکات آسمان و زمین به روى مسلمانان باز مى شد.
بیایید بشنوید و اگر زنده بمانید، کارهاى شگفت آورترى خواهید دید: آنها در این عمل به کدام دلیل و برهان استناد کردند و با چه مدرکى این کار را مرتکب شدند؟ آنها مرد شجاع و کاردان را با مرد ترسو و غیر واردى معاوضه کردند.
نابود باد آن گروهى که خیال مى کنند کار خوبى مى کنند، با اینکه کار فاسد و تباهى را مرتکب مى شوند و نمى دانند آیا مردى که راه را مى شناسد، و دیگران را راهنمایى مى کند، براى زمامدارى سزاوارتر است، یا کسى که راه را پیدا نمى کند مگر اینکه راهنمایى اش کنند؟
چه شده است شما را و چگونه قضاوت مى کنید؟، آرى عملى که مسلمانها کردند مانند شتر آبستن است! منتظر باشید تا بزاید، آن وقت عوض شیر کاسه پر از خون و سم قاتل بدوشید، آنجاست که تباهکاران زیان مى برند؛ و آیندگان نتیجه تأسیسات شوم گذشتگان را مى فهمند، پس به فتنه و فساد دلخوش دارید و مطمئن باشید!
و مژده باد شما را به یک شمشیر تیز، و هرج و مرج دائمى و عمومى و استبداد ستمکاران، که غنایم و عایدات شما را خورده، و جمعیت شما را مانند گندم رسیده درو مى کنند. اکنون نتایج و آثار این کار شوم بر اینها نامعلوم است و چقدر بر اینها جاى حسرت است، آیا ما اهل بیت شما را مجبور سازیم! و حال آنکه شما خودتان قبول ندارید؟(29)
(الفاظ خطبه مشتمل بر کنایات و استعارات و شایان تفسیر و شرح است، خوانندگان به متن خطبه مراجعه کنند. ترجمه ما ترجمه آزاد بود).
و شاید شنوندگان سخنان فاطمه علیها السلام نمردند، تا قضیه حره را دیدند، که چگونه مدینه را سه روز قتل عام و 700 نفر از قریش و انصار و 80 نفر از صحابه پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله، و ده هزار نفر از سایر مردم را کشتند(30).
و در «تاریخ الخلفا» گوید که هزار دختر باکره را در آن قضیه بکارت برداشتند ....
گفتار حسن بن على علیه السلام
امام حسن علیه السلام وارد مسجد پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله شد، ابوبکر را روى منبر دید، صدا زد و فرمود: از جاى پدرم پایین بیا(31).
و امام حسین علیه السلام نیز با عمر چنین فرمود.
امام حسن علیه السلام روزى که بعد از شهادت پدرش منبر رفت فرمود: ما حزب غالب خدا و عترت رسول اکرم و اهل بیت پاک و پاکیزه او هستیم. پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله دو امانت سنگین میان امت به ودیعه گذارد: اول کتاب خدا، دوم ما اهل بیت، پس ما در تفسیر قرآن مرجع امت هستیم، ماییم که حقایق قرآن را از روى علم بیان مى کنیم، پس اوامر ما را اطاعت کنید! زیرا اطاعت ما بر شما واجب است، چونکه به طاعت خدا و رسولش مقرون است(32).
امام حسن علیه السلام در نامه اى که به معاویه نوشته مى فرماید:
«هنگامى که خدا پیامبر را از میان امت برداشت، عرب در جانشینى او نزاع کردند، قریش گفتند: ما اقرباى پیغمبر و وارث او هستیم، شما با ما در سلطنت وى نزاع نکنید، عرب سخن قریش را پذیرفتند و لکن قریش درباره ما انکار نمودند. آنچه را که عرب از آنها قبول کرده بود، افسوس که قریش انصاف را رعایت نکردند»(33).
اعتراض سلمان
سلمان در روز سقیفه فرمود: با پیرمردى بیعت کردید و از اهل بیت پیغمبر خطا رفتید. اگر خلافت را در آنها قرار مى دادید، احدى اختلاف نمى کرد، و زندگانى پرنعمت و آبرومندانه اى را داشتید. سپس گفت: «کردید و نکردید»(34).
نطق ابوذر
ابوذر در آن روز، در مدینه نبود و هنگامى که وارد مدینه شد و دید که ابوبکر خلیفه شده است، گفت: اسلحه را برداشتید، ولکن غلافش را بجا گذاشتید (یعنى خلافت را قبول کردید، و محلش را گم کردید). اگر این خلافت را در اهلبیت پیغمبر قرار مى دادید کسى مخالفت نمى کرد(35).
یعقوبى گوید: ابوذر در مسجد پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله سخنرانى کرد و گفت: محمد وارث علم آدم و فضایل پیامبران است، على وصى و وارث علوم پیغمبر اکرم است. اى امت سرگردان و حیران! اگر اشخاصى را مقدم مى داشتید که خدا مقدم کرده، و آنهایى را که خدا عقب انداخته است کنار مى گذاشتید و خلافت را در اهل بیت پیغمبر خود قرار مى دادید، نعمت از هر طرف به شما روى مى آورد، و کسى اختلاف نمى کرد(36).
یعقوبى در جلد دوم تاریخ خود (تاریخ یعقوبى) سخنان قیس را در مجلس بیعت معاویه روایت کرده است.
چنانکه تاریخ به ما نشان مى دهد: شیعه ها از کوشش خود در مواردى که شرایط ایجاب مى کرد و امکانات موجود اجازه مى داد فروگزار نکردند، بالاخص در روز شوراى شش نفرى خیلى تکاپو نمودند.
