80 نکتهی درس دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور
نوشته شده توسط:فاطمه سادات مزاری مقدم در آموزشی » 80 نکتهی درس و دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور | ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ | ۳ دیدگاه
80 نکتهی درس دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور
20نکتهی کلیدی دین و زندگی 2
1. پیام «هر یک از موجودات جهان دارای ساختار منظم ویژهی خود است» از دقت در آیات شریفهی «الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی»، «صنع الله الذی اتقن کل شیء» و «انا کل شیء خلقناه بقدر» مفهوم میگردد و بیان حضرت علی (ع) که میفرمایند: «خدای متعال همهی مخلوقات را بر اساس مقیاس نظم مشخص و اندازههای مخصوص و متناسب با هر یک از آن مخلوقات آفرید» مبین همین مفهوم است. (درس 1)
2. پیام «وقتی به روابط مستحکم و نظم استوار جهان مینگریم درمییابیم که جهان بر حق و درستی استوار است» از دقت در آیهی شریفهی «خلق الله السماوات و الارض بالحق» مفهوم میگردد. (درس 1)
3. پیام «هر یک از مخلوقات در بهترین شکل و ترکیب خلق شدهاند و آنچه را لازمهی رساندن آنها به هدف بوده خداوند در خلقتشان قرار داده است» از دقت در آیهی شریفهی «خلق السماوات و الارض بالحق و صورکم فاحسن صورکم و الیه المصیر» به دست میآید و اینکه «همهی مخلوقات تحت قانونمندی واحد الهی عمل میکنند و به سوی خداوند که مقصد نهایی آنهاست روان هستند» از دقت در آیهی شریفهی «افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه یرجعون» مفهوم میگردد. (درس 2)
4. پیام آیهی شریفهی «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» در تقابل با آیهی شریفهی «لاتتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدوّ مبین انما یأمرکم بالسّوء و الفحشا و ان تقولوا علی الله مالاتعلمون» است. (لاتتبعوا ≠ فیتبعون) درس 3)
5. درک و دریافت حقایق و دوری از جهل و نادانی مربوط به قدرت عقل و تفکر و مسئول سرنوشت خویش بودن و دوری از شقاوت مربوط به قدرت اختیار و انتخاب از سرمایهها و عوامل رشد انسان است. (درس 3)
6. مراحل خلقت اولیهی انسان: 1- نطفه، 2- علقه، 3- مضغه، 4- عظاماً، 5- لحماً است و عبارت شریفهی «ثم انشأناه خلقاً آخر» به خلقت متفاوت بعد روحانی با بعد جسمانی اشاره دارد. (درس 4)
7. پاسخ به سؤال «آیا خداوند فقط همین دنیا را آفریده است؟» از دقت در آیات شریفهی «ثم الله ینشی النشأه الاخره»، «انّ الدار الآخره لهی الحیوان»، «من امن بالله و الیوم الآخر» و «من اراد الآخره» مفهوم میشود. (درس 5)
8. در آیهی شریفهی «ام نجعل الذین امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض» خداوند به صورت استفهام انکاری بیان میکند که مومنان صالح با مفسدان در زمین برابر نیستند و این لازمهی عدل خداوند است. (درس 6)......
80 نکتهی درس دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور
20 نکتهی کلیدی دین و زندگی 2
1. پیام «هر یک از موجودات جهان دارای ساختار منظم ویژهی خود است» از دقت در آیات شریفهی «الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی»، «صنع الله الذی اتقن کل شیء» و «انا کل شیء خلقناه بقدر» مفهوم میگردد و بیان حضرت علی (ع) که میفرمایند: «خدای متعال همهی مخلوقات را بر اساس مقیاس نظم مشخص و اندازههای مخصوص و متناسب با هر یک از آن مخلوقات آفرید» مبین همین مفهوم است. (درس 1)
2. پیام «وقتی به روابط مستحکم و نظم استوار جهان مینگریم درمییابیم که جهان بر حق و درستی استوار است» از دقت در آیهی شریفهی «خلق الله السماوات و الارض بالحق» مفهوم میگردد. (درس 1)
3. پیام «هر یک از مخلوقات در بهترین شکل و ترکیب خلق شدهاند و آنچه را لازمهی رساندن آنها به هدف بوده خداوند در خلقتشان قرار داده است» از دقت در آیهی شریفهی «خلق السماوات و الارض بالحق و صورکم فاحسن صورکم و الیه المصیر» به دست میآید و اینکه «همهی مخلوقات تحت قانونمندی واحد الهی عمل میکنند و به سوی خداوند که مقصد نهایی آنهاست روان هستند» از دقت در آیهی شریفهی «افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه یرجعون» مفهوم میگردد. (درس 2)
4. پیام آیهی شریفهی «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» در تقابل با آیهی شریفهی «لاتتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدوّ مبین انما یأمرکم بالسّوء و الفحشا و ان تقولوا علی الله مالاتعلمون» است. (لاتتبعوا ≠ فیتبعون) درس 3)
5. درک و دریافت حقایق و دوری از جهل و نادانی مربوط به قدرت عقل و تفکر و مسئول سرنوشت خویش بودن و دوری از شقاوت مربوط به قدرت اختیار و انتخاب از سرمایهها و عوامل رشد انسان است. (درس 3)
6. مراحل خلقت اولیهی انسان: 1- نطفه، 2- علقه، 3- مضغه، 4- عظاماً، 5- لحماً است و عبارت شریفهی «ثم انشأناه خلقاً آخر» به خلقت متفاوت بعد روحانی با بعد جسمانی اشاره دارد. (درس 4)
7. پاسخ به سؤال «آیا خداوند فقط همین دنیا را آفریده است؟» از دقت در آیات شریفهی «ثم الله ینشی النشأه الاخره»، «انّ الدار الآخره لهی الحیوان»، «من امن بالله و الیوم الآخر» و «من اراد الآخره» مفهوم میشود. (درس 5)
8. در آیهی شریفهی «ام نجعل الذین امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض» خداوند به صورت استفهام انکاری بیان میکند که مومنان صالح با مفسدان در زمین برابر نیستند و این لازمهی عدل خداوند است. (درس 6)
9. «توفّاهم الملائکه ظالمی انفسهم»، «قالوا فیم کنتم»، «قالوا کنا مستضعفین فی الارض»، «فاولئک مأواهم جهنم»، «ساءت مصیراً»، «حاق بآل فرعون سوء العذاب»، «النار یعرضون علیها غدوا و عشیاً» بیانگر جهنم برزخی و «ادخلوا آل فرعون اشدّ العذاب» بیانگر جهنم اخروی و «تتوفّاهم الملائکه طیبین» و «ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون» بیانگر بهشت برزخی است. (درس 7)
10. عبارت «فاذاهم قیامً ینظرون»، «فاذاهم من الاجداث الی ربهم ینسلون» و «و منها نخرجکم تاره اخری» بیانگر زنده شدن همهی انسانها و تعابیر «و قضی بینهم بالحق»، «نضع الموازین القسط یوم القیامه فلاتظلم نفس شیئاً» و «الوزن یومئذٍ الحق» بیانگر قضاوت بر معیار حق از وقایع مرحلهی دوم قیامت است. مخفف 7 حادثهی مرحلهی دوم قیامت «نزن بح قد» است: 1- نفخ صور دوم؛ 2- زنده شدن همهی انسانها؛ 3- نورانی شدن زمین؛ 4- بر پا شدن دادگاه عدل الهی؛ 5- حضور شاهدان و گواهان؛ 6- قضاوت بر معیار حق؛ 7- دادن نامهی اعمال (درس 8)
11. عبارات «سیق الذین کفروا»، «فتحت ابوابها»، «الم یأتکم رسلً منکم»، «لکن حقّت لکم العذاب للکافرین»، «قیل ادخلوا ابواب جهنم فیها» و «فبئس مثوی المتکبرین» بیانگر جهنم اخروی و عبارات «سیق الذین اتقوا»، «و فتحت ابوابها»، «طبتم فادخلوا خالدین»، «قالوا الحمدالله»، «نتبوأ من الجنه» و « فنعم اجر العاملین» بیانگر بهشت اخروی است. (درس 9)
12. نامهی اعمال در دنیا تصویر یا گزارشی از عمل است ولی در آخرت «عین عمل»، «خود عمل»، حقیقت عمل»، تجسم عمل»، «جنبهی باطنی و غیبی عمل» و «حضور عمل» است. (درس 9)
13. سؤالات «آیا توکل سبب تنبلی میشود یا تحرک؟» و «برای رسیدن به تصمیم صحیح بهتر است چه کار کنیم؟» از دقت در آیهی «فبما رحمه من الله... و شاورهم فیالامر فاذا عزمت فتوکل علی الله» مفهوم میگردد و پاسخ به سؤال «چرا باید بر خدا توکل کرد؟» از دقت در آیات «و توکل علی الحیّ الذی لایموت» و «لئن سألتهم من خلق... ان ارادنی الله بضرٍ هل هنّ کاشفات ضرّه...» مفهوم میگردد و پاسخ به سؤال «چرا بر غیر خدا نمیتوان توکل کرد؟» و علت اختصاص توکل بر خداوند از دقت در آیهی «و لئن سألتهم من خلق..... ان اراده فی الله بضرّ هل هن کاشفات ضرّه.....» مفهوم میگردد. (درس 10)
