نماد تکریم معلم
نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم در انسان » نماد تکریم معلم | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸ | ۱ دیدگاه
نماد تکریم معلم
روز معلم نماد احترامی است که اسلام، پیشوایان دین و انقلاب اسلامی برای دانش آموز و معلم قایل اند. این سنت اجتماعی - فرهنگی پسندیده است که دست کم در یک روز از سال و گاه، در یک هفته، توجه آحاد جامعه و مراکز علمی و نهادهای کشور را به سوی این موضوع جلب می کند. انسان به طور طبیعی، درمعرض فراموشی است و این نامگذاری ها عنوانی را در اندیشه ها زنده می کند مردم از آثار و برکات آن بهره مند می شوند.
در فرهنگ اسلامی، نام معلم جایگاهی بس والا دارد و در درجه ی نخست، خدای متعال این ویژگی را به خویش اختصاص داده است؛ آنجا که می فرماید: اقرَا وَ رَبُّک الاکرَمُ الَّذی عَلَّمَ بِالقَلَمِ عَلَّمَ الانسانَ ما لَم یعلَم؛ «بخوان و پروردگارت ارجمندترین است؛ خدایی که با قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را می دانست، بیاموخت» یا الرَّحمَنُ عَلَّمَ القُرآنَ فاعل علِّم خداست؛ پروردگاری که به انسان آموخت آنچه را نمی دانست؛ یعنی منشا همه ی دانسته های ما حق تعالی است. اوست که زمینه ی دانش و معرفت را برایمان فراهم کرده و برخی امور را به گونه ی مستقیم و بدون واسطه به ما آموخته است. همه می دانیم که روزی ما دست خداست؛ انّ الله هو الرزّاق؛ ولی این روزی ها از راه اسباب و ادواتی به ما می رسد؛ خورشید می تابد؛ آب دریا گرم می شود؛ بخار می گردد؛ ابر تشکیل می شود و سپس باران می بارد و موجب رویش دانه ها می شود و بدین سان، غلات، حبوبات و میوه ها به دست ما می رسد:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
نماد تکریم معلم
روز معلم نماد احترامی است که اسلام، پیشوایان دین و انقلاب اسلامی برای دانش آموز و معلم قایل اند. این سنت اجتماعی - فرهنگی پسندیده است که دست کم در یک روز از سال و گاه، در یک هفته، توجه آحاد جامعه و مراکز علمی و نهادهای کشور را به سوی این موضوع جلب می کند. انسان به طور طبیعی، درمعرض فراموشی است و این نامگذاری ها عنوانی را در اندیشه ها زنده می کند مردم از آثار و برکات آن بهره مند می شوند.
در فرهنگ اسلامی، نام معلم جایگاهی بس والا دارد و در درجه ی نخست، خدای متعال این ویژگی را به خویش اختصاص داده است؛ آنجا که می فرماید: اقرَا وَ رَبُّک الاکرَمُ الَّذی عَلَّمَ بِالقَلَمِ عَلَّمَ الانسانَ ما لَم یعلَم؛ «بخوان و پروردگارت ارجمندترین است؛ خدایی که با قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را می دانست، بیاموخت» یا الرَّحمَنُ عَلَّمَ القُرآنَ فاعل علِّم خداست؛ پروردگاری که به انسان آموخت آنچه را نمی دانست؛ یعنی منشا همه ی دانسته های ما حق تعالی است. اوست که زمینه ی دانش و معرفت را برایمان فراهم کرده و برخی امور را به گونه ی مستقیم و بدون واسطه به ما آموخته است. همه می دانیم که روزی ما دست خداست؛ انّ الله هو الرزّاق؛ ولی این روزی ها از راه اسباب و ادواتی به ما می رسد؛ خورشید می تابد؛ آب دریا گرم می شود؛ بخار می گردد؛ ابر تشکیل می شود و سپس باران می بارد و موجب رویش دانه ها می شود و بدین سان، غلات، حبوبات و میوه ها به دست ما می رسد:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
کسی که می خواهد نانی به کف آورد، باید زحمت بکشد تا بهای آن را به دست آورد. اینها یک جور روزی است که از راه های گوناگون و پس از پیمودن مراحلی طبیعی و اکتسابی، به ما اختصاص می یابد؛ اما یک بار، خداوند برای مریم، وقتی دراتاقش سرگرم عبادت بود، روزی فرستاد. همچنین حضرت عیسی، به تقاضای حواریون، ازخدا خواست یک سفره آسمانی نازل کند تا آنها از آن برکت تناول کنند و دعایش برآورده شد.
در زمینه ی علم و معرفت نیز این گونه است؛ انسان با استاد یا کتاب، مطالبی را می آموزد که شخصی دیگر آن را تدوین یا ابداع کرده است. البته چگونگی فراگیری، به ظاهر وابسته به استاد و دانشمندان علوم معارف است؛ ولی خداوند این ظرفیت، توانایی و خلاقیت را در ذهن و نهاد آنان به ودیعه نهاده تا دراختیار تشنگان دانش قرار دهند؛ ولی گاه خداوند بدون واسطه، برخی را دانشور و صاحب معلومات می سازد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نه درسی خواند و نه چیزی می نوشت. قران می فرماید: وَما کُنتَ تَتلُو مِن قَبلِهِ مِن کتابٍ و لا تَخُطُّهُ بِیمیِنِک اِذاً لارتابَش المُبطِلُونَ؛ «تو پیش از قرآن، هیچ کتابی را نمی خواندی و به دست خویش، کتابی نمی نوشتی. اگر چنان بود، اهل باطل به شک می افتادند».
بنابراین دانش دو گونه است و معلم هر دو خداست؛ ولی یکی با چندین واسطه، و دیگری بدون واسطه. برخی دانش ها بدون واسطه، موجب سعادت انسان می گردد و برخی دیگر با واسطه. سعادت ها، گاه موقت اند و حداکثر تا زمان مرگ آدمی پایدارند؛ مانند تشکیل خانواده ای خوب، زندگی راحت و محبوبیت اجتماعی. اما سعادتی ارزشمند است که در روح انسان باقی بماند. ایمان به خدا، اعتقاد درست، اندیشه عالی و معرفت و بصیرت عمیق، بدون واسطه سعادت آفرین اند. البته همه ی آنان که برای پیشرفت دانش می کوشند، شایسته احترام اند؛ ولی دانشی که با راه حق و مسیر توحید، نبوت و امامت فاصله دارد و واسطه های زیادی را می پیماید، آسیب زا می شود و ممکن است به جای آنکه جامعه ای را از سعادت، آرامش و امنیت برخوردارسازد، هزاران انسان بی گناه را از بین ببرد؛ مانند اختراع بمب اتم.
این مقدمات بیان شد تا به مسئله ی اصلی بپردازیم؛ چرا سالروز شهادت مطهری روز معلم نامیده شد؟برای اینکه دانش اوبا دیگران تفاوت داشت. معارفی که او از راه تدریس، سخنرانی و نوشتار به آگاهی مردم می رسانید، به طور مستقیم، در سعادت انسان ها موثر بود. او دانسته های خویش را از قرآن و سنت و فرهنگ اهل بیت آموخته بود.
دانشی که مطهری به ما آموخت و با کتاب هایش، همچنان به ما می آموزد، در روح تحول ایجاد می کند، انسان را دین شناس، خدا باور و حق جو می گرداند و به او یاد آور می شود که خویش را برای یک زندگی جاوید مهیا سازد؛ حیاتی بس مهم تر و پایدار تر از زندگی دنیوی. کسی که می خواهد به آن سرای گام نهد، نباید دست خالی باشد و خدای ناکرده، پرونده ای تباه برای خویش تنظیم کند. استاد مطهری به علاقه مندان آموخت که سعادت ابدی آرامش دنیوی را نیز تأمین می کند. بدین سان، چنین شخصیتی که افکار و معارفش تا عمق روح و دل و وجدان ما نفوذ کرده و برایمان سعادتی پایدار و همه جانبه به ارمغان آورده است، حقش بیشتر از معلمان علوم و فنون دنیایی است؛ دانش هایی که به کمک آنها، حداکثر می توانیم دردنیا راحت تر و با آسایش بیشتری زندگی کنیم.