ابن ابى الحدید گوید: عمار در مسجد پیغمبر صلى الله علیه و آله به پاخاست و نطقى کرد. مردم از اطراف به او نهیب زدند که بنشین! تو را با خلافت چه کار؟ عمار نشست و مى گفت:شکر خدا را! همیشه طرفداران حق مظلوم بوده اند(37) .
معترضین، اصحاب پاک رسول خدا صلى الله علیه و آله
اولین افراد شیعه، که دور على علیه السلام را گرفته و با اکثریت مخالفت مى کردند، مردمان گمنام و نادان یا بوالهوس و هواپرست نبودند، بلکه عده اى از رجال بزرگ و معروف اسلامى بودند که در مکتب پیغمبر اکرم تربیت شده بودند، و همگى مردمى زاهد، عابد، دانشمند، سیاستمدار و فرزانه بودند، و تک تک آنها در تاریخ اسلامى خدمات و فداکارى هاى شگفتى دارند.
عمار، ابوذر، مقداد و سلمان، که ارکان شیعه محسوب مى شوند، مقام بس ارجمند و بلندى دارند.
ابونعیم اصبهانى در حلیةالأولیاء و خطیب در تاریخ بغداد و ابن عساکر در تاریخ خود و ابن الجوزى در صفوة الصفوة و حاکم در مستدرک، ج 3 و مسلم در صحیح خود و ابن اثیر در اسدالغابة و ابن حجر در اصابة و ابوعمر در استیعاب، در فضایل و کمالات اینها سخن گفته، و فضایل و کمالات زیادى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله درباره هر یک روایت کرده اند. تاریخ طبرى و کامل و یعقوبى و فتوح البلدان بلاذرى و فتوح الشام واقدى، و دیگر کتب تاریخ، مانند سیره ابن هشام و حلبى و زینى دحلان، در ضمن بیان فتوحات اسلامى، و جنگ هاى مسلمین، نام هر یک از این مردان پاک را با عظمت و تقدیس مى برند(38).
منبع: قسمت توضیحات کتاب شیعه، مذاکرات علامه طباطبایی با هانری کربن (لازم به ذکر است که قسمت توضیحات این کتاب نوشته سید هادی خسروشاهی و علی احمدی میانجی میباشد)
*********************************************************************************************************************************************************************************
پی نوشت ها به نقل از کتاب شیعه:
1. ینابیع المودة، ص 11، 156، 157، 222
2. همان
3. ابن ابى الحدید، ج 3، ص 283 و ینابیع المودة، ص 373
4. تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 137
5. کامل ابن اثیر، ج 3، ص 24 و 25
6. ابن ابى الحدید، ج 2، ص 18
7. تاریخ طبرى، ج 3، ص 288 و 289
8. الغدیر، ج 7، ص 79 و 80
9. ینابیع المودة، ص 226، 253
10. النصائح الکافیه، ص 111؛ ینابیع المودة، ص 111
11. ینابیع المودة، ص 111
12. الامامة و السیاسة، ج 2؛ ابن ابى الحدید، ج 2، ص 5
13. سیره ابن هشام، ج 4، ص 336؛ الغدیر، ج 7
14. سیره حلبیّه، ج 3، ص 394
15. سیره ابن هشام، ج 4، ص 338؛ طبرى، ج 2، ص 446، تاریخ الخلفاء، ص 45؛ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 124
16. کامل، ج 2، ص 126؛ طبرى، ج 2 ص 458 و 446؛ سیره حلبیّه، ج 3، ص 395؛ الامامة، ج 1، ص 6؛ ابن ابى الحدید، ج 2، ص 3
17. سیره ابن هشام، ج 4، ص 338؛ کامل، ج 2، ص 120، 121؛ یعقوبى، ج 2، ص 92
18. الامامة و السیاسة، ج 1، ص 12
19. یعقوبى، ج 2، ص 103؛ و ابن ابى الحدید، ج 2، ص 8
20. تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 140
21. یعقوبى، ج 2، ص 137
22. کامل ابن اثیر، ج 3، ص 24
23. البدایة، ج 5، ص 271؛ ابن ابى الحدید، ج 2، ص 191، 192؛ تاریخ طبرى، ج 2، ص 450
24. تاریخ طبرى، ج 2، ص 452 و 455
25. ابن ابى الحدید، ج 2، ص 2 و 20؛ الغدیر، ج 7
26. الامامة و السیاسة، ج 1، ص 12
27. الغدیر، ج 7، ابن ابى الحدید، ج 2، ص 5؛ الامامة و السیاسة، ج 1، ص 12 و 13
28. ابن ابى الحدید، ج 4؛ تذکره سبط، ابن الجوزى، ص 367؛ شافى، سید مرتضى
29. ابن ابى الحدید، ج 4، ص 87؛ احتجاج، طبرسى؛ معانى الأخبار و کشف الغمة؛ کتاب التعجب کراجکى؛ امالى، شیخ طوسى
30. الامامة، ج 1، ص 171- 181؛ تاریخ الخلفاء؛ ص 139؛ کامل، ج 4، ص 45- 48؛ طبرى و یعقوبى
31. ینابیع المودة، ط بمبئى، ص 255
32. مروج الذهب، در نقل کلمات آن حضرت؛ ینابیع المودة، ص 18 و 152
33. ابن ابى الحدید، ج 4، ص 9؛ کشف الغمة، نامه دیگرى نیز به همین مضمون در مقاتل الطالبین، ص 37، و شرح ابن ابى الحدید، ج 4، ص 12 نقل شده است
34. ابن ابى الحدید، ج 2، ص 17
35. همان، ج 2، ص 5
36. یعقوبى، ج 2، ص 148؛ ابن ابى الحدید، ج 1، ص 8 نظیر همین نطق را از ابوذر در «مسجدالحرام» نقل کرده اند. مسعودى در مروج الذهب، در بیان خلافت عثمان، و ابن ابى الحدید، ج 2 ص 400 و 412 و ج 3، ص 182 و یعقوبى، ج 2، ص 140 سخنان مقداد وعمار را نقل کرده اند؛ الغدیر، ج 1، ص 209، سخنان عمار را در میان جنگ صفیّن با عمرو بن العاص، و کلمات قیس بن سعد را با معاویه در مدینه و گفتارهاى ابن عباس و عبداللَّه بن جعفر را در مجلس معاویه نقل نموده اند
37. ابن ابى الحدید، ج 3، ص
- درخت موضوعات
- بدون موضوع
- اخلاق
- پیام آیات
-
خدا
- خدا
- هنگام نماز خود را در محضر خدا ببینیم
- تدبیر الهی و ارتباط آن با تقدیر بشر!!