14. آیهی شریفهی «قل ان کنتم تحبّون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم» و شعر منسوب به امام صادق (ع) «خدا را نافرمانی کنی و اظهار دوستی با او نمایی؟ به جان خودم این رفتاری شگفتانگیز است» و حدیث «ما احب الله من عصاه» از امام صادق (ع) و عبارت «دوستی هر کاری که مرا به تو نزدیک میکند» از امام سجاد (ع) بیانگر این است که پیروی از خداوند از آثار محبت به خداست. (درس 11)
15. عبارات «ظاهر هر کس تجلی اندیشه و باور اوست» و «اندیشهها اخلاق و روحیات اعمال و ظواهر را میسازند» و «از کوزه همان برون تراود که در اوست» و «حقیقت این است که دل به هر جا رود عمل هم همانجا میرود» به «تقدم باطن بر ظاهر» و «رفتارهای ظاهری به تدریج بر باطن انسان تأثیر میگذارد و روحیهی فرد را تغییر میدهد» بیانگر تأثیر ظاهر بر باطن است. (درس 12)
16. عبارت شریفهی «ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین» بیانگر علت پوشش و عبارت شریفهی «و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهن» بیانگر «کیفیت رعایت حجاب زنان» و «حدود حجاب و پوشش» است و از عبارت شریفهی «لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها» مفهوم میگردد که «پوشاندن چهره و دست تا مچ برای زنان لازم نیست. (درس 13)
17. دعوت به خیر و نیکی (یدعون الی الخیر) و امر به معروف و نهی از منکر (یأمرون بالمعروف و ینهون علی المنکر) سبب رسیدن به فلاح و رستگاری میشود (اولئک هم المفلحون) و امر به معروف و نهی از منکر (یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر) و به پا داشتن نماز (یقیمون الصلاه) و پرداخت زکات (یؤتون الزکاه) و اطاعت از خدا و رسول او (یطیعون الله و رسوله) سبب میشود افراد مشمول رحمت الهی قرار گیرند (سیرحمهم الله). (درس 14)
18. خداوند از انسانهای روی زمین عمران و آبادانی زمین را خواسته است (هو انشأکم من الارض و استعمرکم فیها) و زکات طلا و نقره در صورتی واجب است که به صورت سکهای باشد که معامله با آن رواج دارد؛ بنابراین زیورآلات خانمها زکات ندارد اما زیورآلات خانمها اگر بیش از مقدار مصرفی متداول آنها باشد و جنبهی ذخیره به خود بگیرد قسمت اضافی آن دارای خمس است و خمس آن باید پرداخت شود. (درس 15)
19. قرضالحسنه + انفاق اجر و مزد با کرامت + مضاعف شدن اموال
قرضالحسنه پوشاندن گناهان + ورود به بهشت
قرضالحسنه مضاعف شدن اموال + آمرزش گناهان (درس 15)
20. «خشم» به پدر و مادر و «غیبت» خاصیت نماز را از بین میبرند. اگر مسافر بعدازظهر به وطن یا به جایی که میخواهد ده روز بماند برسد، نمیتواند در آن روز روزه بگیرد و اگر کسی که روزه است بعدازظهر مسافرت کند باید روزهی خود را ادامه دهد و اگر کسی که روزه گرفته پیش از ظهر مسافرت کند و بخواهد به بیش از چهار فرسخ برود باید وقتی به چهار فرسخ (حد ترخص) برسد، باید روزهی خود را افطار کند. (درس 16)
20 نکتهی کلیدی دین و زندگی 3
1. از آیهی شریفهی «قالوا الحمدالله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا ان هدانا الله» مفهوم میشود که اگر خدا هدایتمان نکرد هرگز هدایت نمیشدیم و پیام «اکنون که خداوند انسان را هدایت کرده اگر کسی راه سعادت را انتخاب کند عواقب آن بر عهدهی خودش است» از دقت در آیهی شریفهی «انا انزلنا علیک الکتاب للناس بالحق فمن اهتدی فلنفسه و من ضل فانما یضل علیها...» مفهوم میشود. (درس 1)
2. پیام «خداوند یک دین برای پیامبران تشریع کرده و از آنان خواسته این دین را به پا دارند و در آن اختلاف و تفرقه نکنند» از آیهی «شرع لکم من الدین ما وصّی به نوحاً... ان اقیموا الدین و لاتتفرقوا فیه» برداشت میشود و پیام «هدایتشدهی واقعی کسی است که به همهی پیامبران ایمان داشته و میان آنان تفرقه نیندازد» از آیهی شریفهی «قولوا امنّا بالله و ما انزل الینا و ما انزل الی ابراهیم و اسماعیل... لانفرق بین احد منهم» مفهوم میشود. (درس 2)
3. «اینکه متخصصان دین با توجه به نیازهای جدید به وجودآمده در جامعه قوانین مورد جامعه دربارهی بانکداری، اسکناس، خرید و استفاده از سلاحهای جدید را استخراج کنند مربوط به «توجه به نیازهای متغیر در عین توجه به نیازهای ثابت» است و «صنعت بیمه و بانکداری» از نیازهای زندگی روزمره است که حاکم اسلامی در چهارچوب قوانین اسلامی آن را به اجرا درمیآورد مربوط به «اختیارات حاکم و نظام اسلامی» است و قاعدهی «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» و «ما جعل علیکم فی الدین من حرجٍ» مربوط به «وجوه قوانین تنظیمکننده» است. (درس 2)
4. پاسخ به سؤال «یکی از دلایل الهی بودن قرآن چیست؟» از دقت در آیهی «افلا یتدبرون القرآن و لوکان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً» به دست میآید. همچنین پاسخ به سؤال «اگر کسی بدون دلیل منکر الهی بودن قرآن باشد چه سرنوشتی در انتظار اوست؟» از دقت در آیهی شریفهی «فان لمتفعلوا و لنتفعلوا النار التی وقودها الناس و الحجاره اعدت للکافرین» مفهوم میگردد. (درس 3)
5. اسلام بر پنج پایه استوار است (حدیث امام باقر): نماز، زکات، روزه، حج، ولایت که برای یادگیری بهتر اگر حرف اول این کلمات را به هم بچسبانیم میشود «روح زن». سخن امام خمینی (ره) که میفرمایند: «هیچ حرکت و عملی از فرد و جامعه نیست مگر اینکه مذهب اسلامی برای آن حکمی مقرر داشته است» به این اشاره دارد که جامعیت دین اسلام از دلایل نیازمندی جامعهی اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی است. (درس 4)
6. از دقت در حدیث «من مات و لمیعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» مفهوم میگردد که مهمترین ویژگی نظام جاهلانه، نظام غیر الهی و حاکمیت و فرمانروایی ظالمانه است و هر کس حکومت غیر الهی را بپذیرد، زندگی جاهلانه را برگزیده و درنتیجه مرگ در جاهلیت خواهد داشت. (درس 5)
7. حدیث جابر مرتبط با آیهی اطاعت از اولیالامر و حدیث غدیر مرتبط با آیهی ابلاغ است. بعد از بیان آیهی ولایت در مسجد صدای تکبیر یاران بلند شد و رسول خدا ستایش و سپاس خداوند را به جا آوردند. آیهی تطهیر در منزل امسلمه نازل شد و بیانگر عصمت اهل بیت است. در حدیث جابر مسئلهی غیبت امام زمان نیز مطرح شده است. حدیث ثقلین به طور مکرر از جمله در روزهای آخر عمر بیان شده است و عصمت اهل بیت را میرساند. حدیث منزلت بر ختم نبوت اشاره دارد و به خطر انداختن منافع برخی از افراد سبب نزول آیهی ابلاغ شد. (درس 5)
8. رسول خدا به حضرت علی (ع) میفرمایند: «مثل تو و امامان از فرزندان تو، مثل کشتی نوح است هر کس بر آن سوار شود نجات یابد و هر کس سرپیچی کند، هلاک شود» و «مثل شما مثل ستارگان آسمان است که چون ستارهای غایب شود، ستارهای دیگر طلوع میکند تا روز قیامت.» (درس 6)
9. از نظر قرآن کریم زندگی آن دسته از انسانهایی مورد قبول است که تقوا پیشه کرده باشند، با تفکر و تعقل زندگی کردهاند و در تصمیمگیریها به آخرت توجه کرده باشند و این مفهوم از دقت در آیهی «و لدار الاخره خیر للذین اتقوا افلا تعقلون» استنباط میشود. (درس 7)
10. «بر اساس اغراض شخصی به جعل یا تحریف حدیث پرداختن» و «به ناچار سلیقهی شخصی را در احکام دینی دخالت دادن» مربوط به ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر اکرم از مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر اکرم است. (درس 7)
11. امیرالمومنین راهحل نجات از بازگشت به دوران جاهلیت را پیروی از اهل بیت میداند که نظر دادن و حکم کردنشان حکایتگر توانایی و دانش آنهاست. سکوتشان خبردهندهی منطق و گفتارشان است و ظاهرشان نمودار باطنشان است. هرگز با دین مخالفت نمیکنند و در دین اختلاف ندارند. دین در میان آنان شاهدی صادق و در عین سکوت گویاست. (درس 8)