امروزه، حتی دانشمندان غربی اعتراف کرده اند که فناوری ها و محصولات تمدن جدید، چون باایمان، عاطفه و عدالت فاصله دارد، پیامدهایی ناگوار به دنبال آورده است و خانواده ها در کشورهای توسعه یافته ی صنعتی و مدرن، به لحاظ کم رنگ شدن روابط عاطفی، دچار مشکلات بسیاری شده اند. البته اگر این دانش ها با ایمان و خدا باوری همراه شوند، رشد بهتری خواهند کرد و از چنین آفت هایی در امان خواهند بود. به هر روی، دانش در اسلام، به خودی خود، ارزشمند و شایسته احترام است؛ ولی ارزش تمام علوم و معلمان رشته های علمی، با هم یکسان نیست. شهید مطهری، افزون بر معلمی، مربی هم بود. او در روح وجان انسان ها تأثیر می گذاشت و ایمان آنان را تقویت می کرد و در معاشرت ها و رفت و آمدها، افراد را به حیاط الهی و معنوی فرا می خواند. افراد بسیاری، در اثر ارتباط با او، مسیر زندگی خود را دگرگون کرده اند و در راه تعالی و پیشرفت معنوی گام نهاده اند. بنابراین باید بر پایه ی فرهنگ اسلامی، در ارزش گذاری برای علوم و معلمان دقت کنیم و آفرین بگوییم به کسانی که سالروز شهادت استاد مطهری را روز معلم نامیده اند تا همگان را با نماد معلمی آشنا کنند که نخست، محور معلوماتش دانش خدادادی بی واسطه، یعنی قرآن و سنت است؛ دوم، تأثیر دانش در سعادت انسان، بی واسطه و موجب آسایش و آرامش روحی و روانی و خوشبختی ابدی انسان هاست، و سوم، مربی افراد است. مطلبی که این گونه معلمان می آموزند، تنها انتقال یک مفهوم به ذهن نیست، بلکه در روح و روان تأثیر می گذارد و به زندگی انسان جهت می دهد. با مطالعه کتاب ها و مقالات ایشان، صفا و نورانیتی در وجود خواننده هویدا می شود که دلش می خواهد همنشین خوبان و پاکان شود و کاری کند که ذخیره ای برای آخرتش باشد و به جامعه و مردم خیر برساند. آموزه های اینان، تنها انتقال مفاهیم نیست، بلکه اثری آموزنده، ارزنده و موثر بر روح و روان انسان می نهند و مسیر زندگی خواننده را به سوی خیر، سعادت و قرب الهی سوق می دهد.
یک درس آموزنده
شهید مطهری در یکی از سفرهایش به عتبات، با یکی از بندگان شایسته خدا ملاقاتی داشت و درباره ی نماز، حضور قلب و خشوع در حال نماز، سخن به میان آورده بود. واز آن مرد بزرگ، یک توصیه ی اخلاقی یا دستورالعمل برای افزایش حضور قلب در نماز درخواست کرده بود، آن مرد بزرگ از ایشان پرسیده بود: شما برای حضور قلب در نماز، چه می کنید؟مرحوم آقای مطهری پاسخ داده بودند: عالمان و بزرگان توصیه می کنند برای افزایش توجه و حضور قلب در نماز، هر آیه ای که می خوانید یا هر ذکری که برزبان جاری می سازید، در آغاز، معنایش را تصور کنید و همراه این توجه، آیه را بخوانید و ذکر بگویید.
آن بزرگ فرموده بود: شما در نماز، به مفاهیم توجه دارید، یعنی به معانی که در ذهن شما شکل می گیرد، پس چه وقت به خداوند توجه می کنید؟! ما که توفیق همین را هم نداریم؛ ولی شهید مطهری که این توفیق را داشت، از آن سؤال دریافت که چقدر عقب است؛ عمری زحمت کشیده و تمرین کرده بود تا بتواند به معانی و مفاهیم توجه کند، اما توجه به مفاهیم ذهنی تا توجه به خدای متعال خیلی فرق دارد!
شهید مطهری در زمره ی استادانی بود که همت والایی داشتند. اوبه لحاظ قیافه ی فیزیکی با امثال من و شما تفاوت چندانی نداشت؛ ولی به لحاظ مراتب ایمان، معرفت و قرب خدا، بسیار با ما متفاوت بود. اگر بخواهیم به راستی مبلغ دین، مروج قرآن و نشر دهنده ی فرهنگ اهل بیت باشیم، باید محکمات قرآن را که همه می فهمند و نیازی به تفسیر، تبیین، تاویلات متون و... ندارند، درست به کار گیریم.
در حوزه و دانشگاه
وقتی در سال 1331 شمسی به قم آمدم، سطوح عالی کفایه و مانند آن را می خواندم و استاد مطهری همان سال از قم به تهران رفته بود. آشنایی بنده با شهید مطهری بیشتر در زمینه ی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و حواشی او بر آن شکل گرفته بود. این اثر تازه به چاپ رسیده و مورد توجه طلاب جوان قرار گرفته بود.
علاقه ی ما به استاد از همین جا آغاز شد و پس از آشنایی ورفت و آمد با علامه طباطبایی، استاد مطهری را نیز در آنجا ملاقات می کردیم. وی گاه در مباحثه های گوناگون یا جلسات شب های پنج شنبه و جمعه شرکت می کرد. در سال های نخست، البته ارتباط زیادی برقرار نشد؛ به دلیل اینکه بیشتر فرصت آن شهید در دانشگاه سپری می شد و ما نیز سرگرم تحصیل در حوزه بودیم. از هنگام آغاز نهضت روحانیت، به رهبری امام خمینی قدس سره که حرکت های اجتماعی و سیاسی در حوزه و دانشگاه و سایر قشرهای مردم شکل گرفت، ارتباط ما با شهید مطهری بیشتر شد. گاه، در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و موضوعات دینی، نشست هایی داشتیم و از رهنمودها تجربیات آن اندیشمند وارسته بهره می گرفتیم و این تا زمان شهادت وی ادامه داشت.
شهید مطهری، به اقتضای روحانی بودنش، علاقه مندان را در حوزه، دانشگاه و جامعه، با مسائل دینی و پرورش های مذهبی آگاه می ساخت؛ معارف دینی را تبیین می کرد؛ و به موازات این حرکت اعتقادی - تربیتی، از فرهنگ اسلامی، در برابر یورش های فرهنگی دفاع می کرد. وی در فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز حضوری فعال داشت؛ ولی در درجه ی نخست، کارشناس دین بود. سخنرانی در مجامع دینی و نشست های خصوصی، تدریس در دانشگاه وحوزه، همه و همه، به دلیل اهتمام بسیار او به نشر فرهنگ اسلام و دفاع از مبانی آن بود. به حق، باید گفت مطهری از معدود افرادی است که ضرورت این موضوع را به خوبی دریافت و با تمام وجود، برای پیشرفت آن کوشید.
استاد فلسفه
برای بررسی نقش استاد شهید مرتضی مطهری در فلسفه نوین اسلامی، باید به وضع فلسفه در کشورهای اسلامی و به ویژه ایران، پیش از فعالیت های علمی ایشان و پس از آن، نگاهی اجمالی بیفکنیم تا تفاوت حاصل شده و تأثیر او در این تحول، روشن گردد.