- آیا خدا عادل است؟
- رابطه هدایت و ضلالت با عدالت
- هرگز وعده به آینده مده ، مگر با ان شاءالله
- خداوند در برابر عبادات بندگان ، شاکر است
- یاد خدا آرامش دلها
- بررسی عدالت خداوند در دو مسئله مهم
- مگر خدا به شکر ما نیاز دارد که ما را عذاب می کند؟
- به خدا نزدیک شو تا خدا هم به تو نزدیک شود
- خداوند به بندگانش چقدر تکلیف می دهد!
- چرا دنبال خداشناسی برویم؟
- خلوت شبانه با خدا؛ لازمه محبت به او
- چرا خداوند خالقی ندارد؟
- چگونه می توان اثبات کرد که قرآن کلام خدا است، نه سخن پیامبر؟ اعجاز قرآن در چیست؟
- چگونه محبوب خدا شویم؟
- رمضان ؛ ماه خداست
- نمی خواهم در امتحانات سخت خداوند شرکت کنم!!
- جایی که ثروت ها تقسیم می شود!!
- اثبات بی نهایت بودن خدا
- آزمایش به وسیله وفور نعمت!
- آیا نظم جهان دلیل بر مخلوق بودن جهان است؟
- برای تشکر از خدا باید چه کار کنیم؟
- نیایشی منسوب به ملاصدرا
- صفات خداوند
- تسبیح عمومی موجودات جهان
- آیا می دانید که عمل ریاکارانه مورد قبول پروردگار قرار نمی گیرد؟
- چگونه در نماز حظور قلب داشته باشیم؟
- کشف قدیمی ترین نسخه از قرآن کریم با قدمت 1200سال
- راهنمای راه بهشت
- چهار ذکر الهی در چهار حالت بحرانی
- نماز شب نشان عشق و محبت انسان به آفریدگار
- وقتی خدا همه جا هست قبله چه معنایی دارد؟
- (خداوند از انسان جه می خواهد؟!)
- برای کسی که خدا را قبول ندارد چه دلیلی بیاوریم؟
- گفتن بسم الله ضرر غذاها را از بین می برد
- یاد خدا و اهل بیت علیهم السلام
- ما چقدر .......
- دست تقدیر
- اثرات ایمان به خداوند در زندگی انسان
- علت امتحانهای خدا
- خدا هم توبه می کند!
- چرا خدا جوابم را نمی دهد؟
- آشتی با خدا
- حتما حکمت خداست...
- ادب حضور و احساس حضور
- قرآن به کسانى که فرشتگان را دختران خدا مى دانند چگونه پاسخ مى دهد؟
- چرایی خلقت انسان؟ چرا خداوند انسان را خلق کرد؟ حال که خلق کرد، چرا بهشت و جهنم را قرار د
- توسل، وسیله ای برای تقرب الهی!!
- من نیازی به خدا و عنایتش ندارم !!
- آیا خداوند را میتوان دوست محسوب کرد؟!
- چگونه خدا را ببینیم؟
- صفات جمال و جلال
-
انسان
- بدن انسان
- چگونه یاد مرگ باشیم ؟
- چگونه در جهنم های گناه گرفتار نشویم؟
- چگونه بهترین و سریعترین تصمیم ها را بگیریم؟
- چهار سوالی که در قیامت از انسان پرسیده می شود
- هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی!
- درمانی برای اعتیاد چشم!
- در نهی از منکر اگر مشکلات پیش آمد، چه کنیم؟
- سوال های خوب در خواستگاری خوب
- راههای جلوگیری از تکرار گناه
- 4عاملی که موجب اعتبار اعمال ماست!
- معیار زیبایی در انتخاب همسر از منظر اسلام
- دو شرط برای بهشتی شدن!
- وفای به عهد گناهان را می آمرزد!
- تجویز کار خوب ، فقط برای دیگران!!
- مراحل خانه تکانی دل و روح ما در نوروز!
- سن ازدواج ؟؟؟
- کسانی که دوان دوان به سمت جهنم می روند!!
- فرقه وهابیت تکفیری چگونه تبلیغ میکند؟
- شکستن مکرر توبه
- تکلیف دخترانی که موفق به ازدواج نمی شوند؟
- چرایی خلقت انسان؟ چرا خداوند انسان را خلق کرد؟ حال که خلق کرد، چرا بهشت و جهنم را قرار داد
- چگونه با نامحرم برخورد کنیم ؟
- پاداش ایستادگی در برابر نفس اماره
- قصه ی غم انگی لباس تنگ و حکم آن
- منتظر عواقب دل شکستن هایمان باشیم!!