12. امام سجاد (ع) در کنار گسترش معارف از طریق دعا به تجدید بنای سازمان تشیع پرداخت و تشیع در زمان ایشان به عنوان یک جریان بزرگ فکری و سیاسی در جامعه حضور فعال پیدا کرد. در اثر فعالیتهای امام سجاد (ع) در دوران امام باقر (ع) زمام معرفی اسلام اصیل فرارسید. امام یک مدرسهی علمی بزرگ در مدینه را پایهگذاری کرد. در زمان امام صادق (ع) ناخشنودی نسبت به بنیامیه به اوج رسیده بود. به همین جهت امام صادق (ع) مبارزهی خود را علنیتر کرد. ایشان به زید بن علی عموی خود اجازهی قیام داد. (درس 8)
13. پیام «اگر مردم نعمتی را که خدا به آنان داده ضایع کنند خداوند آن نعمت را از آنان میگیرد» به آیهی شریفهی «ذلک بانّ الله لمیک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم» مرتبط است و پیام «زمینهساز هلاکت و بدبختی یا عزت و سربلندی یک جامعه، اعمال و کردار همان جامعه است از آیهی «انّ الله لایغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم» مفهوم میگردد. (درس 9)
14. ویژگیهایی انسان منتظر آن است که به معنای خاص کلمه کسی است که الف) هدف و آرمان خود را میشناسد و یقین میکند که روزی این هدف بر جهان محقق میشود. ب) از این رو همواره برای رسیدن جامعه به چنین هدفی تلاش میکند تا جامعه هر چند یک قدم به آن هدف نزدیکتر شود. ج) از آنجا که به خدا و جهان آخرت ایمان دارد میداند که پاداش این تلاش را خواهد گرفت. ویژگیهای جامعهی منتظر آن است که الف) به واقعیتهای ناهنجار موجود در جامعه «نه» میگوید و به امید فردای درخشان تلاش میکند. ب) حکومتهای غیر الهی و طاغوتی را نمیپذیرد و در مقابل آنها میایستد و مقاومت میکند. ج) میکوشد در جهت همان نوع از جامعهای که انتظارش را میکشد حرکت کند. همچنین باید دقت کنیم منتظران مصلح خود باید صالح باشند و کسی که بینش انزواطلبانه را نسبت به یاران امام د رعصر غیبت داشته باشد انتظار آنها نیز انتظاری غیر فعال یا منفی است. (درس 10)
15. حدیث امام صادق (ع) که میفرماید: «فامّا من کان من الفقها صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً هواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه» با پیام «مردمی که میخواهند بر اساس قوانین اسلام زندگی کنند اما به پیامبر و امام دسترسی ندارند باید به فقیهی که دارای شرایط ویژهای است مراجعه کنند» مطابقت مفهومی دارد. (درس 11)
16. آیهی شریفهی «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انّه بما تعملون بصیر» به قاطعیت و اسواری از مسئولیتهای رهبر جامعه و استقامت و پایداری از وظایف مردم نسبت به رهبر اشاره دارد. (درس 12)
17. چهرهی نیکوکاران از تیرگی و خواری پوشانده نشده است (لایرهق وجوههم وترٌ و لاذله» و بر چهرهی بدکاران تیرگی و خواری پوشانده میشود «ترهقهم ذله» (درس 13)
18. آیهی شریفهی «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موّدهً و رحمهً انّ فی ذلک لایاتٍ لقومٍ یتفکرون» به دو هدف دوم و چهارم ازدواج یعنی انس با همسر و رشد اخلاقی معنوی اشاره دارد. (درس 14)
19. دعای والدین برای فرزندان از دقت در آیهی «ربّ اجعلنی مقیم الصلاه و من ذریتی ربنا و تقبل دعا» مفهوم میشود و دعای فرزندان برای والدین از دقت در آیهی «ربنا اغفرلی و لوالدی و للمومنین یوم الحساب» منتج میشود. (درس 15)
20. حفظ حرمت پدر و دستورات وی به قانونمند کردن فرزندان کمک میکند و محبت و احترام به مادر حس قدردانی و شکرگزاری را در آنان قویتر میسازد. نفقه مربوط به نقش مرد در تأمین هزینهی زندگی خانواده است و مشورت، برنامهریزی و استقامت در برابر ناملایمات، فراهم آوردن زمینهی رشد و تحصیل فرزندان و آرامش روحی و آسایش همسر و حفاظت از خانواده، مربوط به نقش مدیریت و نگاهبانی مرد است. (درس 16)
20 نکتهی کلیدی دین و زندگی پیشدانشگاهی 1
1. از دقت در عبارت شریفهی «یا ایها الناس انتم الفقرا» مفهوم میگردد که همهی مخلوقات از جمله انسان در وجود و هستی خود نیاز خدا هستند. (درس 1)
2. پیام «چون وجود خداوند وابسته به چیزی نیست کسی نمیتواند وجود او را بگیرد و نابودش کند. او در ذات خود غنی و بینیاز است» از دقت در عبارت شریفهی «الله هو الغنی الحمید» مفهوم میشود. (درس 1)
3. عبارت «ما و مجموعهی پدیدههای جهان، در پدید آمدن و هستی یافتن به آفرینندهای نیازمندیم که سرچشمهی هستی است و هستی از او جدا نمیشود. این وجود برتر و متعالی خداست» مربوط است به نتیجهی «استدلال نیازمندی جهان در پیدایش خود به خدا». (درس 1)
4. توحید خالقیت علت توحید مالکیت و توحید ربوبیت است و توحید مالکیت علت توحید در ولایت است. (درس 2)
5. اگر خداوند به کسی اذن در ولایت دهد آن شخص نیز میتواند در محدودهی اجازهی خداوند در اشیایی تصرف کند. چنین اذنی به معنای واگذاری ولایت خداوند به دیگری نیست بلکه بدین معنی است که آن شخص در میسر و مجرای ولایت الهی قرار گرفته و از خودش استقلالی ندارد. (درس 2)
6. برخی انسانها توحید در خالقیت را قبول دارند اما گرفتار شرک در ربوبیت میشوند؛ یعنی در کنار ربوبیت الهی برای انسانهای دیگر یا سایر مخلوقات حساب جداگانهای بازمیکنند و فکر میکنند که آن انسانها یا آن مخلوقات مستقل از خداوند میتوانند در امور جهان دخالت کنند. (درس 2)
7. اگر افراد جامعه بکوشند در روابط خود با یکدیگر به جای خواستها و تمایلات خود فرمان الهی را حاکم کنند و از پذیرش طاغوتها سر باز زنند مناسبات سیاسی و اقتصادی و روابط فرهنگی را منطبق بر احکام الهی و در جهت رضای او تنظیم کنند بعد اجتماعی توحید عبادی تحقق مییابد. (درس 3)
8. اگر هر یک از افراد جامعه، خواستها و تمایلات دنیایی خود را دنبال کنند و فقط منافع خود را محور فعالیتهای اجتماعی قرار دهند و اهل ایثار و تعاون و خیر رساندن به دیگران نباشند شرک اجتماعی تحقق مییابد. (درس 3)
9. معرفت به خداوند زمانی میوهی خود را میدهد که از مرحلهی شناخت ذهنی به مرحلهی ایمان قلبی برسد و در قلب تثبیت شود؛ یعنی انسان به چشم قلب ببیند که خداوند در کوچکترین حوادث عالم نیز حضور دارد و چرخ خلقت با تدبیر خداوند میگردد و این بتها مانع رسیدن انسان به ایمان است. (درس 3)
10. قرآن کریم معیار ثابت شرک و بتپرستی را به ما ارائه کرده و تطبیق این معیارها بر زندگی فردی و اجتماعی را بر عهدهی خودمان قرار داده است. این معیارها عبارتاند از: 1- اطاعت از اربابهایی جز خداوند، 2- بندگی کسانی جز او، 3- خارج کردن دین خداوند از برنامههای زندگی، 4- تقلید از کسانی که در جهت مخالف دین حرکت میکنند. (درس 3)
11. ریشهی بتپرستی و شرک جدید آن است که برخی انسانها در عین قبول داشتن خداوند دین و دستورات آن را در متن زندگی خود وارد نمیکنند و تمایلات دنیایی و نفسانی خود را اصل قرار میدهند. (درس 3)
12. اخلاص در بندگی به این معناست که تمام جهتگیریهای زندگی، سمت و سویی الهی پیدا میکند و همهی کارها فقط برای رضای او و تقرب به او انجام میگیرد و هوای نفس و شیطان در آنها راه نداشته باشد؛ بنابراین اخلاص در بندگی معنای دیگری از توحید عبادی است. (درس 4)
13. به آسانی وارد مسیر بندگی شدن و به سرعت راه موفقیت را پیمودن و تابع دلیل بودن ویژگی افراد حقپذیر است. تقویت محبت خداوند در قلب و کنار زدن غفلت و بهرهمندی انسان از امدادهای غیبی مرتبط با راز و نیاز با خداوند است و پرورش انسان و اخلاص وجود و نشان دادن ادامهی مسیر و هدایت، مربوط به انجام عمل صالح است. (درس 4)
14. خصوصیات انسانی که اختیار خود را باور کرده و به آن معتقد است عبارت است از 1- احساس هویت میکند. 2- از خودباوری بالایی برخوردار است. 3- در قبال کارهای خود احساس مسئولیت میکند. 4- تصمیمهای اشتباه خود را میپذیرد و درصدد جبران برمیآید. (درس 5)
15. از دقت در آیهی شریفهی «ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده» درمییابیم که ایمان به خداوند و نظام حکیمانهی او این اطمینان را به انسان میبخشد که جهان دارای حافظ و نگهبانی است که اشتباه در کار او راه ندارد و کشتی جهان ناخدایی دارد که به علت علم و قدرت بیپایان آن ناخدا، به هیچ وجه احتمال غرق شدن و نابودی آن نمیرود و هیچ کس جز او نیز نمیتواند آن را از نابودی نجات دهد. (درس 5)