با تأسف باید گفت، فلسفه در جوامع اسلامی، چنان که باید رشد نکرده بود و نزدیک سه قرن پیاپی، یعنی از زمان ملا صدرا به بعد، حکمت اسلامی راه رکود می پیمود. اکنون در پی آن نیستیم که عوامل تنزل فکری و علمی را توضیح دهیم؛ ولی به دلیل این واقعیت اسف بار، نیازهای فلسفی معاصر پاسخ داده نمی شد. از آغاز پیدایش فلسفه در میان مسلمانان، باروری این شاخه از دانش به دست مشاهیر اسلامی صورت گرفت که از سرچشمه های قرآن و عترت بهره گرفته بودند و مباحث اعتقادی، همواره به کمک این براهین فلسفی تبیین، و اشکالات پاسخ داده می شد. شهید مطهری در برخی نوشته های خویش، به این نکته اشاره کرده است که متکلمان مسلمان چه نقش مهمی در پیشبرد فلسفه ی اسلامی ایفا کرده اند. حق نیز همین است؛ زیرا مردمی که به باورهای خویش اهمیت می دهند و می دانند همه چیز در پرتو اعتقاد شکل می گیرد، باید می کوشیدند فلسفه را در خدمت به بنیان های عقیدتی به کار گیرند. متأسفانه در قرون اخیر، این کار انجام نشد. با تشریف فرمایی علامه طباطبایی رحمه الله به قم، ایشان به این خلا در حوزه علمیه پی برد و با ژرف نگری و دوراندیشی، وظیفه ی الهی خویش دانست که مباحث فلسفی را برای بیان مباحث کلامی و اعتقادی به کار گیرد. وی به دفاع ازعقاید اسلامی و جهان بینی الهی و پاسخگویی به شبهات مکتب های بشری همت گماشت و افرادی چون شهید مطهری را برای این برنامه تربیت کرد. به راستی آن شهید ژرف نگر بهترین بهره ها را دراین شاخه از علوم اسلامی، از محضر علامه برد و حتی در همان قدم های نخستین، مددکار علامه بود و در شکوفایی این نهال پربار، سهم به سزایی داشت. نمونه این فعالیت و نتیجه اش کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است که پاورقی های محققانه و روشنگرانه مطهری که بسیار بیشتر از حجم متن کتاب است، درک مطالب آن را آسان ساخته است.
مطهری اشتیاق بسیار به پیشرفت این کار، یعنی تحول فلسفه اسلامی برای پاسخگویی به مشکلات فکری و کلامی داشت و در این زمینه، احساس مسئولیت می کرد و از هیچ تلاشی رویگردان نبود؛ زیرا می خواست این مباحث ژرف و پیچیده آن چنان روشن شود که طبقات میانه جامعه بتوانند از آنها بهره گیرند. این کتاب که نگارش متن و پاورقی های آن از سال 1331 شمسی آغاز شد، همچنان از بهترین آثار برای پاسخگویی به شبهه های مادی گرایان است. البته این نخستین اثر بود و آنان که صلاحیت کار را داشتند، محصول خوبی عرضه کردند. اکنون لازم است افرادی تواناو مسلط بکوشند این کتاب را تکمیل کنند. هر وقت احساس کنیم کاری پایان یافته و نیاز بر طرف شده، ابتدای رکورد، جمود و خمودی است. هیچ گاه نباید مسائل فلسفه اسلامی، به ویژه در زمینه ی پاسخگویی به شبهه های افراد و مکاتب گوناگون را پایان یافته بدانیم، بلکه همواره باید در این اندیشه باشیم که این کار را بارورتر کنیم و قدم های بلندتر و استوارتری در این راستا برداریم.
پیشگام احیای حکمت اسلامی
آری؛ مهم ترین بُعد شخصیت استاد مطهری، بعد فلسفی ایشان بود و در این راه زحماتی بسیار کشید. او هم از جهت تحصیل و هم به لحاظ تدریس و تحقیق، در پیدایش، احیا، شکوفایی و گسترش این رشته از معارف اسلامی در سطوح گوناگون، نقش ارزنده ای را عهده دار بود. برای اینکه ارزش تلاش این متفکر را در این راستا درک کنیم، باید توضیحی دهیم:
اصولاً فلسفه در همه جوامع دانشی دشوار شناخته شده است؛ یعنی دارای مفاهیم دقیق و ظریفی است که تمامی افراد به آسانی نمی توانند درک کنند و فهم درست آن به ذوق و استعدادی ویژه نیاز دارد. همین جهت کافی است تا جویندگان فلسفه کم شوند و شماری اندک در پی فراگیری آن باشند؛ در بین همین افراد نیز شمار افرادی که می خواهند مباحث آن را ژرف یابی کنند، بسیار ناچیز است. نکته دیگر اینکه بیش از هر علم دیگر، واژه های مشترک و مشابه در فلسفه وجود دارد؛ به طوری که امکان دارد یک لفظ با معانی مختلفی به کار رود که حتی در ظاهر امر بین آنها تضاد باشد و درنقطه مقابل هم قرار گیرند. این مطالب که هر مفهومی حکم ویژه ای دارد، برای کسانی که از مباحث حکمت آگاهی درستی ندارند، چنین توهمی را به وجود می آورد که بین کلمات فیلسوفان تناقض وجود دارد و در جایی، برای اثبات مفهومی از اصطلاحی استفاده می کنند، اما در عرصه دیگر آن را نقض می نمایند. اتفاقاً این توهم از قرون پیش، برای اشخاص بزرگی چون غزالی به وجود آمده بود. او حتی کتابی به نام تهافت الفلاسفه را به نگارش در آورده، که به زعم خودش تناقض گفته های فیلسوفان را درآن تدوین کرده است. از سوی دیگر، این تشابه اصلاحات موجب می شود کسانی که به معنای دقیق فلسفی این مفاهیم آشنا نیستند، آنها را بر مبنای عرفی اش حمل، و خیال کنند این کلمات همان معنای رایج عرفی را در فلسفه دارد؛ و آن وقت نتیجه بگیرند فلان مطلب فلسفی با دیانت و مباحث اعتقادی و کلامی مخالفت دارد. این اشتراک اصطلاحات موجب می شود بسیاری از افراد متعهد نیز چنین برداشت نمایند که مطالب فلسفی با مبانی دینی در تباین است و با یک تردید و حتی بدبینی به فلسفه بنگرند و این گونه نگرش از رویکرد عده ای دیگر به فلسفه می کاهد.
به علاوه این علم همچون دانش های دیگر مراحل مختلفی را گذرانیده است و مکتب های گوناگونی داشته و دارد. بنابراین مسائل فلسفی از دیدگاه مکاتب مختلف، راه های گوناگون و پاسخ های متفاوت خواهد داشت و تعدد نظریات به طور طبیعی در نظر عده ای، برخی را غیر صحیح و نادرست جلوه می دهد. البته آرای باطل هم در بین دیدگاه های گوناگون دیده می شود. این روند و وجود اختلاف نظرهای بسیار، برای عده ای این نتیجه گیری را به وجود می آورد که اصولاً مسائل فلسفی به طور یقینی قابل حل نخواهند بود؛ پس چرا ما بیهوده و بی جهت وقت خودمان را صرف این مسائل لاینحل کنیم. این هم وجه دیگری است که مشتریان معلومات فلسفی را کاهش می دهد.