- آیا می شود گاهی بنا به مصلحت دروغ گفت؟
- زیباترین الگوی " شوهرداری " برای یک "بانو"
- همچون آب زلال و جاری باشیم
- بهترین عمل برای جذب دل ها!
- رعایت حقوق معلم و شاگرد
- سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
- نماد تکریم معلم
- معجزه ای به نام کربلایی کاظم!
- مهمترین اعمال عیدغدیر
- ارزش واقعی انسان به چیست؟
- چرا باید 5 بار نماز بخوانیم؟!
- کاش بازهم در شلوغی حرم گم می شدم...
- ایمان بدون عمل ارزشی ندارد
- اگر می خواهید مشمول غفران الهی شوید بخوانید!!
- ثواب شرکت در تشییع جنازه!!!
- آسمانی ترین مهمانان روزه دار خدا
- شرطی مهم برای ورود به بهشت!
- هفتم تیر ماه ،سالروز شهادت دکتر بهشتی و....
- ترازوی اعمال در روز قیامت چگونه است؟
- تنوع طلبی انسان و هدف اصلی او
- برنامه ریزی و مدیریت زمان
- 7خصوصیت ویژه یک بانوی مسلمان
- مومنان ! نعمت های خدا مال شماست
- مهلتی که هرگز داده نمی شود!
- قبل از تصمیم گیری کلیک کنید
- تنها راه رسیدن به سربلندی
- راههای کسب آرامش در ایام امتحانات
- چگونگی تبدیل گناهان (سیئات) به حسنات
- راهکاری مفید برای خودسازی عملی جوانان
- دهه فجربر شمامبارک باد
- سرشت
- اهمیت داشتن برنامه در زندگی
- لقمه حرام کجا را می سوزاند؟
- اسرار وضو
- عوامل سلب توفیق نماز صبح و نماز شب
- دیدار اموات از بازماندگانشان
- چه کنیم تا ملائکه برایمان استغفار و طلب رحمت کنند؟
- چه کنم گناه نکنم؟
- تکلیف بعد از مرگ کسانی که خودکشی می کنند
- گناهی که بهتر از عبادت است !!
- دسته بندی زیبای انسانها از دیدگاه دکتر شریعتی
- برنامه ریزی در زندگی
- زندگی برنامه ریزی می خواهد
- قطار سریع السیر
- قرین بودن ملکوت برزخی انسان با او در برزخ
- فلسفه خواندن سوره حمد و توحید برای مردگان
- علت لعن کردن چیست؟
- دو حکایت ویک پند
- ادعای جراح معروف آمریکایی
- ماجرای چوپان راستگو
- سختی باید کشید
- چرا ما از مردن می ترسیم؟
- چگونه از قبر بیرون می آییم؟
- چگونگی بردگان دختران در روزگار قدیم و امروز
- آرامش محفوف در سختی هاست
- عاذت های بد را از خود دور کنیم
- خانواده و نقش آن در تربیت دینی فرزندان
- راهکارهایی برای مثبت اندیشی
- انسان عاقل کدام راه را انتخاب می کند ؟
- آیا می دانید علت گریز برخی از جوان ها از دین چیست ؟
- ﺭﻭﺯﯼ ﯾﮏ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺴﻨﺠﺪ
- نامه ای به خدا
- یه روز بارونی
- وقت نداریم!
- چرا زن بایدبه هنگام نماز حجاب داشته باشد؟
- انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟
- پوشیدن لباس سیاه در عزاداری، مستحب یا مکروه؟
- چرا مردگان را به خاک میسپاریم؟
- چگونه از فکر گناه رها شویم؟
- چرا امام خمینی رهبر انقلاب مردم ایران شد؟
- ارمغان های نماز اول وقت برای مومنان
- چرا اهل سنت برخلاف شیعه دست بسته نماز می خوانند؟
- پنج ندای قبر
- موقوفات عجیب و جالب
- سلام سید
- حاج آقا مجتبی تهرانی هنگام سال تحویل چه کار می کرد؟
- هر گناه یک استغفار می خواهد؟
- چرا در نماز حواس پرت هستیم ؟
- پرهیز از دنیا زدگی
- چگونه از خود انسان برتری بسازیم ؟
- گلواژه های عالی از انسان های عادی
- ماجرای چوپان و مشاور
- شب اول قبر به روایت شاهد زنده
- زندگینامه معلم اخلاق، حاج آقا مجتبی تهرانی
- معیارهای دوستان حقیقی
- فلسفه تحریم گوشت های حرام
-
امامان
- امامان وقرآن
- بهترین هدیه به امام زمان (عج)
- شهادت امیرمؤمنان (علیه السلام )
- تولد امام حسن (ع) مبارک باد
- تعریف ولایت فقیه از نظر مقام معظم رهبری
- چرا امام حسین علیه السلام به دنیا باز می گردد
- با این وجود چه نیازی به امام معصوم داریم؟
- آرامش جامعه حاصل نفس گرم امام بود
- رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام (2)
- رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام (1)
- مولود کعبه ، و فضیلتی به درخشندگی خورشید
- شهادت امام جعفر صادق (ع)
- دهم رجب خداوند جود و کرم را به خلق تمام کرد
- پیوند اهل بیت علیهم السلام و قرآن
- آیا شیعه امامت را موروثی می داند؟
- آیا بعد از ظهور ، همه مسلمان می شوند؟
- فاطمه معصومه علیهاالسلام ، و نقشه راهی برای زندگی
- معروف ترین آیه درشأن حضرت زهرا(علیهاالسلام)
- دهه فاطمیه دهه احیای حیا و حجاب
- چرا حضرت مهدی ظهور نمیکند؟
- چرا امام جعفر صادق (ع) را پایه گذار مذهب شیعه می نامند؟
- معصومه علیهاالسلام ، الگوی زیبای دفاع از حریم ولایت
- شرط بهره از امداد غیبی
- بررسی زیارت اربعین امام حسین (ع)
- تبریک اعیاد شعبانیه
- سالروز ولادت امام علی (ع) و روز پدر گرامی باد
- چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟
- توصیه های ائمه(علیهم السلام) برای گشت و گذارهای نوروزی!!