16. پاسخ به سؤال «آیا چیزی در جهان هست که دارای خصوصیات و ویژگی معین نباشد؟» از دقت در آیهی شریفهی «انا کل شیء خلقناه بقدرٍ» مفهوم میشود. (درس 5)
17. نتایج شناخت قوانین جهان خلقت: 1- آشنایی ما با نشانههای الهی. 2- درک عظمت خالق آنها و بهرهمندی از طبیعت است و نتایج شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسانها: 1- تنظیم درست رابطهی انسان با خود، دیگران، جهان خلقت و خداوند. 2- همرار کردن راه رسیدن به کمال. (درس 6)
18. سنت امتحان مربوط به چگونگی و فرایند رشد و تکامل انسان و عامل ظهور و بروز استعدادهای اوست و سبب جدا شدن انسانهای خوب از بد و ساخته شدن و تکامل یا خسران و عقبماندگی آنها میشود و سنت امداد، فراهم آوردن امکانات برای هر دو گروه حق و باطل به منظور آشکار کردن سرشتشان است. (درس 6)
19. در سنت املاء خداوند به گناهکاران مهلت و فرصت میدهد ولی آنها این فرصت را وسیلهی غوطهور شدن در تاریکیها قرار میدهند و مهلت و امکانات با اختیار و ارادهی خود گناهکاران به صورت بلای الهی جلوهگر میشود و افراد به شقاوت ابدی گرفتار خواهند شد و در سنت استدراج خداوند علاوه بر مهلت دادن، بر امکانات گمراهان میافزاید و آنها با استفاده از همین امکانات قدم به قدم از انسانیت فاصله میگیرند و به تدریج به سوی هلاکت ابدی نزدیکتر میشوند. (درس 6)
20. رهنمودهای پیشوایان دین به ما میآموزد که زندگی ما بهشدت تحت تأثیر رفتارهای ماست و سنت تأثیر نیکی یا بدی در سرنوشت یک سنت اجتماعی نیز هست. (درس 6)
20 نکتهی کلیدی دین و زندگی پیشدانشگاهی 2
1. وجود ما با گرایش به خدا و محبت به او و گرایش به زیباییها و کمالات متعالی سرشته است و خدایی شدن آرزوی ما و در کنار او آرام گرفتن مقصد و مأوای ماست. (درس 7)
2. اگر انسان هنگامی که اولین گناهان را مرتکب میشود شخصیت آلوده و وحشتناک فردای خود را ببیند به شدت از آن بیزاری میجوید و دوری میکند. گرفتاری و عادت به گناه سبب فراموش شدن تنفر اولیه از گناه میشود و توجیه و عادت به گناه از پرتگاههای خطرناک سقوط در وادی ضلالت است.
3. امام صادق (ع) میفرمایند: «چنان از خدا خوف داشته باش که گویی او را میبینی. پس اگر تو او را نمیبینی او تو را میبیند. اگر فکر کنی او تو را نمیبیند کفر ورزیدهای و اگر بدانی که او تو را میبیند و در عین حال در مقابل او گناه میکنی او را خوارترین بینندگان به خود قرار دادهای. (درس 7)
4. توبه در مورد عبد به معنای بازگشتن از گناه به سوی فرمانبرداری از خداوند است و توبه در مورد خداوند (معبود) به معنای بازگشت لطف و آمرزش الهی به انسان توبهکار است و با پشیمانی از گذشته و تصمیم بر تکرار نکردن گناه، عادت به گناه از بین میرود. (درس 7)
5. امیر مؤمنان فرمود: «از کسانی مباش که بدون عمل، دل به آخرت بسته و به واسطهی آرزوی طولانی توبه را به تأخیر انداخته است؛ دربارهی دنیا زاهدانه سخن گوید اما همچون دنیادوستان عمل میکند.» (درس 7)
6. از دقت در آیهی شریفهی «یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولیالامر منکم» معیار سوم جامعه و تمدن اسلامی مفهوم میگردد و درمییابیم مسلمانان در برنامههای فردی و اجتماعی خود تابع فرمانهای خدا، پیامبر و امام هستند و برخلاف آن عمل نمیکنند. (درس 8)
7. از دقت در آیهی شریفهی «قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون انما یتذکر اولوا الالباب» معیار هفتم جامعه و تمدن اسلامی مفهوم میگردد و درمییابیم که در جامعه و تمدن اسلامی تعقل و خردورزی یک ارزش بزرگ محسوب میشود و عالمان احترام و منزلت بالایی دارند. (درس 8)
8. گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند تغییر در نگرش انسانها و تحولی بنیادین در شیوهی زندگی فردی و اجتماعی مردم بود. (درس 8)
9. بنا کردن نظام اجتماعی بر پایهی قوانین الهی مربوط به معیار سوم اطاعت از خدا، رسول و امام است و تحول در روابط بین ملتها مربوط به معیار پنجم مهربانی با حق، دشمن با باطل است. (درس 8)
10. تبیین جایگاه خانواده مرتبط با معیار چهارم احیای منزلت ؟؟؟ دفاع از یکدیگر مانند اعضای خانواده مربوط به معیار پنجم مهربانی با حق و دشمنی با باطل است و اینکه رسول خدا (ص) افرادی را که به گوشهی عبادتگاهی پناه میبردند و از زندگی خود و خانواده بیتوجه بودند سخت مورد نکوهش قرار میداد مربوط به معیار ششم تعادل بین زندگی دنیوی و اخروی است. (درس 8)
11. پیامبر در اولین روز دعوت مردم به رسالت آسمانی خود در دامنهی کوه صفا ایستاد و ندا سر داد: «ای مردم بگویید معبودی جز الله نیست تا رستگار شوید» و اولین آیاتی که بر رسول خدا نازل شد و آغازگر رسالت وی بود دربارهی دانش و آموختن بود. (درس 8)
12. اینکه گذشته عوامل پیروزی و شکست را به ما نشان میدهد و بصیرت و روشنبینی ما را بالا میبرد مربوط به شناخت گذشته از برنامهی تلاش برای کسب آگاهی دقیق از تمدن اسلامی و تمدن جدید از حوزهی اول تقویت تواناییهای فردی است. (درس 9)
13. مقام معظم رهبری دربارهی تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری میفرمایند: «باید علم را که مایهی اقتدار ملی است همه جدی بگیرند و دنبال کنند. کشوری که مردم آن از علم بیبهره باشند هرگز به حقوق خود دست نخواهند یافت. نمیشود علم را از دیگران گدایی کرد. علم درونجوش و درونزاست. باید استعدادهای یک ملت به کار افتد تا یک ملت به معنای حقیقی کلمه عالم شود.» (درس 9)
14. مهمترین عوامل استحکام نظام اسلامی: 1- استحکام پایههای اقتصادی و تلاش برای کاهش فقط؛ 2- توسعهی عدالت در همهی ابعاد؛ 3- تقویت اتحاد ملی انسجام اسلامی و مشارکت عمومی؛ 4- عمل به وظیفهی مقدس امر به معروف و نهی از منکر. (درس 9)
15. امام خمینی در مورد مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر میفرمایند: «نکتهی مهمی که همهی ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خدا با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل میکنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همهی هویتها و ارزشهای معنوی و الهیمان نمیشناسند. به گفتهی قرآن کریم دشمنان هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیستها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبیمان را لکهدار کنند.» (درس 9)
16. دعوت به حق و عدالت را نباید منحصر به صحبت و شعار کرد بلکه برای تحقق سخن حق باید قیام کرد و موانع حق و حقپرستی را در کل جهان زدود. (درس 9)
17. عمل به احکام و راهنمایی خداوند در دنیای پیچیدهی امروز تنها شیوهی مطمئن زندگی و روش قابل اعتماد در مواجهه با مسئلههاست و سهلانگاری در عمل و بیتوجهی به احکام خداوند قرار دادن بر لبهی پرتگاهی است که سقوط به وادیهای هولناک گمراهی و سرگردانی را در پی خواهد داشت و بنای زندگی نیز بر پایهی علم خداند است که خوشبختی و سعادت ما را به ارمغان میآورد. (درس 10)
18. تولید، توزیع و تبلیغ فیلمها، لوحهای فشرده، نوارهای کاست، مجلات و ... به منظور گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و ابتذال اخلاقی از مصادیق مهم عمل صالح و از واجبات کفایی و دارای پاداش اخروی بزرگ است. (درس 10)
19. تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی مستند علمی، تاریخی و اجتماعی که به نیت اعتلای فرهنگ اسلامی و تربیت دینی باشد مستحب است و در شرایط ضروری واجب کفایی است. (درس 10)
20. اگر ورزش و بازیهای ورزشی برای دور شدن افراد جامعه از فساد و بیبندوباریهای کنونی ضرورت یابد فراهم کردن امکانات آن واجب کفایی است. (درس 10)
- درخت موضوعات
- بدون موضوع
- اخلاق
- پیام آیات
-
خدا
- خدا
- هنگام نماز خود را در محضر خدا ببینیم
- تدبیر الهی و ارتباط آن با تقدیر بشر!!