نکته دیگر اینکه در اروپا پس از رنسانس، علوم تجربی کم کم رواج بیشتری یافت و باعث پیدایش اختراعات، فناوری و صنایعی شد که در زندگی انسان دها تحولی چشمگیر به وجود آورد و برای بهبود رفاه فردی و اجتماعی و موثر بود. این مسئله موجب شد که توجه دانشمندان به علوم طبیعی معطوف شود و چنین استنتاجی شکل گیرد که علوم فلسفی به اصطلاح تجریدی و انتزاعی هستند و قابل تجربه و محک زنی نمی باشند. بنابراین در اثر گسترش علوم طبیعی، بسیاری از آثار فیلسوفان سابق باطل شد. برای نمونه وقتی نظریه افلاک نه گانه -در فلکیات قدیم مطرح بود که زمین مرکز عالم است و خورشید به دورآن می چرخد -باطل شد، افرادی فکر کردند دیگر آرای فلسفی هم به همین نحو و غیر قابل اعتماد است. این عامل نیز از گرایش به فلسفه کاست.
در دوران اخیر مکتب های مادی که مایه های فلسفی محکم و استواری نداشتند و بیشتر در زمینه های سیاسی و اجتماعی کار می کردند، برای آنکه حریف خود را خلع سلاح کنند و حریف در میدان نبرد ایدئولوژیک دست خالی باشد، تبلیغاتی به راه انداختند که اساساً فلسفه یک عامل رکود و بی تحرکی است و با تلاش های مبارزاتی و قیام های مردمی و جنبش های خودجوش مناسبتی ندارد و کسانی که می خواهند در عرصه های سیاسی و مبارزه با استکبار و استبداد گام بردارند باید فلسفه را به کناری نهند.
متأسفانه این تبلیغات در قشر وسیعی از جامعه ما اثر گذاشت و حتی گویندگان و نویسندگان دلسوز و متعهدی که واقعاً می خواستند برای اسلام و تقویت نهضت اسلامی کار کنند، نا آگاهانه در گفته ها و نوشته های خویش، گاه و بی گاه به فلسفه حمله کردند؛ ولی کسانی در این میان بودند که چون صخره های استواری در برابر این توفان ها ایستادند و باور داشتند که فلسفه برای تبیین مباحث کلامی و اثبات بنیان های اعتقادی و دفاع از باورهای دینی و الهی ضرورت دارد. با توجه به این مشکلات بسیار، اهمیت نقش آن کسانی که در این شرایط آشفته و طاقت فرسا اقدام به احیای فلسفه اسلامی کردند، روشن می شود.
اینها، تیرهای اتهامات و حتی ملامت ها و سرزنش های دوستان وآشنایان را به جان و دل پذیرا شدند و فلسفه را از سقوط و ویرانی نجات دادند. از جمله این افراد که در خط مقدم قرار گرفت و به چنین عرصه ی آشفته ای گام نهاد تا ابهام ها را بزداید و اوضاع را در این جهت مهیا سازد و برهان های فلسفی را برای تقویت مبانی دینی به کار گیرد، شهید آیت الله مطهری بود.
ایشان مطالعات وسیع، دقت فکری، ریزبینی و موشکافی در حل مسائل فلسفی وبه کارگیری این دانش در گره گشایی از معضلات کلامی و پاسخ به پرسش های فکری و اعتقادی داشت. در واقع می توان او را پیش گام پرتلاش احیای فلسفه ی اسلامی نامید.
شهید مطهری به خوبی درک کرده بود که اگر مسائل فلسفی و به طور کلی معارف دینی در فضای حوزه ها محدود بماند، دیریا زود جامعه با یک خلا فکری و ایدئولوژیک روبه رو می شود و به همین دلیل کوشید دانشجویان، به ویژه آنهایی را که در آینده نقش مهمی عهده دار خواهند بود، با این مسائل آشنا کند و نسل تحصیل کرده را با تشویق و برخودهای صمیمی به سوی تفکر اسلامی راغب سازد.
فهم پذیر کردن فلسفه
شهید مطهری علاوه بر آنکه برای احیای فلسفه ی اسلامی در حوزه و دانشگاه کوشش فراوانی کرد، کوشید در چگونگی مباحث، تحولاتی پدید آورد و با بیانی قابل فهم، پیچیدگی های مباحث را برطرف کند و فلسفه را از آن شیوه های قدیمی به قالب های بدیع و ابتکاری منتقل سازد؛ یعنی محتوا همان بود که علمای سلف و مشاهیر گذشته مطرح کرده اند، ولی وی و استادش علامه طباطبایی به تدریس فلسفه سنتی بسنده نکردند، بلکه با همکاری عده ای دیگر از اهل فضل، حکمت اسلامی را در یک قالب جدید و طرحی نو عرضه کردند که متناسب با نیازهای عصر و پاسخگوی شبهات مادی گرایان و اهل الحاد بود. باید اعتراف کرد که شهید مطهری فلسفه اسلامی را وارد مرحله ی نوینی کرد. این تلاش در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و سایر دروس و نوشته های مطهری که به حکمت و فلسفه اختصاص دارد قابل مشاهده است.
در آثار وی شکل و شیوه عرضه مطالب با آن روش های سنتی تفاوتی آشکار دارد؛ به گونه ای که برای خواننده قابل استفاده است و به خوبی می تواند از محتویات آنها سر در بیاورد؛ البته خواننده ای که زمینه ای دراین باره داشته و ظرفیت های لازم برای فهم مباحث فکری و حکمی را به دست آورده باشد. علاوه بر شیوه ی نوین و تلاش برای ساده نویسی و قابل فهم کردن مضامین، برخی مسائل در آثار این شهید مطرح شده که قبلا در کتاب های فلسفی مطرح نبوده است؛ برای نمونه مفاهیم اعتباری برای نخستین بار در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم طرح شده است. از اینها که بگذریم شهید مطهری بر خلاف سبک قدما، موضوعات فلسفی را به زبان عربی تدوین نکرده که تنها عده ای خاص از آن استفاده کنند؛ یعنی حتی المقدور کوشیده برای طرح مطالب اززبان فارسی سلیس و روان بهره گیرد تا شمار بیشتری از خوانندگان بتوانند از آن بهره ببرند. این نیز گامی است برای بیرون آوردن فلسفه از حوزه محدود و محصور متخصصین و فیلسوفان و گسترش این بخش ازعلوم اسلامی در سطح جامعه. و به همین دلیل نسل جوان علاقه مند به موضوعات فلسفی به راحتی می تواند به این نوشته ها مراجعه، و نیازخویش را با مطالعه آنها برآورده کند. هرچقدر که زمان می گذرد، اهمیت نوشته های شهید مطهری برای دانش پژوهان حوزه و دانشگاه روشن تر می شود و بیشتر و بهتر از این کتاب ها استقبال می کنند و برای بهتر شناختن حقایق اسلام و مجهز شدن به سلاح های فکری و مهیا شدن برای دفاع از اعتقادات، محصولات استاد مطهری را ماخذ و مرجع آگاهی های خود قرار می دهند.
- درخت موضوعات
- بدون موضوع
- اخلاق
- پیام آیات
-
خدا
- خدا
- هنگام نماز خود را در محضر خدا ببینیم
- تدبیر الهی و ارتباط آن با تقدیر بشر!!
- آیا خدا عادل است؟
- رابطه هدایت و ضلالت با عدالت
- هرگز وعده به آینده مده ، مگر با ان شاءالله
- خداوند در برابر عبادات بندگان ، شاکر است
- یاد خدا آرامش دلها
- بررسی عدالت خداوند در دو مسئله مهم
- مگر خدا به شکر ما نیاز دارد که ما را عذاب می کند؟
- به خدا نزدیک شو تا خدا هم به تو نزدیک شود
- خداوند به بندگانش چقدر تکلیف می دهد!
- چرا دنبال خداشناسی برویم؟
- خلوت شبانه با خدا؛ لازمه محبت به او
- چرا خداوند خالقی ندارد؟
- چگونه می توان اثبات کرد که قرآن کلام خدا است، نه سخن پیامبر؟ اعجاز قرآن در چیست؟
- چگونه محبوب خدا شویم؟
- رمضان ؛ ماه خداست
- نمی خواهم در امتحانات سخت خداوند شرکت کنم!!