- ایام شهادت حضرت فاطمه (س)تسلیت باد
- شهادت جانگداز امام حسن عسکرى(ع)
- نحوه شهادت امام رضا علیه السّلام
- تسلیت رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)
- گریه بر رقیه با لعن بنی امیه
- ولادت حضرت معصومه (س)
- سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) بر همگان تسلیت باد
- ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
- جاودانگی قیام امام حسین (ع)
- ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه
- دوباره شور کربلا شعله زده به جون من
- عید غدیر مبارک
- میلاد نور مبارک
- ولادت، کودکی، دوران نوجوانی و جوانی امام رضا علیه السّلام
- اهمیت و آثار محبت به اهل بیت علیهم السلام
- میلاد امام حسن عسکری (ع)
- مهدی موعود
- ماه محرم
- نقش الگوی دینی در نظام تعلیم و تربیت و لزوم بهره مندی از فضایل معرفتی و معنوی
- مراتب امامت در زیارت عاشورا
- گریه حضرت آدم بر امام حسین (ع)
- سیدالشهدا،پدر امامان نه گانه
- امام حسین الگوی عمل (آزادگی)
- اربعین سالار شهیدان (یاحسین)
- الگوهای تربیت
- مهمترین فلسفه قیام عاشورا چیست ؟
- توصیف مرگ در کلام امیرالمومنان (ع)
- هدیه ای بهتر از کیمیا
- نقش دین و دینداری در کاهش جرم
- شجاعت امام حسین (ع) از رسول خدا (ص) به ارث رسیده
- درخت چنار الموت روز عاشورا خون می گرید
- ائمه معصومین علیهم السلام ؛ الکوهای موفقیت
- الگو بودن امام
- نظر رهبری درباره ی ویژگی های مجالس عزاداری در ماه محرم
- الگوگیری از امامان
- برکات زیارت شهدا
- یک عالمه قرینه
- سلام بر امام حسن (ع)
- امام و اعطای زندگی حقیقی
- زینب نامی که خداوند متعال آن را برگزید/ 3 وظیفه مهم عقیله بنیهاشم
- مقام امامت بالاتر است یا نبوت؟
- امیرالمومنین » تشیع ، مکتب محبت و عشق
- سنگی که میزبان سر امام حسین(ع) شد
- صورت امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه است وبا چه خصوصیات فردى ظهور مى کند؟
- چرا امام حسین علیه السلام با وجود علم به شهادتش به کربلا رفت و حتی خانواده اش را با خودش ه
- محرم
- اعمال نیمه شعبان
- امامت امام رضا (ع)
- سبب دوستی و محبت علی در دلها چیست؟
- یا ضامن آهو
- آیا می دانید چرا امام رضا(ع) فرمود مولودی بابرکتتر از حضرت جواد(ع) نیست؟
- آزمون سخت پیش روی حجر
- رقیه که بود
- زندگی بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س)
- مقام علمی فاطمه (س)
- امام خمینی الگوی ساده زیستی مسئولان نظام
- فاطمه (س) اسوه بانوان مومن
- فضایل امام جعفر صادق (ع)
- سیره رفتاری امام حسن عسکری (ع)
- آثار و برکات روزه در بیانات معصومین(علیهم السلام)
-
پیامبران
- آیا پیش از خلق حضرت آدم علیه السلام نیز انسانهایی می زیسته اند
- مهرورزی اهل بیت (علیهم السلام) در آیه مودت
- اعرابى و رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
- سالروز بعثت پیامبر اعظم (ص)منادی توحید و پیام آور صلح و دوستی مبارک باد
- پیامبری به رنگ خدا
- چرا پیامبردر چهل سالگی مبعوث شد؟
- معجزه اختصاص به پیامبران ندارد!
- چرا به پیامبر گرامی (امی) می گفتند؟
- بعثت پیامبر (صلّی الله و علیه و آله و سلّم)
- شش صد پیامبر برای هدایت یک قوم!
- تفاوت پیامبر با امام
- ما میراث خوار اشتباه پدر و مادرمان نیستیم!
- راههای شناخت پیامبران
- چرا سیره پیامبر (صلی الله علیه و اله)حجت است؟
- آیا پیامبر اسلام (ص) مسموم از دنیا رفت؟
- شق القمر
- آیا تمام کلمات و سخنان پیامبر اکرم (ص) وحى بوده است یا نه؟
- پیامدهای ناگوار چشم چرانی از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
- چرابرخی «صحّت قصة یوسف را در قرآن از محالات می دانند؟
- بعثت پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم)
- سیمای پیامبراعظم (ص) در قرآن
- راز ارائه الگو
- محمد رسول الله خاتم الانبیاء
- پیامبر رحلت یا شهادت؟
- اهمیت و فضیلت صلوات بر پیامبر اعظم (ص) و حیات جاودانه
- درباره وحی الهی
- 7خدمت بزرگ رسول الله (ص) به بشریت
- ماجرای معراج پیامبر (ص) به آسمان هفتم
- بهشت آدم کدام بهشت بود؟
-
دعا
- دلایل دعا کردن
- استجابت دعا
- آداب وشرایط دعا
- ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم"
- دعا
- آرزو: خواهش چیزى که دستیابى به آن محال یا دور از انتظار است
- نماز در مسیحیت
- شب نیمه شعبان هیچ دعایی رد نمی شود!