- آیا خدا عادل است؟
- رابطه هدایت و ضلالت با عدالت
- هرگز وعده به آینده مده ، مگر با ان شاءالله
- خداوند در برابر عبادات بندگان ، شاکر است
- یاد خدا آرامش دلها
- بررسی عدالت خداوند در دو مسئله مهم
- مگر خدا به شکر ما نیاز دارد که ما را عذاب می کند؟
- به خدا نزدیک شو تا خدا هم به تو نزدیک شود
- خداوند به بندگانش چقدر تکلیف می دهد!
- چرا دنبال خداشناسی برویم؟
- خلوت شبانه با خدا؛ لازمه محبت به او
- چرا خداوند خالقی ندارد؟
- چگونه می توان اثبات کرد که قرآن کلام خدا است، نه سخن پیامبر؟ اعجاز قرآن در چیست؟
- چگونه محبوب خدا شویم؟
- رمضان ؛ ماه خداست
- نمی خواهم در امتحانات سخت خداوند شرکت کنم!!
- جایی که ثروت ها تقسیم می شود!!
- اثبات بی نهایت بودن خدا
- آزمایش به وسیله وفور نعمت!
- آیا نظم جهان دلیل بر مخلوق بودن جهان است؟
- برای تشکر از خدا باید چه کار کنیم؟
- نیایشی منسوب به ملاصدرا
- صفات خداوند
- تسبیح عمومی موجودات جهان
- آیا می دانید که عمل ریاکارانه مورد قبول پروردگار قرار نمی گیرد؟
- چگونه در نماز حظور قلب داشته باشیم؟
- کشف قدیمی ترین نسخه از قرآن کریم با قدمت 1200سال
- راهنمای راه بهشت
- چهار ذکر الهی در چهار حالت بحرانی
- نماز شب نشان عشق و محبت انسان به آفریدگار
- وقتی خدا همه جا هست قبله چه معنایی دارد؟
- (خداوند از انسان جه می خواهد؟!)
- برای کسی که خدا را قبول ندارد چه دلیلی بیاوریم؟
- گفتن بسم الله ضرر غذاها را از بین می برد
- یاد خدا و اهل بیت علیهم السلام
- ما چقدر .......
- دست تقدیر
- اثرات ایمان به خداوند در زندگی انسان
- علت امتحانهای خدا
- خدا هم توبه می کند!
- چرا خدا جوابم را نمی دهد؟
- آشتی با خدا
- حتما حکمت خداست...
- ادب حضور و احساس حضور
- قرآن به کسانى که فرشتگان را دختران خدا مى دانند چگونه پاسخ مى دهد؟
- چرایی خلقت انسان؟ چرا خداوند انسان را خلق کرد؟ حال که خلق کرد، چرا بهشت و جهنم را قرار د
- توسل، وسیله ای برای تقرب الهی!!
- من نیازی به خدا و عنایتش ندارم !!
- آیا خداوند را میتوان دوست محسوب کرد؟!
- چگونه خدا را ببینیم؟
- صفات جمال و جلال
-
انسان
- بدن انسان
- چگونه یاد مرگ باشیم ؟
- چگونه در جهنم های گناه گرفتار نشویم؟
- چگونه بهترین و سریعترین تصمیم ها را بگیریم؟
- چهار سوالی که در قیامت از انسان پرسیده می شود
- هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی!
- درمانی برای اعتیاد چشم!
- در نهی از منکر اگر مشکلات پیش آمد، چه کنیم؟
- سوال های خوب در خواستگاری خوب
- راههای جلوگیری از تکرار گناه
- 4عاملی که موجب اعتبار اعمال ماست!
- معیار زیبایی در انتخاب همسر از منظر اسلام
- دو شرط برای بهشتی شدن!
- وفای به عهد گناهان را می آمرزد!
- تجویز کار خوب ، فقط برای دیگران!!
- مراحل خانه تکانی دل و روح ما در نوروز!
- سن ازدواج ؟؟؟
- کسانی که دوان دوان به سمت جهنم می روند!!
- فرقه وهابیت تکفیری چگونه تبلیغ میکند؟
- شکستن مکرر توبه
- تکلیف دخترانی که موفق به ازدواج نمی شوند؟
- چرایی خلقت انسان؟ چرا خداوند انسان را خلق کرد؟ حال که خلق کرد، چرا بهشت و جهنم را قرار داد
- چگونه با نامحرم برخورد کنیم ؟
- پاداش ایستادگی در برابر نفس اماره
- قصه ی غم انگی لباس تنگ و حکم آن
- منتظر عواقب دل شکستن هایمان باشیم!!
- آیا می شود گاهی بنا به مصلحت دروغ گفت؟
- زیباترین الگوی " شوهرداری " برای یک "بانو"
- همچون آب زلال و جاری باشیم
- بهترین عمل برای جذب دل ها!
- رعایت حقوق معلم و شاگرد
- سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
- نماد تکریم معلم
- معجزه ای به نام کربلایی کاظم!
- مهمترین اعمال عیدغدیر
- ارزش واقعی انسان به چیست؟
- چرا باید 5 بار نماز بخوانیم؟!
- کاش بازهم در شلوغی حرم گم می شدم...
- ایمان بدون عمل ارزشی ندارد
- اگر می خواهید مشمول غفران الهی شوید بخوانید!!
- ثواب شرکت در تشییع جنازه!!!
- آسمانی ترین مهمانان روزه دار خدا
- شرطی مهم برای ورود به بهشت!
- هفتم تیر ماه ،سالروز شهادت دکتر بهشتی و....
- ترازوی اعمال در روز قیامت چگونه است؟
- تنوع طلبی انسان و هدف اصلی او
- برنامه ریزی و مدیریت زمان
- 7خصوصیت ویژه یک بانوی مسلمان
- مومنان ! نعمت های خدا مال شماست
- مهلتی که هرگز داده نمی شود!