- جایی که ثروت ها تقسیم می شود!!
- اثبات بی نهایت بودن خدا
- آزمایش به وسیله وفور نعمت!
- آیا نظم جهان دلیل بر مخلوق بودن جهان است؟
- برای تشکر از خدا باید چه کار کنیم؟
- نیایشی منسوب به ملاصدرا
- صفات خداوند
- تسبیح عمومی موجودات جهان
- آیا می دانید که عمل ریاکارانه مورد قبول پروردگار قرار نمی گیرد؟
- چگونه در نماز حظور قلب داشته باشیم؟
- کشف قدیمی ترین نسخه از قرآن کریم با قدمت 1200سال
- راهنمای راه بهشت
- چهار ذکر الهی در چهار حالت بحرانی
- نماز شب نشان عشق و محبت انسان به آفریدگار
- وقتی خدا همه جا هست قبله چه معنایی دارد؟
- (خداوند از انسان جه می خواهد؟!)
- برای کسی که خدا را قبول ندارد چه دلیلی بیاوریم؟
- گفتن بسم الله ضرر غذاها را از بین می برد
- یاد خدا و اهل بیت علیهم السلام
- ما چقدر .......
- دست تقدیر
- اثرات ایمان به خداوند در زندگی انسان
- علت امتحانهای خدا
- خدا هم توبه می کند!
- چرا خدا جوابم را نمی دهد؟
- آشتی با خدا
- حتما حکمت خداست...
- ادب حضور و احساس حضور
- قرآن به کسانى که فرشتگان را دختران خدا مى دانند چگونه پاسخ مى دهد؟
- چرایی خلقت انسان؟ چرا خداوند انسان را خلق کرد؟ حال که خلق کرد، چرا بهشت و جهنم را قرار د
- توسل، وسیله ای برای تقرب الهی!!
- من نیازی به خدا و عنایتش ندارم !!
- آیا خداوند را میتوان دوست محسوب کرد؟!
- چگونه خدا را ببینیم؟
- صفات جمال و جلال
-
انسان
- بدن انسان
- چگونه یاد مرگ باشیم ؟
- چگونه در جهنم های گناه گرفتار نشویم؟
- چگونه بهترین و سریعترین تصمیم ها را بگیریم؟
- چهار سوالی که در قیامت از انسان پرسیده می شود
- هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی!
- درمانی برای اعتیاد چشم!
- در نهی از منکر اگر مشکلات پیش آمد، چه کنیم؟
- سوال های خوب در خواستگاری خوب
- راههای جلوگیری از تکرار گناه
- 4عاملی که موجب اعتبار اعمال ماست!
- معیار زیبایی در انتخاب همسر از منظر اسلام
- دو شرط برای بهشتی شدن!
- وفای به عهد گناهان را می آمرزد!
- تجویز کار خوب ، فقط برای دیگران!!
- مراحل خانه تکانی دل و روح ما در نوروز!
- سن ازدواج ؟؟؟
- کسانی که دوان دوان به سمت جهنم می روند!!
- فرقه وهابیت تکفیری چگونه تبلیغ میکند؟
- شکستن مکرر توبه
- تکلیف دخترانی که موفق به ازدواج نمی شوند؟
- چرایی خلقت انسان؟ چرا خداوند انسان را خلق کرد؟ حال که خلق کرد، چرا بهشت و جهنم را قرار داد
- چگونه با نامحرم برخورد کنیم ؟
- پاداش ایستادگی در برابر نفس اماره
- قصه ی غم انگی لباس تنگ و حکم آن
- منتظر عواقب دل شکستن هایمان باشیم!!
- آیا می شود گاهی بنا به مصلحت دروغ گفت؟
- زیباترین الگوی " شوهرداری " برای یک "بانو"
- همچون آب زلال و جاری باشیم
- بهترین عمل برای جذب دل ها!
- رعایت حقوق معلم و شاگرد
- سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
- نماد تکریم معلم
- معجزه ای به نام کربلایی کاظم!
- مهمترین اعمال عیدغدیر
- ارزش واقعی انسان به چیست؟
- چرا باید 5 بار نماز بخوانیم؟!
- کاش بازهم در شلوغی حرم گم می شدم...
- ایمان بدون عمل ارزشی ندارد
- اگر می خواهید مشمول غفران الهی شوید بخوانید!!
- ثواب شرکت در تشییع جنازه!!!
- آسمانی ترین مهمانان روزه دار خدا
- شرطی مهم برای ورود به بهشت!
- هفتم تیر ماه ،سالروز شهادت دکتر بهشتی و....
- ترازوی اعمال در روز قیامت چگونه است؟
- تنوع طلبی انسان و هدف اصلی او
- برنامه ریزی و مدیریت زمان
- 7خصوصیت ویژه یک بانوی مسلمان
- مومنان ! نعمت های خدا مال شماست
- مهلتی که هرگز داده نمی شود!
- قبل از تصمیم گیری کلیک کنید
- تنها راه رسیدن به سربلندی
- راههای کسب آرامش در ایام امتحانات
- چگونگی تبدیل گناهان (سیئات) به حسنات
- راهکاری مفید برای خودسازی عملی جوانان
- دهه فجربر شمامبارک باد
- سرشت
- اهمیت داشتن برنامه در زندگی
- لقمه حرام کجا را می سوزاند؟
- اسرار وضو
- عوامل سلب توفیق نماز صبح و نماز شب
- دیدار اموات از بازماندگانشان
- چه کنیم تا ملائکه برایمان استغفار و طلب رحمت کنند؟
- چه کنم گناه نکنم؟
- تکلیف بعد از مرگ کسانی که خودکشی می کنند
- گناهی که بهتر از عبادت است !!
- دسته بندی زیبای انسانها از دیدگاه دکتر شریعتی
- برنامه ریزی در زندگی
- زندگی برنامه ریزی می خواهد
- قطار سریع السیر
- قرین بودن ملکوت برزخی انسان با او در برزخ
- فلسفه خواندن سوره حمد و توحید برای مردگان
- علت لعن کردن چیست؟
- دو حکایت ویک پند
- ادعای جراح معروف آمریکایی
- ماجرای چوپان راستگو
- سختی باید کشید
- چرا ما از مردن می ترسیم؟
- چگونه از قبر بیرون می آییم؟
- چگونگی بردگان دختران در روزگار قدیم و امروز
- آرامش محفوف در سختی هاست
- عاذت های بد را از خود دور کنیم
- خانواده و نقش آن در تربیت دینی فرزندان
- راهکارهایی برای مثبت اندیشی
- انسان عاقل کدام راه را انتخاب می کند ؟
- آیا می دانید علت گریز برخی از جوان ها از دین چیست ؟
- ﺭﻭﺯﯼ ﯾﮏ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺴﻨﺠﺪ
- نامه ای به خدا
- یه روز بارونی
- وقت نداریم!