- عید سعید فطر عید طاعت و بندکی مبارک
- عرفه، رؤیایی است که به حقیقت میپیوندد
- فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب
-
زندگی
- کاستی ها
- کانون آرامش زندگی به روایت قرآن
- پیام انگیزشی
- بهار فاطمی زینت بخش سال 94،سال همدلی و همزبانی ملت و دولت مبارک باد
- نوروز از دیدگاه دین مبین اسلام
- ایام دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک باد
- چگونه به مطلوب دنیا و آخرت برسیم؟
- 5 راز برای برکت محصول!
- زندگی در عالم برزخ و قیامت چگونه است؟
- برای دنیا بی قرار، برای آخرت بی خیال !!
- آثار نظم در برنامه های دینی و دنیایی
- برای اصلاح فرد و جامعه چگونه انتقاد کنیم؟
- مواردی که نفقه واجب نیست!!
- آیا به تاخیر انداختن زمان مرگ امکان پذیر است؟
- فکرمان در مورد کسب روزی اشتباه است !!
- چگونه تفریح کنیم؟
- سه درس از یک دیوانه
- هفت نکته اساسی برای سال جدید
- بزرگترین مسئولیت ما در زندگی !!
- نوروز ، میراث فرهنگی
- فاطمیه ، نوروز و فرهنگ توانمند ایرانیان
- خانواده ام در بهشت!
- آیا می دانید ثواب صدقه دادن به فامیل نیازمند بیشتر است یا به دیگران؟
- آینده جهان از نظر اسلام
- چرا انسان همیشه باید به فکر آخرت باشد ،در حالی که دنیا و زندگی امری است که خداوند به ما عط
- چگونه به زندگی امیدوار باشیم ؟
- چرا باید در زندگی از الگو و سرمشق بهره بگیریم ؟
- از الفبای فارسی تا الفبای زندگی
- انتخاب راه درست در زندگی
- پاک ترین زندگی ، پاکیزه ترین مال
- شب چله ، شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
- فلسفه بلاها
-
شیطان
- شیطان
- چرا توبه شیطان پذیرفته نشد؟
- آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟
- چگونه بر افکار شیطانی خود پیروز شویم؟
- دامهای شیطان
- دامهای شیطان
- سوارکاری به سبک شیطان
- سخنرانی شیطان در پنج سکانس
- آیا می دانید؟؟؟
- جهاد اکبر
- آیا ابلیس اجبار می کند؟
- شیاطینی که در عید قربان باید سنگ بزنیم!
- شیطان دشمن قسم خورده انسان را بیشتر بشناسیم
- جوانان
- آخر الزمان
-
قرآن
- اعجاز قرآن و مسلمان شدن پرفسور نوویکوف
- " آداب روزه داری – احوال روزه داران "
- 4گام اساسی برای رفاقت با قرآن
- زکات در کنار نماز، نشانه جامعیت اسلام
- چگونه در محضر قرآن بنشینیم؟
- چرا قرآن کریم به زبان عربی و در عربستان نازل شد؟
- آثار گناهان
- پاسخ به شبهات قرآنی و....
- راهی برای فهم قرآن!!
- آیا هدایت قرآن برای متقین است و در این صورت آیا اشکال دور وارد نیست؟
- شب قدر
- پایان جهان از منظر قرآن
- آیا قرآن چند بار نازل شده است؟
- آیا در تفسیر قرآن کریم، دانستن شأن نزول نیز لازم است؟
- قرآن طرفدار آزادی اندیشه است
- قرآن دواست یا شفا؟
- یک هشدار جدی! این افراد هیچ گاه هدایت نمی شوند!
- هذا القرآن - ذلک القرآن
- شناسنامه سوره الرحمن
- خواص آیت الکرسی (حتما بخوانید)
- چرا قرآن به صورت تدریجی نازل شده است؟
- نخستین و مهم ترین نکته در بیان راز جاودانگی قرآن
- خط قرمزهای قرآنی
- 4آیه طلایی و نجات بخش قرآن
- فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین (ع)
- الگوپذیری از قرآن
- عظمت و فضیلت قرآن مجید از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)
- عامل رستگاری در قرآن
- نام های قرآن
- (وبالوالدین احسانا )
- آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا اینکه خانم ها در بهشت از حورالعین بهشتی بهره می
- هفت سین قرآن مجید
- بهار زیبایی آفرینش
- تَزویج نُفوس در هنگامه قیامت به چه معناست ؟
- چرا فرشته ها را نمی بینیم؟
- رازهای درمانی گوش دادن به قرآن
- امید بخشترین آیه
- "عشق واقعى "از نظر قرآن کریم چیست؟
- فرزندخواندگی در قانون قرآن
- چه دلیل قرآنی بر هماهنگی آیات قرآن وجود دارد؟
- تا قبل از ظهور، قیامت اتفاق نمیافتد
- سیر تکامل در بهشت!!