- قبل از تصمیم گیری کلیک کنید
- تنها راه رسیدن به سربلندی
- راههای کسب آرامش در ایام امتحانات
- چگونگی تبدیل گناهان (سیئات) به حسنات
- راهکاری مفید برای خودسازی عملی جوانان
- دهه فجربر شمامبارک باد
- سرشت
- اهمیت داشتن برنامه در زندگی
- لقمه حرام کجا را می سوزاند؟
- اسرار وضو
- عوامل سلب توفیق نماز صبح و نماز شب
- دیدار اموات از بازماندگانشان
- چه کنیم تا ملائکه برایمان استغفار و طلب رحمت کنند؟
- چه کنم گناه نکنم؟
- تکلیف بعد از مرگ کسانی که خودکشی می کنند
- گناهی که بهتر از عبادت است !!
- دسته بندی زیبای انسانها از دیدگاه دکتر شریعتی
- برنامه ریزی در زندگی
- زندگی برنامه ریزی می خواهد
- قطار سریع السیر
- قرین بودن ملکوت برزخی انسان با او در برزخ
- فلسفه خواندن سوره حمد و توحید برای مردگان
- علت لعن کردن چیست؟
- دو حکایت ویک پند
- ادعای جراح معروف آمریکایی
- ماجرای چوپان راستگو
- سختی باید کشید
- چرا ما از مردن می ترسیم؟
- چگونه از قبر بیرون می آییم؟
- چگونگی بردگان دختران در روزگار قدیم و امروز
- آرامش محفوف در سختی هاست
- عاذت های بد را از خود دور کنیم
- خانواده و نقش آن در تربیت دینی فرزندان
- راهکارهایی برای مثبت اندیشی
- انسان عاقل کدام راه را انتخاب می کند ؟
- آیا می دانید علت گریز برخی از جوان ها از دین چیست ؟
- ﺭﻭﺯﯼ ﯾﮏ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺴﻨﺠﺪ
- نامه ای به خدا
- یه روز بارونی
- وقت نداریم!
- چرا زن بایدبه هنگام نماز حجاب داشته باشد؟
- انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟
- پوشیدن لباس سیاه در عزاداری، مستحب یا مکروه؟
- چرا مردگان را به خاک میسپاریم؟
- چگونه از فکر گناه رها شویم؟
- چرا امام خمینی رهبر انقلاب مردم ایران شد؟
- ارمغان های نماز اول وقت برای مومنان
- چرا اهل سنت برخلاف شیعه دست بسته نماز می خوانند؟
- پنج ندای قبر
- موقوفات عجیب و جالب
- سلام سید
- حاج آقا مجتبی تهرانی هنگام سال تحویل چه کار می کرد؟
- هر گناه یک استغفار می خواهد؟
- چرا در نماز حواس پرت هستیم ؟
- پرهیز از دنیا زدگی
- چگونه از خود انسان برتری بسازیم ؟
- گلواژه های عالی از انسان های عادی
- ماجرای چوپان و مشاور
- شب اول قبر به روایت شاهد زنده
- زندگینامه معلم اخلاق، حاج آقا مجتبی تهرانی
- معیارهای دوستان حقیقی
- فلسفه تحریم گوشت های حرام
-
امامان
- امامان وقرآن
- بهترین هدیه به امام زمان (عج)
- شهادت امیرمؤمنان (علیه السلام )
- تولد امام حسن (ع) مبارک باد
- تعریف ولایت فقیه از نظر مقام معظم رهبری
- چرا امام حسین علیه السلام به دنیا باز می گردد
- با این وجود چه نیازی به امام معصوم داریم؟
- آرامش جامعه حاصل نفس گرم امام بود
- رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام (2)
- رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام (1)
- مولود کعبه ، و فضیلتی به درخشندگی خورشید
- شهادت امام جعفر صادق (ع)
- دهم رجب خداوند جود و کرم را به خلق تمام کرد
- پیوند اهل بیت علیهم السلام و قرآن
- آیا شیعه امامت را موروثی می داند؟
- آیا بعد از ظهور ، همه مسلمان می شوند؟
- فاطمه معصومه علیهاالسلام ، و نقشه راهی برای زندگی
- معروف ترین آیه درشأن حضرت زهرا(علیهاالسلام)
- دهه فاطمیه دهه احیای حیا و حجاب
- چرا حضرت مهدی ظهور نمیکند؟
- چرا امام جعفر صادق (ع) را پایه گذار مذهب شیعه می نامند؟
- معصومه علیهاالسلام ، الگوی زیبای دفاع از حریم ولایت
- شرط بهره از امداد غیبی
- بررسی زیارت اربعین امام حسین (ع)
- تبریک اعیاد شعبانیه
- سالروز ولادت امام علی (ع) و روز پدر گرامی باد
- چگونه علی علیه السلام از خلافت محروم شد؟
- توصیه های ائمه(علیهم السلام) برای گشت و گذارهای نوروزی!!
- ایام شهادت حضرت فاطمه (س)تسلیت باد
- شهادت جانگداز امام حسن عسکرى(ع)
- نحوه شهادت امام رضا علیه السّلام
- تسلیت رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)
- گریه بر رقیه با لعن بنی امیه
- ولادت حضرت معصومه (س)
- سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) بر همگان تسلیت باد
- ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
- جاودانگی قیام امام حسین (ع)
- ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه
- دوباره شور کربلا شعله زده به جون من
- عید غدیر مبارک
- میلاد نور مبارک
- ولادت، کودکی، دوران نوجوانی و جوانی امام رضا علیه السّلام
- اهمیت و آثار محبت به اهل بیت علیهم السلام
- میلاد امام حسن عسکری (ع)
- مهدی موعود
- ماه محرم
- نقش الگوی دینی در نظام تعلیم و تربیت و لزوم بهره مندی از فضایل معرفتی و معنوی
- مراتب امامت در زیارت عاشورا
- گریه حضرت آدم بر امام حسین (ع)
- سیدالشهدا،پدر امامان نه گانه
- امام حسین الگوی عمل (آزادگی)
- اربعین سالار شهیدان (یاحسین)
- الگوهای تربیت
- مهمترین فلسفه قیام عاشورا چیست ؟
- توصیف مرگ در کلام امیرالمومنان (ع)
- هدیه ای بهتر از کیمیا
- نقش دین و دینداری در کاهش جرم
- شجاعت امام حسین (ع) از رسول خدا (ص) به ارث رسیده
- درخت چنار الموت روز عاشورا خون می گرید
- ائمه معصومین علیهم السلام ؛ الکوهای موفقیت
- الگو بودن امام
- نظر رهبری درباره ی ویژگی های مجالس عزاداری در ماه محرم
- الگوگیری از امامان
- برکات زیارت شهدا
- یک عالمه قرینه
- سلام بر امام حسن (ع)
- امام و اعطای زندگی حقیقی
- زینب نامی که خداوند متعال آن را برگزید/ 3 وظیفه مهم عقیله بنیهاشم
- مقام امامت بالاتر است یا نبوت؟
- امیرالمومنین » تشیع ، مکتب محبت و عشق
- سنگی که میزبان سر امام حسین(ع) شد
- صورت امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه است وبا چه خصوصیات فردى ظهور مى کند؟
- چرا امام حسین علیه السلام با وجود علم به شهادتش به کربلا رفت و حتی خانواده اش را با خودش ه
- محرم
- اعمال نیمه شعبان
- امامت امام رضا (ع)
- سبب دوستی و محبت علی در دلها چیست؟
- یا ضامن آهو
- آیا می دانید چرا امام رضا(ع) فرمود مولودی بابرکتتر از حضرت جواد(ع) نیست؟
- آزمون سخت پیش روی حجر
- رقیه که بود
- زندگی بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س)
- مقام علمی فاطمه (س)
- امام خمینی الگوی ساده زیستی مسئولان نظام
- فاطمه (س) اسوه بانوان مومن
- فضایل امام جعفر صادق (ع)
- سیره رفتاری امام حسن عسکری (ع)
- آثار و برکات روزه در بیانات معصومین(علیهم السلام)
-
پیامبران
- آیا پیش از خلق حضرت آدم علیه السلام نیز انسانهایی می زیسته اند
- مهرورزی اهل بیت (علیهم السلام) در آیه مودت
- اعرابى و رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
- سالروز بعثت پیامبر اعظم (ص)منادی توحید و پیام آور صلح و دوستی مبارک باد
- پیامبری به رنگ خدا
- چرا پیامبردر چهل سالگی مبعوث شد؟
- معجزه اختصاص به پیامبران ندارد!
- چرا به پیامبر گرامی (امی) می گفتند؟
- بعثت پیامبر (صلّی الله و علیه و آله و سلّم)
- شش صد پیامبر برای هدایت یک قوم!
- تفاوت پیامبر با امام
- ما میراث خوار اشتباه پدر و مادرمان نیستیم!