- چرا زن بایدبه هنگام نماز حجاب داشته باشد؟
- انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟
- پوشیدن لباس سیاه در عزاداری، مستحب یا مکروه؟
- چرا مردگان را به خاک میسپاریم؟
- چگونه از فکر گناه رها شویم؟
- چرا امام خمینی رهبر انقلاب مردم ایران شد؟
- ارمغان های نماز اول وقت برای مومنان
- چرا اهل سنت برخلاف شیعه دست بسته نماز می خوانند؟
- پنج ندای قبر
- موقوفات عجیب و جالب
- سلام سید
- حاج آقا مجتبی تهرانی هنگام سال تحویل چه کار می کرد؟
- هر گناه یک استغفار می خواهد؟
- چرا در نماز حواس پرت هستیم ؟
- پرهیز از دنیا زدگی
- چگونه از خود انسان برتری بسازیم ؟
- گلواژه های عالی از انسان های عادی
- ماجرای چوپان و مشاور
- شب اول قبر به روایت شاهد زنده
- زندگینامه معلم اخلاق، حاج آقا مجتبی تهرانی
- معیارهای دوستان حقیقی
- فلسفه تحریم گوشت های حرام
-
امامان
- امامان وقرآن
- بهترین هدیه به امام زمان (عج)
- شهادت امیرمؤمنان (علیه السلام )
- تولد امام حسن (ع) مبارک باد
- تعریف ولایت فقیه از نظر مقام معظم رهبری
- چرا امام حسین علیه السلام به دنیا باز می گردد
- با این وجود چه نیازی به امام معصوم داریم؟
- آرامش جامعه حاصل نفس گرم امام بود
- رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام (2)
- رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام (1)
- مولود کعبه ، و فضیلتی به درخشندگی خورشید
- شهادت امام جعفر صادق (ع)
- دهم رجب خداوند جود و کرم را به خلق تمام کرد
- پیوند اهل بیت علیهم السلام و قرآن
- آیا شیعه امامت را موروثی می داند؟
- آیا بعد از ظهور ، همه مسلمان می شوند؟
- فاطمه معصومه علیهاالسلام ، و نقشه راهی برای زندگی
- معروف ترین آیه درشأن حضرت زهرا(علیهاالسلام)
- دهه فاطمیه دهه احیای حیا و حجاب
- چرا حضرت مهدی ظهور نمیکند؟
- چرا امام جعفر صادق (ع) را پایه گذار مذهب شیعه می نامند؟
- معصومه علیهاالسلام ، الگوی زیبای دفاع از حریم ولایت
- شرط بهره از امداد غیبی
- بررسی زیارت اربعین امام حسین (ع)
- تبریک اعیاد شعبانیه
- سالروز ولادت امام علی (ع) و روز پدر گرامی باد
- چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟
- توصیه های ائمه(علیهم السلام) برای گشت و گذارهای نوروزی!!
- ایام شهادت حضرت فاطمه (س)تسلیت باد
- شهادت جانگداز امام حسن عسکرى(ع)
- نحوه شهادت امام رضا علیه السّلام
- تسلیت رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)
- گریه بر رقیه با لعن بنی امیه
- ولادت حضرت معصومه (س)
- سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) بر همگان تسلیت باد
- ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
- جاودانگی قیام امام حسین (ع)
- ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه
- دوباره شور کربلا شعله زده به جون من
- عید غدیر مبارک
- میلاد نور مبارک
- ولادت، کودکی، دوران نوجوانی و جوانی امام رضا علیه السّلام
- اهمیت و آثار محبت به اهل بیت علیهم السلام
- میلاد امام حسن عسکری (ع)
- مهدی موعود
- ماه محرم
- نقش الگوی دینی در نظام تعلیم و تربیت و لزوم بهره مندی از فضایل معرفتی و معنوی
- مراتب امامت در زیارت عاشورا
- گریه حضرت آدم بر امام حسین (ع)
- سیدالشهدا،پدر امامان نه گانه
- امام حسین الگوی عمل (آزادگی)
- اربعین سالار شهیدان (یاحسین)
- الگوهای تربیت
- مهمترین فلسفه قیام عاشورا چیست ؟
- توصیف مرگ در کلام امیرالمومنان (ع)
- هدیه ای بهتر از کیمیا
- نقش دین و دینداری در کاهش جرم
- شجاعت امام حسین (ع) از رسول خدا (ص) به ارث رسیده
- درخت چنار الموت روز عاشورا خون می گرید
- ائمه معصومین علیهم السلام ؛ الکوهای موفقیت
- الگو بودن امام
- نظر رهبری درباره ی ویژگی های مجالس عزاداری در ماه محرم
- الگوگیری از امامان
- برکات زیارت شهدا
- یک عالمه قرینه
- سلام بر امام حسن (ع)
- امام و اعطای زندگی حقیقی
- زینب نامی که خداوند متعال آن را برگزید/ 3 وظیفه مهم عقیله بنیهاشم
- مقام امامت بالاتر است یا نبوت؟
- امیرالمومنین » تشیع ، مکتب محبت و عشق
- سنگی که میزبان سر امام حسین(ع) شد
- صورت امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه است وبا چه خصوصیات فردى ظهور مى کند؟
- چرا امام حسین علیه السلام با وجود علم به شهادتش به کربلا رفت و حتی خانواده اش را با خودش ه
- محرم
- اعمال نیمه شعبان
- امامت امام رضا (ع)
- سبب دوستی و محبت علی در دلها چیست؟
- یا ضامن آهو
- آیا می دانید چرا امام رضا(ع) فرمود مولودی بابرکتتر از حضرت جواد(ع) نیست؟
- آزمون سخت پیش روی حجر
- رقیه که بود
- زندگی بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س)
- مقام علمی فاطمه (س)
- امام خمینی الگوی ساده زیستی مسئولان نظام
- فاطمه (س) اسوه بانوان مومن
- فضایل امام جعفر صادق (ع)
- سیره رفتاری امام حسن عسکری (ع)
- آثار و برکات روزه در بیانات معصومین(علیهم السلام)
-
پیامبران
- آیا پیش از خلق حضرت آدم علیه السلام نیز انسانهایی می زیسته اند
- مهرورزی اهل بیت (علیهم السلام) در آیه مودت
- اعرابى و رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
- سالروز بعثت پیامبر اعظم (ص)منادی توحید و پیام آور صلح و دوستی مبارک باد
- پیامبری به رنگ خدا
- چرا پیامبردر چهل سالگی مبعوث شد؟
- معجزه اختصاص به پیامبران ندارد!
- چرا به پیامبر گرامی (امی) می گفتند؟
- بعثت پیامبر (صلّی الله و علیه و آله و سلّم)
- شش صد پیامبر برای هدایت یک قوم!
- تفاوت پیامبر با امام
- ما میراث خوار اشتباه پدر و مادرمان نیستیم!
- راههای شناخت پیامبران
- چرا سیره پیامبر (صلی الله علیه و اله)حجت است؟
- آیا پیامبر اسلام (ص) مسموم از دنیا رفت؟
- شق القمر
- آیا تمام کلمات و سخنان پیامبر اکرم (ص) وحى بوده است یا نه؟
- پیامدهای ناگوار چشم چرانی از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
- چرابرخی «صحّت قصة یوسف را در قرآن از محالات می دانند؟
- بعثت پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم)
- سیمای پیامبراعظم (ص) در قرآن
- راز ارائه الگو
- محمد رسول الله خاتم الانبیاء
- پیامبر رحلت یا شهادت؟
- اهمیت و فضیلت صلوات بر پیامبر اعظم (ص) و حیات جاودانه
- درباره وحی الهی
- 7خدمت بزرگ رسول الله (ص) به بشریت
- ماجرای معراج پیامبر (ص) به آسمان هفتم
- بهشت آدم کدام بهشت بود؟
-
دعا
- دلایل دعا کردن
- استجابت دعا
- آداب وشرایط دعا
- ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم"
- دعا
- آرزو: خواهش چیزى که دستیابى به آن محال یا دور از انتظار است
- نماز در مسیحیت
- شب نیمه شعبان هیچ دعایی رد نمی شود!
- عید سعید فطر عید طاعت و بندکی مبارک
- عرفه، رؤیایی است که به حقیقت میپیوندد
- فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب
-
زندگی
- کاستی ها
- کانون آرامش زندگی به روایت قرآن
- پیام انگیزشی
- بهار فاطمی زینت بخش سال 94،سال همدلی و همزبانی ملت و دولت مبارک باد
- نوروز از دیدگاه دین مبین اسلام
- ایام دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک باد
- چگونه به مطلوب دنیا و آخرت برسیم؟
- 5 راز برای برکت محصول!