- علت انحطاط مسلمانان بعد از پیامبر اسلام(صلوات الله علیه)
- همجنس گرایی چه حکمی در قرآن دارد؟
- مقایسه ای بین معارف قرآن با تورات
- حجاب
-
آموزشی
- کلید نهایی سوالات آزمون سراسری سال 1393
- متن خداحافظی شبطان( قابل استفاده در دینی2 عوامل وموانع رشد-جایگاه بدکاران)
- نمونه سوال های امتحانی نیم سال اول - دین و زندگی4
- آزمون سراسری سال ٩۳ گروه انسانی (داخل کشور)
- ده گام اساسی در فرایند درس پژوهی
- سوالات تستی دین و زندگی سال سوم
- سوالات طلایی دین وزندگی 2نوبت دوم
- تطبیق آیات کتاب دین و زندگی (4) با اقسام توحید و شرک جهت اطلاع به داوطلبان کنکور
- نتایج توکل بر خدا ( قابل استفاده درس دینی2- اعتماد بر او)
- پرسش های امتحان های تشریحی
- نقش سیزده آبان در پایداری اسلام
- برنامه امتحانات نهایی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی بزرگسالان و داوطلبان آزاد
- برنامه امتحانات نهایی سال سوم متوسطه روزانه (سالی واحدی) بزرگسالان و داوطلبان آزاد
- ارزشیابی و 96 نکته مهم درباره ارزشیابی
- نکته های آموزشی درس دین زندگی4
- نمودار نکات دروس دین و زندگی پیش دانشگاهی
- 80 نکتهی درس و دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور
- آزمون سراسری سال ٩۳ گروه انسانی (خارج کشور)
- فلسفه نذری دادن در ایام محرم چیست؟
- تست های طبقه بندی شده موضوعی دینی2
- آرشیو کامل امتحانات نهایی پیش دانشگاهی ، درس معارف اسلامی
- جزوه خلاصه دین و زدگی3
- سوال های دین و زندگی 3 با پاسخ
- خلاصه دین و زندگی 4
- جزوه آموزشی جامع دین و زندگی 3
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی - درس های ۴ و5
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی- درس های ۷ و 8
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی - درس9
- اسلاید طراحی سوالات جهت استفاده همکاران گرامی
- راهکارهایی برای تمرکز حواس در هنگام مطالعه
- نمونه سوالات دین و زندگی4
- نمونه سوال های امتحانی نیم سال اول - دین و زندگی4
- کلید تصحیح و پاسخ تشریحی امتحان های نهایی سوم دبیرستان سال ٩۴
- سوال ها و پاسخ تشریحی درس دین و زندگی3 در امتحان های نهایی
- قرآن و تعلیمات دینی(۳)دین و زندگی و اصول عقاید۲
- نمونه سوالات کنکور
- تبریک
- پرسش های تشریحی حل شده ویژه ی دانش آموزان سال سوم دبیرستان به تفکیک دروس مختلف
- کاربرد ایمان
- کلینیک مجازی پرسش و پاسخ
- تست های طبقه بندی شده موضوعی
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- طرح درس
- بارم بندی
- بانک سوالات مفهومی
- بانک سوالات تستی کنکور
- پاسخ به شبهات
- تست های طبقه بندی شده موضوعی
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- معناى قضا و قدر چیست؟
- چگونگی برنامهریزی و مطالعه در ایام عید
- مصاحبه با نفرات برتر کنکور
- روشهای مختلف خلاصه نویسی
- آزمون تفسیر آنلاین
- نکات قابل توجه برای آمادگی در آزمونهای تستی
- انواع استرس کنکور
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- نمونه سوالات دین و زندگی پایه دهم
- دوازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس (دوره متوسطه نظری)
- نکته های آموزشی دین و زندگی ۴
- دوازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس (دوره متوسطه نظری)
- روش تدریس قرآن
- درسی
- آزمون آنلاین دین وزندگی(3)
- آزمون آنلاین دین و زندگی ۲(دوم دبیرستان)
- کلید تصحیح و پاسخ تشریحی امتحان های نهایی سوم دبیرستان سال95
- تستهای طبقه بندی شده دین و زندگی 2 درس 11تا16
- دعای«اللهمّ کن لولیّک» دعای سلامتی است نه دعای فرج
- نمونه سؤالات دین و زندگی پایه دهم شش درس اول
- فعالیت های انجام شده توسط دانش آموزان پایه دهم مربوط یه فعالیت پیشنهاد درس دوم دین و زندگی
- تحقیق انجام شده توسط دانش آموزان پایه دهم انسانی
- بارم بندی کتاب دین و زندگی دهم تجربی و انسانی
- بانک سوالات دین وزندگی دهم
- طرح درس سالانه دین و زندگی دهم تجربی - ریاضی
- طرح درس سالانه دین و زندگی دهم انسانی ،سوم و پیش دانشگاهی
- فایل راهنمای معلم کتاب دین و زندگی پایه دهم و بودجه بندی دین و زندگی دهم و سوم و پیش دان
- سه گام اساسی برای استفاده از روح و حقیقت نماز
- پرسش هایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4)
- دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری 1393
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید(۲) سال سوم رشته علوم ومعارف اسلامی - ش
- برنامه امتحانات نهایی
- پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در مورد دین و نماز
- دانلود پاورپوینت در زمینه موفقیت
- چه قسمتهایی از محل وضو باید خشک باشد؟
- احکام بازی و تفریح با شطرنج و پاسور
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی قرآن و تعلیمات دینی(۳)دین و زندگی-شهریور ۹۳
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی معارف اسلامی- دین و زندگی دورهی پیش دانشگاهی بزر
- مقالات صوتی
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلام
- سوال وراهنمای تصحیح امتحان نهایی درس فقه واصول دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی فلسفه و منطق سوم ادبیات - شهریور ۹۳
- تبریک سال تحصیلی جدید
- تنها بی نیاز مطلق در عالم
- "صراط مستقیم "دقیقا چیست!؟
- اقسام توحید
- توضیح برخی اصطلاحات درس دین وزندگی سال دوم
- لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی2
- راه اندازی و پشتیبانی کلینیک مجازی پرسش و پاسخ سؤالات دروس فلسفه و منطق
- 100سوال تشریحی دین و زندگی 1
- پیام آیات درس دین و زندگی سال اوّل دبیرستان ( 1391 )
- کلید اولیه سوالات آزمون سراسری سال 93
- مرجع پاورپوینت
- معرفی وبلاگ آموزشی و درسی
- بانک سؤالات تستی درس دین و زندگی
- اصول کنکوری در درس دین و زندگی
- آموزش تصویری توضیح المسائل
- پیام آیات و تفسیر آیات دین و زندگی 1و2و3و4 +خلاصه دروس و......