- راههای شناخت پیامبران
- چرا سیره پیامبر (صلی الله علیه و اله)حجت است؟
- آیا پیامبر اسلام (ص) مسموم از دنیا رفت؟
- شق القمر
- آیا تمام کلمات و سخنان پیامبر اکرم (ص) وحى بوده است یا نه؟
- پیامدهای ناگوار چشم چرانی از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
- چرابرخی «صحّت قصة یوسف را در قرآن از محالات می دانند؟
- بعثت پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم)
- سیمای پیامبراعظم (ص) در قرآن
- راز ارائه الگو
- محمد رسول الله خاتم الانبیاء
- پیامبر رحلت یا شهادت؟
- اهمیت و فضیلت صلوات بر پیامبر اعظم (ص) و حیات جاودانه
- درباره وحی الهی
- 7خدمت بزرگ رسول الله (ص) به بشریت
- ماجرای معراج پیامبر (ص) به آسمان هفتم
- بهشت آدم کدام بهشت بود؟
-
دعا
- دلایل دعا کردن
- استجابت دعا
- آداب وشرایط دعا
- ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم"
- دعا
- آرزو: خواهش چیزى که دستیابى به آن محال یا دور از انتظار است
- نماز در مسیحیت
- شب نیمه شعبان هیچ دعایی رد نمی شود!
- عید سعید فطر عید طاعت و بندکی مبارک
- عرفه، رؤیایی است که به حقیقت میپیوندد
- فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب
-
زندگی
- کاستی ها
- کانون آرامش زندگی به روایت قرآن
- پیام انگیزشی
- بهار فاطمی زینت بخش سال 94،سال همدلی و همزبانی ملت و دولت مبارک باد
- نوروز از دیدگاه دین مبین اسلام
- ایام دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک باد
- چگونه به مطلوب دنیا و آخرت برسیم؟
- 5 راز برای برکت محصول!
- زندگی در عالم برزخ و قیامت چگونه است؟
- برای دنیا بی قرار، برای آخرت بی خیال !!
- آثار نظم در برنامه های دینی و دنیایی
- برای اصلاح فرد و جامعه چگونه انتقاد کنیم؟
- مواردی که نفقه واجب نیست!!
- آیا به تاخیر انداختن زمان مرگ امکان پذیر است؟
- فکرمان در مورد کسب روزی اشتباه است !!
- چگونه تفریح کنیم؟
- سه درس از یک دیوانه
- هفت نکته اساسی برای سال جدید
- بزرگترین مسئولیت ما در زندگی !!
- نوروز ، میراث فرهنگی
- فاطمیه ، نوروز و فرهنگ توانمند ایرانیان
- خانواده ام در بهشت!
- آیا می دانید ثواب صدقه دادن به فامیل نیازمند بیشتر است یا به دیگران؟
- آینده جهان از نظر اسلام
- چرا انسان همیشه باید به فکر آخرت باشد ،در حالی که دنیا و زندگی امری است که خداوند به ما عط
- چگونه به زندگی امیدوار باشیم ؟
- چرا باید در زندگی از الگو و سرمشق بهره بگیریم ؟
- از الفبای فارسی تا الفبای زندگی
- انتخاب راه درست در زندگی
- پاک ترین زندگی ، پاکیزه ترین مال
- شب چله ، شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
- فلسفه بلاها
-
شیطان
- شیطان
- چرا توبه شیطان پذیرفته نشد؟
- آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟
- چگونه بر افکار شیطانی خود پیروز شویم؟
- دامهای شیطان
- دامهای شیطان
- سوارکاری به سبک شیطان
- سخنرانی شیطان در پنج سکانس
- آیا می دانید؟؟؟
- جهاد اکبر
- آیا ابلیس اجبار می کند؟
- شیاطینی که در عید قربان باید سنگ بزنیم!
- شیطان دشمن قسم خورده انسان را بیشتر بشناسیم
- جوانان
- آخر الزمان
-
قرآن
- اعجاز قرآن و مسلمان شدن پرفسور نوویکوف
- " آداب روزه داری – احوال روزه داران "
- 4گام اساسی برای رفاقت با قرآن
- زکات در کنار نماز، نشانه جامعیت اسلام
- چگونه در محضر قرآن بنشینیم؟
- چرا قرآن کریم به زبان عربی و در عربستان نازل شد؟
- آثار گناهان
- پاسخ به شبهات قرآنی و....
- راهی برای فهم قرآن!!
- آیا هدایت قرآن برای متقین است و در این صورت آیا اشکال دور وارد نیست؟
- شب قدر
- پایان جهان از منظر قرآن
- آیا قرآن چند بار نازل شده است؟
- آیا در تفسیر قرآن کریم، دانستن شأن نزول نیز لازم است؟
- قرآن طرفدار آزادی اندیشه است
- قرآن دواست یا شفا؟
- یک هشدار جدی! این افراد هیچ گاه هدایت نمی شوند!
- هذا القرآن - ذلک القرآن
- شناسنامه سوره الرحمن
- خواص آیت الکرسی (حتما بخوانید)
- چرا قرآن به صورت تدریجی نازل شده است؟
- نخستین و مهم ترین نکته در بیان راز جاودانگی قرآن
- خط قرمزهای قرآنی
- 4آیه طلایی و نجات بخش قرآن
- فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین (ع)
- الگوپذیری از قرآن
- عظمت و فضیلت قرآن مجید از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)
- عامل رستگاری در قرآن
- نام های قرآن
- (وبالوالدین احسانا )
- آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا اینکه خانم ها در بهشت از حورالعین بهشتی بهره می
- هفت سین قرآن مجید
- بهار زیبایی آفرینش
- تَزویج نُفوس در هنگامه قیامت به چه معناست ؟
- چرا فرشته ها را نمی بینیم؟
- رازهای درمانی گوش دادن به قرآن
- امید بخشترین آیه
- "عشق واقعى "از نظر قرآن کریم چیست؟
- فرزندخواندگی در قانون قرآن
- چه دلیل قرآنی بر هماهنگی آیات قرآن وجود دارد؟
- تا قبل از ظهور، قیامت اتفاق نمیافتد
- سیر تکامل در بهشت!!
- علت انحطاط مسلمانان بعد از پیامبر اسلام(صلوات الله علیه)
- همجنس گرایی چه حکمی در قرآن دارد؟
- مقایسه ای بین معارف قرآن با تورات
- حجاب
-
آموزشی
- کلید نهایی سوالات آزمون سراسری سال 1393
- متن خداحافظی شبطان( قابل استفاده در دینی2 عوامل وموانع رشد-جایگاه بدکاران)
- نمونه سوال های امتحانی نیم سال اول - دین و زندگی4
- آزمون سراسری سال ٩۳ گروه انسانی (داخل کشور)
- ده گام اساسی در فرایند درس پژوهی
- سوالات تستی دین و زندگی سال سوم
- سوالات طلایی دین وزندگی 2نوبت دوم
- تطبیق آیات کتاب دین و زندگی (4) با اقسام توحید و شرک جهت اطلاع به داوطلبان کنکور
- نتایج توکل بر خدا ( قابل استفاده درس دینی2- اعتماد بر او)
- پرسش های امتحان های تشریحی
- نقش سیزده آبان در پایداری اسلام
- برنامه امتحانات نهایی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی بزرگسالان و داوطلبان آزاد
- برنامه امتحانات نهایی سال سوم متوسطه روزانه (سالی واحدی) بزرگسالان و داوطلبان آزاد
- ارزشیابی و 96 نکته مهم درباره ارزشیابی
- نکته های آموزشی درس دین زندگی4
- نمودار نکات دروس دین و زندگی پیش دانشگاهی
- 80 نکتهی درس و دین زندگی ویژه جمع بندی کنکور
- آزمون سراسری سال ٩۳ گروه انسانی (خارج کشور)
- فلسفه نذری دادن در ایام محرم چیست؟
- تست های طبقه بندی شده موضوعی دینی2
- آرشیو کامل امتحانات نهایی پیش دانشگاهی ، درس معارف اسلامی
- جزوه خلاصه دین و زدگی3
- سوال های دین و زندگی 3 با پاسخ
- خلاصه دین و زندگی 4
- جزوه آموزشی جامع دین و زندگی 3
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی - درس های ۴ و5
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی- درس های ۷ و 8
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی - درس9
- اسلاید طراحی سوالات جهت استفاده همکاران گرامی
- راهکارهایی برای تمرکز حواس در هنگام مطالعه
- نمونه سوالات دین و زندگی4
- نمونه سوال های امتحانی نیم سال اول - دین و زندگی4
- کلید تصحیح و پاسخ تشریحی امتحان های نهایی سوم دبیرستان سال ٩۴
- سوال ها و پاسخ تشریحی درس دین و زندگی3 در امتحان های نهایی
- قرآن و تعلیمات دینی(۳)دین و زندگی و اصول عقاید۲
- نمونه سوالات کنکور
- تبریک
- پرسش های تشریحی حل شده ویژه ی دانش آموزان سال سوم دبیرستان به تفکیک دروس مختلف
- کاربرد ایمان
- کلینیک مجازی پرسش و پاسخ
- تست های طبقه بندی شده موضوعی
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- طرح درس
- بارم بندی
- بانک سوالات مفهومی
- بانک سوالات تستی کنکور
- پاسخ به شبهات
- تست های طبقه بندی شده موضوعی
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- معناى قضا و قدر چیست؟
- چگونگی برنامهریزی و مطالعه در ایام عید
- مصاحبه با نفرات برتر کنکور
- روشهای مختلف خلاصه نویسی
- آزمون تفسیر آنلاین
- نکات قابل توجه برای آمادگی در آزمونهای تستی
- انواع استرس کنکور
- نمونه سوالات دین زندگی پایه دهم
- نمونه سوالات دین و زندگی پایه دهم
- دوازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس (دوره متوسطه نظری)
- نکته های آموزشی دین و زندگی ۴
- دوازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس (دوره متوسطه نظری)
- روش تدریس قرآن
- درسی
- آزمون آنلاین دین وزندگی(3)
- آزمون آنلاین دین و زندگی ۲(دوم دبیرستان)
- کلید تصحیح و پاسخ تشریحی امتحان های نهایی سوم دبیرستان سال95
- تستهای طبقه بندی شده دین و زندگی 2 درس 11تا16
- دعای«اللهمّ کن لولیّک» دعای سلامتی است نه دعای فرج
- نمونه سؤالات دین و زندگی پایه دهم شش درس اول
- فعالیت های انجام شده توسط دانش آموزان پایه دهم مربوط یه فعالیت پیشنهاد درس دوم دین و زندگی
- تحقیق انجام شده توسط دانش آموزان پایه دهم انسانی
- بارم بندی کتاب دین و زندگی دهم تجربی و انسانی
- بانک سوالات دین وزندگی دهم
- طرح درس سالانه دین و زندگی دهم تجربی - ریاضی
- طرح درس سالانه دین و زندگی دهم انسانی ،سوم و پیش دانشگاهی
- فایل راهنمای معلم کتاب دین و زندگی پایه دهم و بودجه بندی دین و زندگی دهم و سوم و پیش دان
- سه گام اساسی برای استفاده از روح و حقیقت نماز
- پرسش هایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4)
- دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری 1393
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید(۲) سال سوم رشته علوم ومعارف اسلامی - ش
- برنامه امتحانات نهایی
- پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در مورد دین و نماز
- دانلود پاورپوینت در زمینه موفقیت
- چه قسمتهایی از محل وضو باید خشک باشد؟
- احکام بازی و تفریح با شطرنج و پاسور
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی قرآن و تعلیمات دینی(۳)دین و زندگی-شهریور ۹۳
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی معارف اسلامی- دین و زندگی دورهی پیش دانشگاهی بزر
- مقالات صوتی
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلام
- سوال وراهنمای تصحیح امتحان نهایی درس فقه واصول دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی فلسفه و منطق سوم ادبیات - شهریور ۹۳
- تبریک سال تحصیلی جدید
- تنها بی نیاز مطلق در عالم
- "صراط مستقیم "دقیقا چیست!؟
- اقسام توحید
- توضیح برخی اصطلاحات درس دین وزندگی سال دوم
- لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی2
- راه اندازی و پشتیبانی کلینیک مجازی پرسش و پاسخ سؤالات دروس فلسفه و منطق
- 100سوال تشریحی دین و زندگی 1
- پیام آیات درس دین و زندگی سال اوّل دبیرستان ( 1391 )
- کلید اولیه سوالات آزمون سراسری سال 93
- مرجع پاورپوینت
- معرفی وبلاگ آموزشی و درسی
- بانک سؤالات تستی درس دین و زندگی
- اصول کنکوری در درس دین و زندگی
- آموزش تصویری توضیح المسائل
- پیام آیات و تفسیر آیات دین و زندگی 1و2و3و4 +خلاصه دروس و......
- لوح فشرده آموزش قرائت آیات و روش تدریس دین و زندگی 1
- روش مطالعه ی دین و زندگی برای کنکور
- سوالات امتحان نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس با ویرایش جدید
- دانلود ترتیل(قرائت) و تلاوت آیات کتاب دین و زندگی 1
- دانلود کتاب های دین وزندکی(1-2-3-4)
- دانلودنمونه هایی از پاورپوینت های درس دین و زندگی 1
- اندیشه و تحقیق دینی 3 چاپ 1391
- ترجمه منظوم آیات دینی 3
- سخنی درباره ی شادی و غم در غیر انسان
- برنامه ی عملیاتی گروه آموزشی دین و زندگی سال تحصیبلی 94-93
- سوال وراهنمای تصحیح امتحان نهایی درس فقه واصول دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی د
- دانلود آیات و سوالات
- پاسخ سوالات کتاب فلسفه سال سومَ چاپ جدید
- پاسخنامه کتاب فلسفه سوم انسانی چاپ 1393
- استحباب زیارت اربعین در روایات و گزارشهای تاریخی
- توحید در عبادت و توسل
- نرم افزارهای قرآنی دین و زندگی
- دانلودفایل های صوتی آموزش دین و زندگی دوم دبیرستان ویژه کنکوری ها
- دانلود نکات مهم و نمونه تست دین و زندگی 2
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی ۳- درس های ۱ تا ۵
- جزوه سوالات نهایی دین زندگی چهارم دبیرستان
- سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس به روز شده تا شهریور 93
- سوالات طبقه بندی شده دین و زندگی پیش دانشگاهی تا شهریور93
- دریافت سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی قرآن و تعلیمات دینی(3)دین و زندگی (و اصول عقاید2
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی معارف اسلامی- دین و زندگی دورهی پیش دانشگاهی بزرگسالان
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی اصول عقاید دورهی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی- دی
- سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی فلسفه و منطق سوم ادبیات - دی ماه 93
- تست های طبقه بندی - درس دین و زندگی پیش دانشگاهی- درس های ۱ تا ۳
- پدر امت پیامبر است؟آیه "ما کان ابا احد من رجالکم"با حدیث نبوی"انا و علی ابو
- نمونه سوالات تشریحی درس دین و زندگی پیش دانشگاهی
- جواب اندیشه تحقیق اول دبیرستان و سوم دبیرستان
- سوالات دین و زندگی 2
- ارتباط الکترونیکی با گروه الهیات استان
- نمونه سوالات مفهومی و تشریحی از دین وزندگی ( 1)
- معناى (عزت ) و مفاد آیه: (من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا)
- نمونه طرح درس دین و زندگی
- اصول تست زنی در کنکور و 295 نکته ی دین و زندگی کنکور
- جزوه جمع بندی دین و زندگی
- سوالات چند گزینه ای دین و زندگی سال اول
- بدون شرح
- بارم بندی جدید دین و زندگی 93-92
- راهنمای تدریس معلم
- چگونه دین و زندگی کنکور را مطالعه کنیم؟
- روش مطالعه درس به درس دین و زندگی پیش دانشگاهی1
- از آیات قرآن تا آیات طبیعت
- چگونه خودمان را برای درس دین و زندگی کنکور آماده کنیم؟
- بایدها و نبایدهای شب کنکور
- مذهبی
-
مناسبتها
- هفته بسیج مبارک
- شعار سال
- تسلیت شهادت جانگداز امیر مومنان علی(ع)
- میلاد مبارک
- حلول ماه رمضان بر شما مبارک
- بدون شرح
- تبریک عید
- عید مبعث مبارک باد
- ماه رجب
- ماه رجب
- یا مقلب القلوب و الابصار.....
- اربعین حسینی تسلیت باد
- تسلیت
- مسلمانان عیدتان مبارک
- میلاد مبارک
- 17ربیع الاول، میلاد دو نور مقدس
- انا انزلناه فی لیله القدر
- سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه (س) تسلیت باد
- میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق (ع)مبارکباد
- ایام شهادت پیامبر اکرم ( ص ) , امام حسن مجتبی ( ع ) و امام رضا ( ع ) تسلیت باد .
- عید مبارک
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
بایدها و نبایدهای شب کنکور
۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱ -
عید مبارک
۰۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶ -
تسلیت شهادت جانگداز امیر مومنان علی(ع)
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹ -
میلاد مبارک
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸ -
حلول ماه رمضان بر شما مبارک
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر
سحر خانم
سایت متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم
خوشحال میشم به منم سر بزنید
Celina
Nice replies in return of this matter with firm arguments and telling everything concerning
that.
Melanie
When someone writes an post he/she keeps the image of a user
in his/her brain that how a user can understand it.
Therefore that's why this article is outstdanding.
Thanks!