- زندگی در عالم برزخ و قیامت چگونه است؟
- برای دنیا بی قرار، برای آخرت بی خیال !!
- آثار نظم در برنامه های دینی و دنیایی
- برای اصلاح فرد و جامعه چگونه انتقاد کنیم؟
- مواردی که نفقه واجب نیست!!
- آیا به تاخیر انداختن زمان مرگ امکان پذیر است؟
- فکرمان در مورد کسب روزی اشتباه است !!
- چگونه تفریح کنیم؟
- سه درس از یک دیوانه
- هفت نکته اساسی برای سال جدید
- بزرگترین مسئولیت ما در زندگی !!
- نوروز ، میراث فرهنگی
- فاطمیه ، نوروز و فرهنگ توانمند ایرانیان
- خانواده ام در بهشت!
- آیا می دانید ثواب صدقه دادن به فامیل نیازمند بیشتر است یا به دیگران؟
- آینده جهان از نظر اسلام
- چرا انسان همیشه باید به فکر آخرت باشد ،در حالی که دنیا و زندگی امری است که خداوند به ما عط
- چگونه به زندگی امیدوار باشیم ؟
- چرا باید در زندگی از الگو و سرمشق بهره بگیریم ؟
- از الفبای فارسی تا الفبای زندگی
- انتخاب راه درست در زندگی
- پاک ترین زندگی ، پاکیزه ترین مال
- شب چله ، شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
- فلسفه بلاها
-
شیطان
- شیطان
- چرا توبه شیطان پذیرفته نشد؟
- آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟
- چگونه بر افکار شیطانی خود پیروز شویم؟
- دامهای شیطان
- دامهای شیطان
- سوارکاری به سبک شیطان
- سخنرانی شیطان در پنج سکانس
- آیا می دانید؟؟؟
- جهاد اکبر
- آیا ابلیس اجبار می کند؟
- شیاطینی که در عید قربان باید سنگ بزنیم!
- شیطان دشمن قسم خورده انسان را بیشتر بشناسیم
- جوانان
- آخر الزمان
-
قرآن
- اعجاز قرآن و مسلمان شدن پرفسور نوویکوف
- " آداب روزه داری – احوال روزه داران "
- 4گام اساسی برای رفاقت با قرآن
- زکات در کنار نماز، نشانه جامعیت اسلام
- چگونه در محضر قرآن بنشینیم؟
- چرا قرآن کریم به زبان عربی و در عربستان نازل شد؟
- آثار گناهان
- پاسخ به شبهات قرآنی و....
- راهی برای فهم قرآن!!
- آیا هدایت قرآن برای متقین است و در این صورت آیا اشکال دور وارد نیست؟
- شب قدر
- پایان جهان از منظر قرآن
- آیا قرآن چند بار نازل شده است؟
- آیا در تفسیر قرآن کریم، دانستن شأن نزول نیز لازم است؟
- قرآن طرفدار آزادی اندیشه است
- قرآن دواست یا شفا؟
- یک هشدار جدی! این افراد هیچ گاه هدایت نمی شوند!
- هذا القرآن - ذلک القرآن
- شناسنامه سوره الرحمن
- خواص آیت الکرسی (حتما بخوانید)
- چرا قرآن به صورت تدریجی نازل شده است؟
- نخستین و مهم ترین نکته در بیان راز جاودانگی قرآن
- خط قرمزهای قرآنی
- 4آیه طلایی و نجات بخش قرآن
- فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین (ع)
- الگوپذیری از قرآن
- عظمت و فضیلت قرآن مجید از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)
- عامل رستگاری در قرآن
- نام های قرآن
- (وبالوالدین احسانا )
- آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا اینکه خانم ها در بهشت از حورالعین بهشتی بهره می
- هفت سین قرآن مجید
- بهار زیبایی آفرینش
- تَزویج نُفوس در هنگامه قیامت به چه معناست ؟
- چرا فرشته ها را نمی بینیم؟
- رازهای درمانی گوش دادن به قرآن
- امید بخشترین آیه
- "عشق واقعى "از نظر قرآن کریم چیست؟
- فرزندخواندگی در قانون قرآن
- چه دلیل قرآنی بر هماهنگی آیات قرآن وجود دارد؟
- تا قبل از ظهور، قیامت اتفاق نمیافتد
- سیر تکامل در بهشت!!
- علت انحطاط مسلمانان بعد از پیامبر اسلام(صلوات الله علیه)
- همجنس گرایی چه حکمی در قرآن دارد؟
- مقایسه ای بین معارف قرآن با تورات
- حجاب
-
آموزشی
- کلید نهایی سوالات آزمون سراسری سال 1393
- متن خداحافظی شبطان( قابل استفاده در دینی2 عوامل وموانع رشد-جایگاه بدکاران)
- نمونه سوال های امتحانی نیم سال اول - دین و زندگی4
- آزمون سراسری سال ٩۳ گروه انسانی (داخل کشور)
- ده گام اساسی در فرایند درس پژوهی
- سوالات تستی دین و زندگی سال سوم
- سوالات طلایی دین وزندگی 2نوبت دوم
- تطبیق آیات کتاب دین و زندگی (4) با اقسام توحید و شرک جهت اطلاع به داوطلبان کنکور
- نتایج توکل بر خدا ( قابل استفاده درس دینی2- اعتماد بر او)
- پرسش های امتحان های تشریحی
- نقش سیزده آبان در پایداری اسلام
- برنامه امتحانات نهایی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی بزرگسالان و داوطلبان آزاد
- برنامه امتحانات نهایی سال سوم متوسطه روزانه (سالی واحدی) بزرگسالان و داوطلبان آزاد
- ارزشیابی و 96 نکته مهم درباره ارزشیابی
- نکته های آموزشی درس دین زندگی4
- نمودار نکات دروس دین و زندگی پیش دانشگاهی
- 80 نکتهی درس و دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور
- آزمون سراسری سال ٩۳ گروه انسانی (خارج کشور)
- فلسفه نذری دادن در ایام محرم چیست؟
- تست های طبقه بندی شده موضوعی دینی2
- آرشیو کامل امتحانات نهایی پیش دانشگاهی ، درس معارف اسلامی
- جزوه خلاصه دین و زدگی3
- سوال های دین و زندگی 3 با پاسخ
- خلاصه دین و زندگی 4
- جزوه آموزشی جامع دین و زندگی 3
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی - درس های ۴ و5
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی- درس های ۷ و 8
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی - درس9
- اسلاید طراحی سوالات جهت استفاده همکاران گرامی
- راهکارهایی برای تمرکز حواس در هنگام مطالعه
- نمونه سوالات دین و زندگی4
- نمونه سوال های امتحانی نیم سال اول - دین و زندگی4
- کلید تصحیح و پاسخ تشریحی امتحان های نهایی سوم دبیرستان سال ٩۴
- سوال ها و پاسخ تشریحی درس دین و زندگی3 در امتحان های نهایی
- قرآن و تعلیمات دینی(۳)دین و زندگی و اصول عقاید۲
- نمونه سوالات کنکور
- تبریک
- پرسش های تشریحی حل شده ویژه ی دانش آموزان سال سوم دبیرستان به تفکیک دروس مختلف
- کاربرد ایمان
- کلینیک مجازی پرسش و پاسخ
- تست های طبقه بندی شده موضوعی
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- طرح درس
- بارم بندی
- بانک سوالات مفهومی
- بانک سوالات تستی کنکور
- پاسخ به شبهات
- تست های طبقه بندی شده موضوعی
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- معناى قضا و قدر چیست؟
- چگونگی برنامهریزی و مطالعه در ایام عید
- مصاحبه با نفرات برتر کنکور
- روشهای مختلف خلاصه نویسی
- آزمون تفسیر آنلاین
- نکات قابل توجه برای آمادگی در آزمونهای تستی
- انواع استرس کنکور
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- نمونه سوالات دین و زندگی پایه دهم
- دوازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس (دوره متوسطه نظری)
- نکته های آموزشی دین و زندگی ۴
- دوازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس (دوره متوسطه نظری)
- روش تدریس قرآن
- درسی
- آزمون آنلاین دین وزندگی(3)
- آزمون آنلاین دین و زندگی ۲(دوم دبیرستان)
- کلید تصحیح و پاسخ تشریحی امتحان های نهایی سوم دبیرستان سال95
- تستهای طبقه بندی شده دین و زندگی 2 درس 11تا16
- دعای«اللهمّ کن لولیّک» دعای سلامتی است نه دعای فرج
- نمونه سؤالات دین و زندگی پایه دهم شش درس اول
- فعالیت های انجام شده توسط دانش آموزان پایه دهم مربوط یه فعالیت پیشنهاد درس دوم دین و زندگی
- تحقیق انجام شده توسط دانش آموزان پایه دهم انسانی
- بارم بندی کتاب دین و زندگی دهم تجربی و انسانی
- بانک سوالات دین وزندگی دهم
- طرح درس سالانه دین و زندگی دهم تجربی - ریاضی
- طرح درس سالانه دین و زندگی دهم انسانی ،سوم و پیش دانشگاهی
- فایل راهنمای معلم کتاب دین و زندگی پایه دهم و بودجه بندی دین و زندگی دهم و سوم و پیش دان
- سه گام اساسی برای استفاده از روح و حقیقت نماز
- پرسش هایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4)
- دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری 1393
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید(۲) سال سوم رشته علوم ومعارف اسلامی - ش
- برنامه امتحانات نهایی
- پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در مورد دین و نماز
- دانلود پاورپوینت در زمینه موفقیت
- چه قسمتهایی از محل وضو باید خشک باشد؟
- احکام بازی و تفریح با شطرنج و پاسور
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی قرآن و تعلیمات دینی(۳)دین و زندگی-شهریور ۹۳
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی معارف اسلامی- دین و زندگی دورهی پیش دانشگاهی بزر
- مقالات صوتی
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلام
- سوال وراهنمای تصحیح امتحان نهایی درس فقه واصول دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی فلسفه و منطق سوم ادبیات - شهریور ۹۳
- تبریک سال تحصیلی جدید
- تنها بی نیاز مطلق در عالم
- "صراط مستقیم "دقیقا چیست!؟
- اقسام توحید
- توضیح برخی اصطلاحات درس دین وزندگی سال دوم
- لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی2
- راه اندازی و پشتیبانی کلینیک مجازی پرسش و پاسخ سؤالات دروس فلسفه و منطق
- 100سوال تشریحی دین و زندگی 1
- پیام آیات درس دین و زندگی سال اوّل دبیرستان ( 1391 )
- کلید اولیه سوالات آزمون سراسری سال 93
- مرجع پاورپوینت
- معرفی وبلاگ آموزشی و درسی
- بانک سؤالات تستی درس دین و زندگی
- اصول کنکوری در درس دین و زندگی
- آموزش تصویری توضیح المسائل
- پیام آیات و تفسیر آیات دین و زندگی 1و2و3و4 +خلاصه دروس و......
- لوح فشرده آموزش قرائت آیات و روش تدریس دین و زندگی 1
- روش مطالعه ی دین و زندگی برای کنکور
- سوالات امتحان نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس با ویرایش جدید
- دانلود ترتیل(قرائت) و تلاوت آیات کتاب دین و زندگی 1
- دانلود کتاب های دین وزندکی(1-2-3-4)
- دانلودنمونه هایی از پاورپوینت های درس دین و زندگی 1
- اندیشه و تحقیق دینی 3 چاپ 1391
- ترجمه منظوم آیات دینی 3
- سخنی درباره ی شادی و غم در غیر انسان
- برنامه ی عملیاتی گروه آموزشی دین و زندگی سال تحصیبلی 94-93
- سوال وراهنمای تصحیح امتحان نهایی درس فقه واصول دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی د
- دانلود آیات و سوالات
- پاسخ سوالات کتاب فلسفه سال سومَ چاپ جدید
- پاسخنامه کتاب فلسفه سوم انسانی چاپ 1393
- استحباب زیارت اربعین در روایات و گزارشهای تاریخی
- توحید در عبادت و توسل
- نرم افزارهای قرآنی دین و زندگی
- دانلودفایل های صوتی آموزش دین و زندگی دوم دبیرستان ویژه کنکوری ها
- دانلود نکات مهم و نمونه تست دین و زندگی 2
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی ۳- درس های ۱ تا ۵
- جزوه سوالات نهایی دین زندگی چهارم دبیرستان
- سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس به روز شده تا شهریور 93
- سوالات طبقه بندی شده دین و زندگی پیش دانشگاهی تا شهریور93
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی قرآن و تعلیمات دینی(3)دین و زندگی (و اصول عقاید2
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی معارف اسلامی- دین و زندگی دورهی پیش دانشگاهی بزرگسالان
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی- دی
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی فلسفه و منطق سوم ادبیات - دی ماه 93
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی پیش دانشگاهی- درس های ۱ تا ۳
- پدر امت پیامبر است؟آیه "ما کان ابا احد من رجالکم"با حدیث نبوی"انا و علی ابو
- نمونه سوالات تشریحی درس دین و زندگی پیش دانشگاهی
- جواب اندیشه تحقیق اول دبیرستان و سوم دبیرستان
- سوالات دین و زندگی 2
- ارتباط الکترونیکی با گروه الهیات استان
- نمونه سوالات مفهومی و تشریحی از دین وزندگی ( 1)
- معناى (عزت ) و مفاد آیه: (من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا)
- نمونه طرح درس دین و زندگی
- اصول تست زنی در کنکور و 295 نکته ی دین و زندگی کنکور
- جزوه جمع بندی دین و زندگی
- سوالات چند گزینه ای دین و زندگی سال اول
- بدون شرح
- بارم بندی جدید دین و زندگی 93-92
- راهنمای تدریس معلم
- چگونه دین و زندگی کنکور را مطالعه کنیم؟
- روش مطالعه درس به درس دین و زندگی پیش دانشگاهی1
- از آیات قرآن تا آیات طبیعت
- چگونه خودمان را برای درس دین و زندگی کنکور آماده کنیم؟
- بایدها و نبایدهای شب کنکور
- مذهبی
-
مناسبتها
- هفته بسیج مبارک
- شعار سال
- تسلیت شهادت جانگداز امیر مومنان علی(ع)
- میلاد مبارک
- حلول ماه رمضان بر شما مبارک
- بدون شرح
- تبریک عید
- عید مبعث مبارک باد
- ماه رجب
- ماه رجب
- یا مقلب القلوب و الابصار.....
- اربعین حسینی تسلیت باد
- تسلیت
- مسلمانان عیدتان مبارک
- میلاد مبارک
- 17ربیع الاول، میلاد دو نور مقدس
- انا انزلناه فی لیله القدر
- سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه (س) تسلیت باد
- میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق (ع)مبارکباد
- ایام شهادت پیامبر اکرم ( ص ) , امام حسن مجتبی ( ع ) و امام رضا ( ع ) تسلیت باد .
- عید مبارک
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
بایدها و نبایدهای شب کنکور
۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱ -
عید مبارک
۰۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶ -
تسلیت شهادت جانگداز امیر مومنان علی(ع)
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹ -
میلاد مبارک
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸ -
حلول ماه رمضان بر شما مبارک
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر
Franziska
Hi there! This blog post couldn't be written much better!
Looking through this article reminds me of my previous
roommate! He continually kept talking about this. I'll forward this
information to him. Pretty sure he's going to have a very good read.
Many thanks for sharing!