- لوح فشرده آموزش قرائت آیات و روش تدریس دین و زندگی 1
- روش مطالعه ی دین و زندگی برای کنکور
- سوالات امتحان نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس با ویرایش جدید
- دانلود ترتیل(قرائت) و تلاوت آیات کتاب دین و زندگی 1
- دانلود کتاب های دین وزندکی(1-2-3-4)
- دانلودنمونه هایی از پاورپوینت های درس دین و زندگی 1
- اندیشه و تحقیق دینی 3 چاپ 1391
- ترجمه منظوم آیات دینی 3
- سخنی درباره ی شادی و غم در غیر انسان
- برنامه ی عملیاتی گروه آموزشی دین و زندگی سال تحصیبلی 94-93
- سوال وراهنمای تصحیح امتحان نهایی درس فقه واصول دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی د
- دانلود آیات و سوالات
- پاسخ سوالات کتاب فلسفه سال سومَ چاپ جدید
- پاسخنامه کتاب فلسفه سوم انسانی چاپ 1393
- استحباب زیارت اربعین در روایات و گزارشهای تاریخی
- توحید در عبادت و توسل
- نرم افزارهای قرآنی دین و زندگی
- دانلودفایل های صوتی آموزش دین و زندگی دوم دبیرستان ویژه کنکوری ها
- دانلود نکات مهم و نمونه تست دین و زندگی 2
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی ۳- درس های ۱ تا ۵
- جزوه سوالات نهایی دین زندگی چهارم دبیرستان
- سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس به روز شده تا شهریور 93
- سوالات طبقه بندی شده دین و زندگی پیش دانشگاهی تا شهریور93
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی قرآن و تعلیمات دینی(3)دین و زندگی (و اصول عقاید2
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی معارف اسلامی- دین و زندگی دورهی پیش دانشگاهی بزرگسالان
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی- دی
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی فلسفه و منطق سوم ادبیات - دی ماه 93
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی پیش دانشگاهی- درس های ۱ تا ۳
- پدر امت پیامبر است؟آیه "ما کان ابا احد من رجالکم"با حدیث نبوی"انا و علی ابو
- نمونه سوالات تشریحی درس دین و زندگی پیش دانشگاهی
- جواب اندیشه تحقیق اول دبیرستان و سوم دبیرستان
- سوالات دین و زندگی 2
- ارتباط الکترونیکی با گروه الهیات استان
- نمونه سوالات مفهومی و تشریحی از دین وزندگی ( 1)
- معناى (عزت ) و مفاد آیه: (من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا)
- نمونه طرح درس دین و زندگی
- اصول تست زنی در کنکور و 295 نکته ی دین و زندگی کنکور
- جزوه جمع بندی دین و زندگی
- سوالات چند گزینه ای دین و زندگی سال اول
- بدون شرح
- بارم بندی جدید دین و زندگی 93-92
- راهنمای تدریس معلم
- چگونه دین و زندگی کنکور را مطالعه کنیم؟
- روش مطالعه درس به درس دین و زندگی پیش دانشگاهی1
- از آیات قرآن تا آیات طبیعت
- چگونه خودمان را برای درس دین و زندگی کنکور آماده کنیم؟
- بایدها و نبایدهای شب کنکور
- مذهبی
-
مناسبتها
- هفته بسیج مبارک
- شعار سال
- تسلیت شهادت جانگداز امیر مومنان علی(ع)
- میلاد مبارک
- حلول ماه رمضان بر شما مبارک
- بدون شرح
- تبریک عید
- عید مبعث مبارک باد
- ماه رجب
- ماه رجب
- یا مقلب القلوب و الابصار.....
- اربعین حسینی تسلیت باد
- تسلیت
- مسلمانان عیدتان مبارک
- میلاد مبارک
- 17ربیع الاول، میلاد دو نور مقدس
- انا انزلناه فی لیله القدر
- سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه (س) تسلیت باد
- میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق (ع)مبارکباد
- ایام شهادت پیامبر اکرم ( ص ) , امام حسن مجتبی ( ع ) و امام رضا ( ع ) تسلیت باد .
- عید مبارک
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
بایدها و نبایدهای شب کنکور
۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱ -
عید مبارک
۰۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶ -
تسلیت شهادت جانگداز امیر مومنان علی(ع)
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹ -
میلاد مبارک
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸ -
حلول ماه رمضان بر شما مبارک
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر